Op zoek naar een Kolomboormachine

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
526
48
Groningen
Beste allen,

Voor het wat meer precieze gaatjes boren, al is het hobbymatig ben ik een beetje aan het rondkijken naar Kolomboormachines. Budget om en nabij de 200, goedkoper is niet erg natuurlijk. Wat mij wel een indrukwekkende boormachine leek is de volgende:https://www.sybshop.nl/webshop/kolomboormachine-tafel-model-550w
550w, 16mm en 41kg! Tja, als leek denk ik, lekker zwaar, redelijk vermogen, ziet er goed uit?! Alleen onbekend merk en staat ergens ver in Friesland...

Heeft iemand nog leuke suggesties? Ik las dat 2e hands zware machines vaak flink afgebeuld zijn en een aardige afwijking kunnen hebben. Zie wel een aantal Ferms 350w op marktplaats staan voor vraagprijs rond de 80.

Groeten
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Dat 't een onbekend merk is zou ik me niet druk om maken.
https://www.gamma.nl/assortiment/fe...fview=lister&fh_secondid=b_product_b021453039
80 euro is dus veel te duur.
Ferm is wel en bekende naam, maar om dat nou als voordeel te rekenen:confused:
Hebben ook veel rommel in hun programma.

Geen idee hoe sybshop is met service. Da's natuurlijk wel belangrijk.

Ikzelf heb ook een no-name kolomboor, en mij hoor je niet klagen. Ding doet wat ie moet doen: boren op de plek die ik in gedachte had.
Overweeg een machineklem mee te bestellen.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Al aan marktplaats gedacht?

Heb een paar maanden geleden een mooie wisent gekocht voor een appel en een ei.
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
http://www.ijzerhandel.nl/contimac-kolomboor-ch-16-n-230v-35015.html
ik had ook eerst een goedkopere
met als gevolg erg veel speling, bleef hem bij stellen.
had ook te weinig power , v snaar slipte wel erg makkelijk
Besloten om wat langer door te sparen , had ik eerder moeten doen!!
zie link boven aan de tekst.

krijg op een of andere manier op de samsung tablet nooit de link op de juiste plaats gekopieerd

Menno
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
526
48
Groningen
Hmm, dank voor de suggesties! Wat me aanspreekt aan de Optimum is het budget en de nauwkeurigheid, maar lijkt qua gewicht erg licht? Is de booropname van 13mm een beperking?
Ik wil de boormachine onder andere gaan gebruiken om de gaten voor pen gat verbindingen te maken.

De Contimac geeft geen nauwkeurigheid op? Wel 2x zo zwaar, inc machineklem en 16mm, maarrrr ook 2x zo duur. Aan de andere kant, je krijgt waar je voor betaald, meestal... Maar even over nadenken
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Jammer dat er iemand weer een oordeel heeft over mijn noname zonder ermee gewerkt te hebben.
Houd er rekening mee dat de flott een stuk elektronica aan boord heeft, wat kostbaar is bij een eventuele reparatie. Er staan geen maten bij, maar pas op dat je werkstukken er wel onder passen. Volgens mij is ie meer bedoeld voor metaalbewerking. ( je zou er schroefdraad mee kunnen tappen) Heeft ie een MK2 opname voor de boorkop?
Zijn er nog onderdelen leverbaar? Flott heeft geen gebruiksaanwijzing voor dit type op de site staan.


Bij de optimum lijkt het dat de boorkop vast zit. Ik zou opletten dat je een losse kop hebt met MK2.
Snelspankoppen willen nog wel eens klemproblemen hebben/krijgen. Heeft ie MK2 dan kan je altijd een andere boorkop erop kopen.
Zelf heb ik een kop met een sleuteltje, en dat werkt goed. Sleuteltje vind ikzelf geen nadeel. Ik sta geen hele dag boren te wisselen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik heb al zo vaak gedacht "ik koop een andere kolomboormachine"...momenteel heb ik een Ferm staan (in de werkplaats thuis) van zeker 25 jaar oud. Hij doet zijn werk goed. Contimac heeft mooie machines maar andere merken verkopen ook wel degelijke dingen. Het is even de vraag wat je er precies van verlangt. Mijn ferm is goed maar kan geen zwaar boorwerk aan bv. Dan heb ik het voordeel dat ik in de grote werkplaats een kolomboor staat die bijna groter is dan ik zelf ben.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
526
48
Groningen
Ha Rick, de Ferm die ik op marktplaats zag staan zal ook ongeveer zo oud zijn.. Leek me voor een paar tientjes het proberen waard, maar als het richting de helft van een nieuwe gaat.....
Ik ben er hobbymatig mee bezig, maar tegelijkertijd word ik niet graag belemmerd door m'n gereedschap. En gereedschap verzamelen heeft ook een beetje een "hobby gehalte" maar moet natuurlijk ook betaalbaar blijven :)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik wil niet in de discussie treden van wel/niet chinees of wel niet bekend merk. Maar..... 350 watt is ook voor veel hobbyisten te laag. Zo'n machientje verslikt zich bijv in een wat grotere rondegatenzaag (toch een normale toepassing bij veel houtbewerkers).
Wat wellicht ook van belang is, is dat op kleine machientjes een onvoldoend laag toerental kan worden ingesteld (en dus niet de mogelijkheid hebben het geringe vermogen op te lossen met het instellen van een laag toerental = groot koppel).

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Laatst bewerkt:

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
De Optimum heeft een losse boorkop. Maar Klaas zijn opmerking dat het vermogen aan de lage kant is herken ik wel: een grotere gatenzaag (maatje halogeenspot) is teveel van het goede.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
U hoeft geen boorklem te gebruiken.


En hoe gaan we dan een gaatje boren in de zijkant van een stalen- of nog lastiger een messing schijfje? Modelletje damsteen ofzo als je een knopje wilt maken?
Als er een kolomboor staat, is dat de plek waar je de meeste gaatjes boort, en dat zal niet alleen in hout zijn.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik behelp mezelf al een tijdje met een Topcraft exemplaar van 500w dat 25€ kostte tweedehands.. Ben nu sinds een maand sporadisch op zoek naar een upgrade, want het ding heeft gewoon teveel moeite met de forstner boren. Ik stel vast dat in de price range tot een 350 à 400€ vele van de 'betere' kolomboormachines ook maar 500 watt motors hebben net als de Topcraft? Gaat de mijne dan gewoon zijn beste tijd gehad hebben en gaat een ander 500w exemplaar al een wereld van verschil zijn, of moeten wij houtbewerkers voor het gebruik met forstner of gatenboren al minimum een machine gaan kopen van 0,75 tot 1kw? Het verleggen van de riem naar lagere toerentallen heeft slechts een klein verschil opgeleverd..
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
526
48
Groningen
Bobmartin, dank voor de suggesties, lijkt een leuk project, een boortafel maken! Heb het wel eens geprobeerd met de bovenfrees maar dan is voor mij het probleem: meer dan 1 maken lukt niet constant, geringe diepte (of niet de goede frees) en op smallere werkstukken balanceren met lukte niet altijd goed.
Ook een goede tip wat betreft het vermogen, een gatenzaag zou ik ook zeker willen gebruiken, iig iets om gaten van 3cm te maken voor een bankschroef die in de planning staat :)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
edit, ik reageerde op de post van Petrolhead, maar er waren snellere typers tussendoor gekomen.
( willen jullie in het vervolg even netjes op je beurt wachten:mad:)


Lees de post van klaas nog even.

Is dus een kwestie van de poelies meten, en die maten even vergelijken met andere machine's.
Met wat geluk kan je misschien andere poelies vinden waardoor de overbrenging groter wordt?

Wellicht ten overvloede: kleinste poelie op de motor icm de grootste op de boorkop-as geeft de laagste snelheid en meeste kracht.

Opgave vermogen fabrikant en het werkelijke vermogen kan ook verschillen.
En ook belangrijk: wat geeft de fabrikant op? vermogen aan de as of opgenomen vermogen?

Als je boormachine verder bevalt, zou een sterkere motor misschien nog een optie kunnen zijn?
Wisselen motor of poelies moet wel economisch haalbaar zijn, maar het zijn maar wat opties.
 
Laatst bewerkt:

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik heb een Quantum B16 , tegenwoordig heet dat Optimum B16. Erg tevreden van verder, al heb ik wel meteen de kolom laten vervangen door eentje van 90cm. Dit omdat ik een kruistafel heb gemonteerd op de boortafel, wat meteen 10-12 cm hoogte in beslag neemt.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
@lemen. Oke oke, als het perse moet.
Ik heb op mijn kleine kolomboor nog nooit een machine klem gehad. Gewoon productie mee gedraaid.
Een voorbeeld zoals u aanhaald pak ik een griptang.
Voor productie gebruikten wij mallen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.