Van tak tot staf

Cornell

Nieuw lid
14 mrt 2016
2
0
En ineens liep ik in het bos teken een gevallen tak waarnaar ik al jaren op zoek was. Een tak om te maken tot wandelstok/staf. Just for fun!

En nu heb ik dus een tak thuis...en toen?

Het internet biedt veel info hierover, maar om in hout termen te blijven....iets met bos en bomen.....

Ik heb dus deze tak die ik graag wil maken tot staf. Waar moet ik als volslagen leek rekening mee houden en wat moet ik zeker niet gaan doen. Zo kwam ik op het www al het eerste dilemma tegen, drogen of niet drogen.
Ja, ik ben een nood in deze wereld, maar ja ergens moet je beginnen
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    19,5 KB · Weergaven: 233

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vertel eerst maar eens wat je wil maken
allen de scherpe kantjes er af, op maat maken en klaar
of wil je gaan houtsnijden, wil je de staf afwerken met lak/olie of wat anders

Meer info, ondersteund met foto's van wat je wil zal helpen een gepast antwoord te geven
 

Cornell

Nieuw lid
14 mrt 2016
2
0
Houtsnijden is een terrein waarop ik me nu nog niet zal begeven, eerst maar eens wat basiskennis en -ervaring opdoen.
in de onderste helft van de tak bevinden zich nog een paar kleine uitlopers die ik weg wil werken, maar de top wil ik eigenlijk wel behouden zoals die nu is.
image.jpg
Op handhoogte zat ik te denken aan het maken van een grip in de vorm van rondgewenteld touw o.i.d.
Na het schuren van de tak, voor een zo glad mogelijk effect, zou een vorm van lak, olie of wat maar aan te raden is het geheel af moeten maken. Waar ik nog wel over twijfel is of het aan te raden is om iets met de punt te doen, voor behoud tijdens gebruik.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Voor dat rondgewenteld touw zul je dus moeten gaan houtsnijden. Ik ben ooit met iets soortgelijks begonnen en zo moeilijk is dat niet, dus dat komt goed. Je kunt met plakband het touw nabootsen en dit dan aftekenen met een potlood. Daarna de juiste stukken wegsnijden. Toen ik dat voor het eerst deed, had ik alleen maar een stanleymes. Werkte prima. Natuurlijk werken mooie, dure houtsnijspulletjes beter, maar die kun je aanschaffen als het nodig is (er is een draadje op dit forum van iemand die van een set mesjes af wil, misschien kun je daar eens kijken)

Als je hem binnen gaat bewaren, dan droogt hij vanzelf. En waarschijnlijk is hij al droog, want hij ziet eruit alsof hij al een tijdje in het bos lag.

Afwerking: olie! Er is een ander draadje van iemand die ook een staf aan het maken was. Na hem afgewerkt te hebben met lak wil hij hem weer helemaal schoonschuren. Olie is prima, beschermt en laat het hout mooi zien.

Op de onderkant kun je misschien een stukje mooi contrasterend hout zetten, dat ook lekker hard is.. Misschien een stukje ebben ofzo?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Eerste ding waar je aan moet denken: nooit een reeds van de boom gescheiden tak gebruiken - je weet absoluut niet hoe sterk die (nog) is -waarom is ie afgebroken, hoe lang heeft ie liggen rotten of uitdrogen, etc. Altijd vers hout oogsten (liefst in de winter) om wandelstokken van te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.