Narex beitels

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Op dit forum worden, meestal indien gevraagd, diverse beitels aanbevolen. Van Lidl/Aldi via Narex naar Kirchen enzovoort. Zelf heb ik ook zo'n setje van die supermarkt en die kreeg ik via de Paul Sellers methode best wel scherp. Ik timmerde er lustig op los, iets te lustig. Bij een van mijn klusjes waar ik de beitel voor gebruikte, misbruikte denk ik, brak de kleinste van de set.

Met m'n verjaardag in aantocht toch maar eens een schietbeitel op het verlanglijstje gezet. Dan hoef ik de beitels iets minder te misbruiken bij het maken van gaten. Omdat er hier op de site positief over was geschreven, heb ik Narex als merkt vermeld. Bijkomend voordeel is dat deze bij wijze van spreken één dorp verderop worden verkocht. Bij wijze van uitzondering geschiede mijn wil en kreeg ik van m'n schone zus twee mooie schietbeitels. Enthousiast vertelde zij ook nog over de verkregen service in de winkel.

Even later was het Kerst, en laat die man nu een envelop onder de boom achterlaten! Ik wilde toch n vervanger voor de kleine hebben en nieuwsgierig geworden van de verhalen van m'n schone zus zijn we naar Meppel gereden. We, want mijn vrouw ging mee. Dan konden we mooi nog een dorp verder heerlijke chocola gaan halen.
Baptist een een reuze snoepwinkel voor mij, maar dit was een mini snoepwinkel! Je waande je letterlijk in zo'n ouderwetse snoepwinkel met van die ladekasten en vitrines. De jongedame die mij hielp was reuze enthousiast en toverde uit alle hoeken en gaten doosjes met beitels, setjes en losse exemplaren. Zelfs mijn vrouw werd enthousiast!

Enfin, hoewel de verleiding groot was, ze hadden ook nog een mooi setje met vijlen en raspen, heb ik me beperkt tot een doosje met vier beitels:

image.jpg
Wel met houten handvatten, dat vind ik mooi en horen. Maar dat is persoonlijke smaak.

Ik meende ergens op dit forum te hebben gelezen dat je Narex beitels gelijk kon gebruiken. Dus dat ook maar gedaan. Ik moet zeggen: dat viel niet mee. Even geprobeerd en tot de oude supermarkt exemplaren gepakt. De volgende dag toch even over de steen gehaald. Dat was al beter, maar af en toe toch de neiging om weer terug te grijpen.

Eind vorige week heb ik de beitels in de laatste ronde van het opknappen van mijn schaaf meegenomen. Dus licht over schuurpapier (400 en 600) en toen op de Arkansas steen en finaal nog even over het leer gestreken. Het "hele" weekeinde mee gewerkt (tussendoor nog 1x over de steen gestreken). Ik kan nu zeggen: wat een zaligheid. De beitels liggen heerlijk in de hand en je steekt (en schraapt) er heerlijk mee weg. Ook de schietbeitels, waar ik nog niets mee heb gedaan, liggen goed in de hand.

image.jpg
De steekbeitels zijn goed te sturen en je moet oppassen niet een te enthousiast tikkie met de muis te geven, want dan schieten ze door (zal ook wel niet te moeilijk hout zijn geweest). Al met al, die supermarkt beitels gingen best wel, maar dit is toch wel even een tikkie lekkerder!
 
P

Pel

Guest
Er is niks mis met Narex beitels, het zijn zondermeer prima beitels.

Groet Pel.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Leuke review Ronald, fijn ook dat je er zo'n plezier van hebt. 't Is dat ik al goede oude beitels heb, maar de Narex heeft ook mijn aandacht, in positieve zin! :)
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Leuke review om te lezen. Ik dacht: Meppel? Waar? Bedankt voor het delen, daar ga ik ook eens kijken :)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ook ik heb de Narex beitels, een set van de Woodline plus die gepolijst zijn. Van mijn vriendin gekregen op de Open Dag Hout in Zutphen.
Deze zijn daar bij de stand van Sander uit Zandvoort gekocht.

Direct uit de doos gebruiken kun je ze inderdaad niet, want ze hebben een dun laklaagje tegen het roesten, en deze moet je wel verwijderen.
Hierdoor gaan ze ook stroef over het hout.

Enige minpuntje vind ik dan dat de zwarte tekst met de maat met inkt erop staat, en niet netjes met de laser in het staal is gezet.

Maar dat is pietlutten, ze werken erg fijn, al heb ik ze nog niet veel gebruikt.

Mooie van de Woodline Plus lijn is, dat ze hierbinnen werkelijk de meeste varianten leveren. Kromme, korte, hoekbeitels en volgens mij zelfs gutsen. Heb je mooi een rij met dezelfde handvatten aan je wand hangen, als je dat tenminste mooi vind natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Mooi setje beitels en ik moet zeggen, die schietbeitels zien er ook goed uit.
Veel plezier ermee!
Leuk ook zo te lezen over zo'n ouderwetse winkel, ik kende alleen hun site vanwege de Narex beitels.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Direct uit de doos gebruiken kun je ze inderdaad niet, want ze hebben een dun laklaagje tegen het roesten, en deze moet je wel verwijderen.
Hierdoor gaan ze ook stroef over het hout.

Ik ben idd vergeten te vermelden dat ik ze eerst heb ontvet.
Het is idd een mooie (wood)line.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Mooi setje beitels en ik moet zeggen, die schietbeitels zien er ook goed uit.
Veel plezier ermee!
Leuk ook zo te lezen over zo'n ouderwetse winkel, ik kende alleen hun site vanwege de Narex beitels.

Dank je! Ik vind dat een schietbeitel eigenlijk ook specifiek benoemd moet worden bij de standaard uitrusting.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb een setje korte beitels van Narex. Uit de doos waren ze redelijk scherp maar niet bepaald haaks geslepen. Maar goed dat is prima te verhelpen.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik heb een setje korte beitels van Narex. Uit de doos waren ze redelijk scherp maar niet bepaald haaks geslepen. Maar goed dat is prima te verhelpen.

Gelukkig waren ze bij mij haaks! Of had je toevallig een zwaluwstaart beitel? :cool:

- - - Updated - - -

Ik heb een setje korte beitels van Narex. Uit de doos waren ze redelijk scherp maar niet bepaald haaks geslepen. Maar goed dat is prima te verhelpen.

Gelukkig waren ze bij mij haaks! Of had je toevallig een zwaluwstaart beitel? :cool:
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Ik heb ook een setje woodline profi en hier en daar zijn ze inderdaad niet volledig haaks. Niet allemaal maar toch 3 van de 9.

Op zich minder erg voor een handbeitel dan voor een schaafbeitel maar als ik ze even kan missen ga ik die 3 toch eens haaks slijpen.
 

Richard Vermeulen

Nieuw lid
15 jan 2011
3
0
Heel fijn te horen dat de beitels goed bevallen. In de woodline plus lijn zijn inderdaad de meeste varianten. Tegenwoordig ook gebogen beitels en mooie lange 'paring chisels'. Helaas moeten sommige beitels uit diverse 'hoeken en gaten' worden gehaald. Ons pand staat te koop en wanneer dat is verkocht zullen we meer ruimte krijgen om alles netjes en toonbaar te etaleren in een groter pand.....

Houtelijke groet, Richard (narextools.nl)
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Hun raspen zijn ook super, ook mooi in de hand liggend, en van een goede kwaliteit.

Daar heb ik ook al naar zitten kijken. Staan inmiddels op mijn verlanglijstje. Maar ja, ik krijg altijd te horen dat ik nog lang niet jarig ben! ;)
Ach, geduld is een schone zaak.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.