Ik heb iets verkeerds gedaan met mijn Inca lintzaag, maar wat...

GJK

Actieve deelnemer
10 aug 2015
35
0
Amsterdam
Nu de lentezon de schuur weer een beetje toegankelijk maakt wilde ik weer eens aan de slag. Ik heb een fijne Inca lintzaag staan, waarmee ik heel netjes en nauwkeurig kan zagen. Kon zagen ;-(

Gisteren heb ik een blok hardhout (6 cm hoog) afgekort. Ging aan een kant goed (beetje langzaam), maar aan de andere kant: flinke drift, met de afkortgeleider niet haaks mee te zagen. Vandaag wat andere, dunne proefstukjes geprobeerd: zelfde laken een pak. Met een redelijk fijn zaagblad, 5 TPI, 15mm breed, niet veel mee gezaagd.

Instellingen na gelopen: zaagspanning niet te hoog (kan 'm in het midden een centimeter naar buiten bewegen), geleiders netjes net niet tegen het blad aan, achtergeleider een mm speling. Maar zelfs op een lullig plankje gaat het fout. Zie foto:

IMG_9734.jpg

Wie kan me op weg helpen met wat ik verkeerd heb gedaan?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Dit is zgn. "bandsaw drift" en wordt veroorzaakt door een zaaglint wat bot is en/of ongelijke zetting van de tanden heeft.
Heb je meerdere linten en zo ja, doen die hetzelfde?
Zorg in elk geval voor een scherp lint en zet de bovenste geleider een klein stukje boven het hout (zoals Martijn hierboven aangeeft).
Als je lint scherp is kun je de langsgeleider zodanig verstellen dat je de afwijkende hoek compenseert.
Google maar eens op bandsaw drift. Je vindt dan diverse filmpjes waarin het goed uitgelegd wordt en hoe het te compenseren.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Wat voor lint zit er op?
Ik heb gemerkt dat met een lint dat afwisselend links/rechts gezet is onmogelijk recht te zagen is. De drift was er niet uit te krijgen door de instellingen van de machine aan te passen . Om de zes tanden eentje recht (dus niet gezet) verhelpt dit. Zelfs de positie van de geleider tov het lint (niet parallel) maakt weinig meer uit.
 

GJK

Actieve deelnemer
10 aug 2015
35
0
Amsterdam
Dank voor de snelle reacties. De bovenste geleider stond nog zo hoog om dat ik daarvoor nog met een 6 cm hoog blok aan het testen was. Had ik bij dat testje idd moeten verstellen.
Maar dat ik er nu ineens last van heb: kan dat gebeurd zijn bij het afkorten van dat dikke stuk hardhout? Of is het gewoon pech? Of had ik ook gewoon geluk dat ik niet eerder last van drift had?
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Of het lint is in dat dikke stuk hardhout te heet geworden en / of (gewoon) verbogen, of een aantal tanden zijn hun zetting kwijtgeraakt. Ik heb het ook wel eens gehad dan een lint in een hard stuk hout ineens even vastliep en daarna absoluut niet zuiver meer zaagde. Lint laten 'herstellen' is waarschijnlijk de beste optie, en voor nu: ander lint monteren.
 

Jan de Vos

Nieuw lid
21 aug 2012
9
0
ik heb onlangs een paar duurdere lintzagen ( bi-metaal) gekocht bij tuffsaws. Alle problemen met drift verdwenen. Ik heb er inmiddels zo'n 20 meter aan oude teak planken mee gezaagd (zaaghoogte 12cm). De investering meer dan waard. De goedkopere versies gaven altijd drift problemen. weliswaar goed op te lossen door met een single point fence te zagen, maar zonder drift en een rechte geleiding gaat wel een stuk makkelijker.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Let op met Amerikaanse filmpjes. De lintzagen hebben in het algemeen daar bolle wielen en men laat daardoor het zaaglint in het midden van wiel lopen.
In Europa zijn de wielen vlak en moet het lint met de tanden er net buiten lopen om de rubberen bekleding niet onnodig te beschadigen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Let op met Amerikaanse filmpjes. De lintzagen hebben in het algemeen daar bolle wielen en men laat daardoor het zaaglint in het midden van wiel lopen.
In Europa zijn de wielen vlak en moet het lint met de tanden er net buiten lopen om de rubberen bekleding niet onnodig te beschadigen.

Ben het niet helemaal met je eens.
Bij de meeste machines loopt het lint tegenwoordig in het midden op de wielen.
Vroeger kwam het volgens mij meer voor dat het lint bij de Europese machines met de tanden erbuiten liep.
Mogelijk geldt dit nog wel voor de zwaardere machines.
Maar b.v. makita,Hammer , record power end lopen allemaal in het midden.

Ik denk dat het slim is om even in de gebruiksaanwijzing te kijken.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.