Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Ik heb iets verkeerds gedaan met mijn Inca lintzaag, maar wat...

Nu de lentezon de schuur weer een beetje toegankelijk maakt wilde ik weer eens aan de slag. Ik heb een fijne Inca lintzaag staan, waarmee ik heel netjes en nauwkeurig kan zagen. Kon zagen ;-(

Gisteren heb ik een blok hardhout (6 cm hoog) afgekort. Ging aan een kant goed (beetje langzaam), maar aan de andere kant: flinke drift, met de afkortgeleider niet haaks mee te zagen. Vandaag wat andere, dunne proefstukjes geprobeerd: zelfde laken een pak. Met een redelijk fijn zaagblad, 5 TPI, 15mm breed, niet veel mee gezaagd.

Instellingen na gelopen: zaagspanning niet te hoog (kan 'm in het midden een centimeter naar buiten bewegen), geleiders netjes net niet tegen het blad aan, achtergeleider een mm speling. Maar zelfs op een lullig plankje gaat het fout. Zie foto:

IMG_9734.jpg

Wie kan me op weg helpen met wat ik verkeerd heb gedaan?

Heb je de zaag niet te hoog staan ? De arm dient ongeveer een halve centimeter boven het werkstuk te staan. Kan ook zijn dat de zaag bot is.
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Dit is zgn. "bandsaw drift" en wordt veroorzaakt door een zaaglint wat bot is en/of ongelijke zetting van de tanden heeft.
    Heb je meerdere linten en zo ja, doen die hetzelfde?
    Zorg in elk geval voor een scherp lint en zet de bovenste geleider een klein stukje boven het hout (zoals Martijn hierboven aangeeft).
    Als je lint scherp is kun je de langsgeleider zodanig verstellen dat je de afwijkende hoek compenseert.
    Google maar eens op bandsaw drift. Je vindt dan diverse filmpjes waarin het goed uitgelegd wordt en hoe het te compenseren.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Wat voor lint zit er op?
    Ik heb gemerkt dat met een lint dat afwisselend links/rechts gezet is onmogelijk recht te zagen is. De drift was er niet uit te krijgen door de instellingen van de machine aan te passen . Om de zes tanden eentje recht (dus niet gezet) verhelpt dit. Zelfs de positie van de geleider tov het lint (niet parallel) maakt weinig meer uit.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Dank voor de snelle reacties. De bovenste geleider stond nog zo hoog om dat ik daarvoor nog met een 6 cm hoog blok aan het testen was. Had ik bij dat testje idd moeten verstellen.
    Maar dat ik er nu ineens last van heb: kan dat gebeurd zijn bij het afkorten van dat dikke stuk hardhout? Of is het gewoon pech? Of had ik ook gewoon geluk dat ik niet eerder last van drift had?
    Laatst gewijzigd door GJK; 13-03-16 om 19:05. Reden: dt-tje

Geen spijker of steentje oid geraakt?
    sometimes you just need a bigger hammer

Of het lint is in dat dikke stuk hardhout te heet geworden en / of (gewoon) verbogen, of een aantal tanden zijn hun zetting kwijtgeraakt. Ik heb het ook wel eens gehad dan een lint in een hard stuk hout ineens even vastliep en daarna absoluut niet zuiver meer zaagde. Lint laten 'herstellen' is waarschijnlijk de beste optie, en voor nu: ander lint monteren.

Dat zaaglint is gewoon "bot" geworden en verwittigd zijn gebruiker hiervan door uit de pas te gaan lopen

Dank voor alle reacties, ik ga het lint er in ieder geval afhalen en inspecteren.

ik heb onlangs een paar duurdere lintzagen ( bi-metaal) gekocht bij tuffsaws. Alle problemen met drift verdwenen. Ik heb er inmiddels zo'n 20 meter aan oude teak planken mee gezaagd (zaaghoogte 12cm). De investering meer dan waard. De goedkopere versies gaven altijd drift problemen. weliswaar goed op te lossen door met een single point fence te zagen, maar zonder drift en een rechte geleiding gaat wel een stuk makkelijker.

Forum Rechten