Kern

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
Hallo,

Ik zou binnenkort een stam (notelaar) verzagen voor het draaien van schalen/potten en het maken van snijplanken. Nu las ik ergens dat de kern altijd verwijderd dient te worden omdat die zorgt voor het splijten bij drogen. Klopt dit? Dat zou dan willen zeggen dat mijn aanvankelijk plan nl. Het zagen in schijven en die laten drogen geen goed plan is?

Alvast bedankt voor jullie tips en raad!
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Stam door het hart splijten of doorzagen. En de kopse kanten insmeren met b.v. witte houtlijm.
Vervolgens buiten onder een afdak laten drogen. Zo heb je het minste kans op scheuren, maar 100% voorkomen kan je niet.
 

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
Aha ok. Bedankt allebei voor jullie reactie. Dus als ik het goed begrijp kan ik de kern er wel inlaten voor het drogen maar moet ie wel doormidden gezaagd? Ik las ergens dat de kern er volledig uit moest: als je "schijven" van je stam zaagt en op de ringen kijkt het middelste stuk (zo'n 2 cm) er overlangs uitzagen. Moeilijk uit te leggen maar snappen jullie wat ik zeg? :)
 

tuoh

Oud hout
Die kernplank is juist het stabielste deel van de stam = zuiver kwartiers, dat gooi je niet weg! Zaag de stam gewoon op schaaldelen en kijk niet naar het hart, dat verloopt toch altijd ( zit nooit perfect in het midden) Eens het hout droog ga je zien dat er rond het hart sowieso een zone is waar je niks mee kan door (hart)scheuren en, of, een sponzig hart. Deze zone is per boom anders, bij de ene boom is dat slechts enkele cm bij een andere kan dat veel meer zijn, dat ga je pas zien tijdens het zagen en bij het drogen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.