Op zoek naar een Kolomboormachine

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
De Bosch leek mij ook wel wat, maar lees erg veel over een flinke slag in de machine, af fabriek... Heeft wel wat leuke features, zoals de vaste tafel en de motor die beweegt, lijkt me mooi om in te bouwen maar het nadeel weegt me te zwaar..
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik heb die Bosch en ben er zeer over te spreken, maar volgens mij is ie wat te licht voor de toepassingen die je wilt doen (pen en gat). Mijn exemplaar heeft alleszins géén last van slag op de as.

Het wiel werkt soms wel op mijn zenuwen. Vooral wanneer ik me niet de moeite getroost om de motor wat dichter bij het werkstuk te brengen, moet je het wiel verder dan 180* draaien en dat lukt me niet zonder mijn pols te breken. Enfin, nu niet dat ik dat ooit heb geprobeerd. Nu ja, net omdat je zo ver moet draaien voor zo weinig boordiepte, kan je erg precies werken met de machine (vooral in metaal is dit handig).
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
En de bosch pbd 40? Is dat wat?
staat bij karwei nu voor 239€

Ik heb daar vluchtig naar gekeken Ik heb sterk de indruk dat de elektronische toerenregeling weliswaar handig lijkt maar levert het bij lager toerental een evenredig hoger koppel? Hm...ben ik niet gerust op.


En zelf heb ik het niet zo op machines-met-elektronica. Als het stuk is kun je het niet zelf repareren.
En de 13 mm vind ik ook te beperkt.
Deze laatste twee punten zijn natuurlijk persoonlijk.


klaas0639
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Ik ben net de bosch gaan halen bij hornbach. Dankzij de tip op dit forum ging idd daar nog 10% vanaf. Ik kreeg hem mee voor iets meer dan 215€.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ha, daar zat ik ook aan te denken! Ben erg benieuwd naar je bevindingen! Zou je me op de hoogte kunnen houden? Erg geïnteresseerd of er inderdaad een slag in zit, en of ie genoeg power heeft voor een gatenzaag en of dikke boor. En het lawaai, ik moet werken in de kelder van een betonnen flat..
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Zoals wel vaker bij gebeurt in dit soort gevallen is het een beetje geescaleerd: beter duurder meer opties duurder, maar wat heb ik nu eigenlijk nodig...
Een boor freesmachine lijkt me erg handig voor pen gat verbindingen, makkelijk en snel reproduceerbaar, maar aan de andere kant, ik maak niet seriematig meubels...

Ik kijk nu naar een hbm 16 boor fees, of de wat zwaardere gewone. Of toch, in dat geval zoals tuoh de Optimum B32. Lijkt goed te bevallen en nauwkeurig volgens de gegevens.
En heel stiekem kijk ik naar de OPTImill BF 16 vario, maar ja, dat lijkt me een beetje van de zotte, wel een indrukwekkend apparaat...
Links voor geïnteresseerden:https://www.hbm-machines.com/produc...bm-kolomboormachines/hbm-16-boor-freesmachine

http://www.optimum-maschinen.de/pro...-17-pro-b-23-pro-b-26-pro-b-33-pro/index.html

http://www.optimum-maschinen.de/produkte/fraesmaschinen/bf20vario0/index.html
Advies is nog steeds van harte welkom!
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Volgens mij is voor houtbewerking een radiaalboormachine het meest veelzijdig. Een gat in staal boor je hier ook nog wel mee weg:
http://www.vdhbv.nl/metaalbewerking...mum-rb-6-t-radiaal-boormachine-mk-2-230-volt/

Zelf heb ik deze:
http://www.vdhbv.nl/metaalbewerking...t13w-tafelboormachine-met-5-spindelsnelheden/

Die heb ik van Marktplaats gekocht voor €350,-, toen het nog Ixion heette, maar ik heb er eigenlijk teveel werk aan gehad om hem goed te krijgen.
Zonder de draai en freesmachines van werk was die niet op te knappen, terwijl hij er bij de aankoop eigenlijk best goed uit zag.
Ben er wel tevreden mee, maar ik zou voor een nieuwe gaan.

Die radiaalmachine kun je kantelen, zodat lange werkstukken horizontaal kunnen blijven liggen, lijkt mij ideaal. Boren onder elke willekeurige hoek kan dus ook.
 

MartinM

Nieuw lid
27 aug 2015
18
0
Alkmaar
Ben voor deze boor/frees standaard gegaan als betaalbaarder alternatief van een radiaalboormachine.

https://www.wabeco-remscheid.de/bohrstaender-zubehoer/bohrstaender-fraesstaender.html


24400-AB08-Bohrstaender-mit-Teilapparat-und-Spannvorrichtung-horizontales-Bohren.jpg
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Is die kolomboor krachtig genoeg?
Ik dacht dat ik hier ooit had gelezen om beter voor de CH18 te gaan, de CH16 zou sneller vastlopen als je moet boren in dikker hout.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
3/4PK is 550W dacht ik, dat is niet heel erg veel. Wat ik vervelend vind aan Contimac, is dat ze geen nauwkeurigheid opgeven van de spindel. Is dit omdat houtbewerkers het niet kan schelen? Bij de metaalbewerkers boren staat het altijd wel opgegeven.

Een radiaalboormachine is ook interesssant, maar: meer bewegende delen = minder nauwkeurigheid?

Zijn de boren voor boor / freesmachines erg duur? De HBM lijkt me wel mooi, maar heeft weer weinig vermogen.

Soms lijkt het me het beste om gewoon een goedkope (nieuwe, dat dan weer wel, Ferm oid) te kopen en dan maar het verlies nemen als het inderdaad niet bevalt. Al haal ik wel plezier uit het werken met mooie machines. Maar niet uit het uitzoeken...:confused:
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Wat versta je onder nauwkeurigheid. Denk niet dat je een rondloop van 0,02mm nodig gaat hebben voor het boren in hout. Bovendien zijn die waardes altijd gegeven op de binnenzijde van de boorspindel. Een boorkop, zeker van mindere kwaliteit gaat daar gerust een 0,1mm van maken.

Gebruik je als hobbyist van die goedkope zwarte gerolde boren, dan ben je helemaal weg. Belangrijker is of de machine niet teveel speling heeft. Dat veroorzaakt trillingen die veel hindelijker zijn.

Een machine van onder de €200,- wat je als budget opgeeft, gaat geen spelingsvrije machine geven, dan kan voor dat budget gewoon niet.

Wat ik wil zeggen is, staar je niet blind op 1 specificatie, die in het totaal eigenlijk nietszeggend is.

Ga je besparen op je spangereedschap en je snijgereedschap, heb je ook geen hoogwaardige machine nodig.
Als je een machine gaat bekijken, laat de boorpinole helemaal naar beneden komen en voel of er speling op zit. Die goedkope machientjes laten het hier afweten, terwijl ze nog best mooi en spelingvrij rond kunnen lopen, maar die speling op de pinole heb je veel meer last van.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Goed punt William, dank! Het lastige van zoeken en rondkijken op het forum en het www is, het kan altijd mooier en beter, en ik vind het lastig inschatten wat adequaat is.

Ik ga eens voelen aan spindels en eens kijken hoe gaat. Dank voor de tip.
 

tuoh

Oud hout
Speling voel je jammer genoeg niet snel genoeg met de hand, die moet je meten. Mijn oude machine had een (gemeten) speling van 0,08mm op de spindel, en dat ergerde mij constant! De machine deed altijd rammelend haar werk, met als gevolg altijd gaten boven de maat. Ook in hout moet je juist kunnen boren anders heeft het geen zin, bij de grotere diameters lukte dat gewoon niet meer. De keuze was dus snel gemaakt, die rammelaar buiten en iets zonder speling in de plaats:p

Iets goed kost nu eenmaal wat geld, als je daar op bezuinigd sta je later te klooien op iets inferieur, dat is dan weer een constante bron van ergernis. Plezant klussen zo:mad:
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Dank tuoh, zo heb ik voor mezelf wat duurder ander gereedschap ook verantwoord. Dit zou de grootste aankoop tot nu toe zijn dus toch weer spannend en twijfel.
 

tuoh

Oud hout
Een gemeten speling van 0,08mm op de spindel lijkt bijna verwaarloosbaar, maar met de boorkop op zijn plaats en een grote boor erin van een 150 of 200mm lang krijg je een heel ander verhaal. Hier spreek je dan al over een afwijking van bijna 1mm, daar is niet meer serieus mee te werken. Boor je enkel gaatjes van 5mm dan is er geen probleem en 8mm gaat ook nog lukken, maar de grote maten? Nope.

Los hiervan, een deftige kolomboor moet ook voorzien zijn van een tandheugel verstelling op de boortafel, zonder die mogelijkheid is het een crime om de tafelhoogte in te stellen. Ook een tandkrans boorkop is een geklooi, een goede zelfspanner (Rohm) is een veel gebruiksvriendelijker ding.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ik heb een mailtje gestuurd naar hbm over de nauwkeurigheid van hun boormachines:
Over het algemeen zijn de boormachines in dit goedkopere segment best wel redelijk nauwkeurig. De spindelomloop nauwkeurigheid wordt bepaald door de gebruikte lagers en dat is binnen 0,02 mm.

Echter heb je nog de conus opname, de gebruikte boorstift met daarop een boorkop.

Een boorstift zit er al gauw 0,05 naast en zo ook de boorkop.

Zou je een dure boorkop kopen met een gekalibreerde stift kom je beter uit.

Ga er van uit dat als je het standaard koopt binnen 0,1 mm hebt op de boor gemeten.

Of je nu de 16 -25 of 32 koopt maakt niet uit.

Snelle en uitgebreide reactie. Tuoh, kun je iets zeggen over de getallen die zij opgeven? Voor mij wat "abracadabra", goed slecht prima? Aan de getallen die je opgaf te zien kun jij het bij je machine zelf meten? Als je tijd hebt zou je dat willen doen? Ben benieuwd! Of zou je überhaupt hbm afraden?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.