Room divider

mvanbunnik

Nieuw lid
14 mrt 2016
1
0
Ik heb het plan om een room divider in mijn kamer te maken. Zoiets als op de afbeelding hieronder. Nu ben ik een complete noob op het gebied van hout en is mijn vraag welk type hout je hier het beste zou kunnen gebruiken.
De room divider komt in de huiskamer, het plan is wel om hout te gebruiken wat er ook mooi uitziet en wat je het liefst kan bewerken met een olie.

Het zal gaan om planken met een hoogte van 2,70m nou lijkt het me niet dat hier elk hout soort voor kan gebruiken aangezien het wel zal gaan werken..???


decoracao-ahsim-salanova-referans-06.jpg
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
wat een breed ding.
zeker 15 cm
daar zitten planken in die afgerond zijn.
je moet dan met een bovenfrees in de onderste en bovenste plank groeven frezen met een mal want ze moeten wel allemaal de zelfde kant op en dat kan niet uit de hand.
als hout zou je grenen meubelpaneel in stroken kunnen zagen.
maar daar kan iemand anders vast meer over vertellen
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Als ik naar het "pieltje" rechtsonder kijk, zou je haast denken dat het een radiator betreft. Daar heb je toch redelijk stevige regels voor nodig. Om die slanker te laten lijken, zou je deze aan de beide zijden iets kunnen verjongen. Ben benieuwd welk hout wordt geadviseerd, zeker bij deze lengte.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Die lamellen lijken metaal. Zou radiator kunnen zijn van Jaga, maar ik zie geen thermostaat.

Hout zou Western red cedar kunnen zijn , maar ik kan nergens zien hoe handig u bent.
U zegt een noop te zijn op hout gebied. Tja dan weet ik niet waar te beginnen.
Ik weet niet eens wat een noop is.
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
180
68
In een restaurant waar ik vaak ga is dit gemaakt van balken (ik schat ongeveer 60 op 60mm) afrormosia. Heel mooi en slechts enkelen die wat scheefgetrokken zijn. Lengte is gemakkelijk 4 meter.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Zo... Swiffert dat eens wekelijks...

(In de foto zijn trouwens al 2 planken - als het al hout is - scheefgetrokken)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Afrormosia is een goede suggestie. Wordt ook gebruik voor oversized kozijnen en deuren omdat het mooi recht van draad is en weinig last heeft van klimaatwisselingen. Azobe is ook een goede voor dit doel. Qua kleur zit die room divider daar dichtbij.
 
P

Pel

Guest
2.70 meter dat is een hele lengte, eikenhout zal misschien gaan, mits dit kwartier gezaagd is, recht van draad is en kurkdroog 10° max. 12° vocht.

Groet Pel.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Misschien is deze makkelijker als hout te ingewikkeld wordt. http://whydiy.nl/do-it-yourself/do-it-yourself-muur-of-roomdevider-van-touw/

Ik ken uw handigheid niet, maar zie in uw wens voor toch een aantal uitdagingen.
Als het in die uitvoering moet, dan moet er nog wat gefreesd worden.
Als uw plafond bv 260 hoog is en de constructie wordt ook 260 omdat aansluiting mooier is, hoe krijgt u de constructie dan rechtop?
Dat bovenste deel moet dus schuifbaar zijn.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Je zou in het midden de planken op elegante wijze horizontaal kunnen verbinden om ze meer parallel te houden. Bijvoorbeeld door een stalen staafje of contrasterende houten deuvel er door te halen.
 
P

Pel

Guest
Of misschien zoals lamellen, dat ze kunnen draaien door boven en onder bijvoorbeeld een RVS pin erin te zetten?

Groet Pel.
 

kiterraphael

Actieve deelnemer
28 feb 2011
134
0
46
boskoop
www.pmnewdesign.nl
aandachtspunten

zoals bobmartin zegt
letop of je hem binnen kan krijgen.
en anders binnen in elkaar zetten.
en eventueel werken met een schaduw(iets terug liggende lat)lat ,
die je boven/en of onder eerst monteert bijv. 1 of 2 cm dik waar je later de,
roomdivider tussen zet en aan vast kan schroeven.
je moet namelijk wel rekening houden met kantelen .
diagonaal ben je iets groter.
en je kan hem makkelijker vast zetten in de lat als in het plafond.
lat kan je zelfde kleur als plafond maken.(wit bijv.)
maar zou ook een schaduwlat kunnen zijn in zwart.
hou er wel rekening mee dat je hem wat smaller houd.
gelijk is ongelijk.
en zeker met verschillende materialen.
succes ermee
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.