Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Onderwerp: Room divider

Room divider

Ik heb het plan om een room divider in mijn kamer te maken. Zoiets als op de afbeelding hieronder. Nu ben ik een complete noob op het gebied van hout en is mijn vraag welk type hout je hier het beste zou kunnen gebruiken.
    De room divider komt in de huiskamer, het plan is wel om hout te gebruiken wat er ook mooi uitziet en wat je het liefst kan bewerken met een olie.

Het zal gaan om planken met een hoogte van 2,70m nou lijkt het me niet dat hier elk hout soort voor kan gebruiken aangezien het wel zal gaan werken..???

decoracao-ahsim-salanova-referans-06.jpg

wat een breed ding.
    zeker 15 cm
    daar zitten planken in die afgerond zijn.
    je moet dan met een bovenfrees in de onderste en bovenste plank groeven frezen met een mal want ze moeten wel allemaal de zelfde kant op en dat kan niet uit de hand.
    als hout zou je grenen meubelpaneel in stroken kunnen zagen.
    maar daar kan iemand anders vast meer over vertellen
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

Als ik naar het "pieltje" rechtsonder kijk, zou je haast denken dat het een radiator betreft. Daar heb je toch redelijk stevige regels voor nodig. Om die slanker te laten lijken, zou je deze aan de beide zijden iets kunnen verjongen. Ben benieuwd welk hout wordt geadviseerd, zeker bij deze lengte.
    Met vriendelijke groet, Ronald

Die lamellen lijken metaal. Zou radiator kunnen zijn van Jaga, maar ik zie geen thermostaat.

Hout zou Western red cedar kunnen zijn , maar ik kan nergens zien hoe handig u bent.
    U zegt een noop te zijn op hout gebied. Tja dan weet ik niet waar te beginnen.
    Ik weet niet eens wat een noop is.

In een restaurant waar ik vaak ga is dit gemaakt van balken (ik schat ongeveer 60 op 60mm) afrormosia. Heel mooi en slechts enkelen die wat scheefgetrokken zijn. Lengte is gemakkelijk 4 meter.

Zo... Swiffert dat eens wekelijks...

(In de foto zijn trouwens al 2 planken - als het al hout is - scheefgetrokken)

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Afrormosia is een goede suggestie. Wordt ook gebruik voor oversized kozijnen en deuren omdat het mooi recht van draad is en weinig last heeft van klimaatwisselingen. Azobe is ook een goede voor dit doel. Qua kleur zit die room divider daar dichtbij.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    2.70 meter dat is een hele lengte, eikenhout zal misschien gaan, mits dit kwartier gezaagd is, recht van draad is en kurkdroog 10° max. 12° vocht.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Misschien is deze makkelijker als hout te ingewikkeld wordt. http://whydiy.nl/do-it-yourself/do-i...ider-van-touw/

Ik ken uw handigheid niet, maar zie in uw wens voor toch een aantal uitdagingen.
    Als het in die uitvoering moet, dan moet er nog wat gefreesd worden.
    Als uw plafond bv 260 hoog is en de constructie wordt ook 260 omdat aansluiting mooier is, hoe krijgt u de constructie dan rechtop?
    Dat bovenste deel moet dus schuifbaar zijn.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Je zou in het midden de planken op elegante wijze horizontaal kunnen verbinden om ze meer parallel te houden. Bijvoorbeeld door een stalen staafje of contrasterende houten deuvel er door te halen.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten