Hoe een afzuiginstallatie stiller te maken voor weing?

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Hoe kan je een afzuiginstallatie stiller maken voor weinig? Dus zonder gekochte silencers.

Wat zijn de cruciale plekken die de meeste herrie maken?

Ter info:
Ik ga het buizensysteem van pvc rioleringsbuizen te maken, met waarschijnlijk een 2pk ventilator en een fijnstoffilter erachter. En ook nog een cycloon.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Het meeste lawaai komt van de ventilator zelf, niet zozeer uit de buizen. Een zware omkasting bekleed met geluiddempend materiaal kan hier aan verhelpen.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Bochten glooiend laten verlopen. 2x45graden kort achter elkaar geeft minder kans op geluiden van de buizen dan 1 haakse van 90 graden.
Tussen de buis en de ophangbeugel iets van geluiddempend materiaal zal ook schelen. Een zacht rubber o.i.d.
Ook de afstanden tussen de ophangbeugels klein houden zal voorkomen dat de buis kan resoneren.

Bestaan er gekocht silincers? Kan geen kwaad die te bestuderen, maar pas wel op dat je niet alles gelooft wat die producent bedacht heeft. Die willen nog wel eens onzin vertellen om een wanproduct aan te bevelen.

Maar wat Mathieu schrijft: de meeste zorg moet je besteden aan de ventilator.
Houd er ook rekening mee dat 'gelijkwaardige' ventilatoren een verschillend geluid zullen produceren.
In principe is een grotere ventilator ( diameter) stiller dan een kleine.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Nog een toevoeging: de ventilator ook goed in rubbers ophangen om te voorkomen dat ie trilling (=geluid) kan overbrengen aan de vloer/muur waar je 'm aan monteert.


edit: sorry ik loop hardop te denken.
Tussen ventilator en buizenstelsel ook een rubber aansluitsuk.
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Dynamat op de ventilatorbehuizing plakken.
En een 18mm mdf kast eromheen met demping werkt ook prima.
Rubber dempers tussen de motor en muur helpt ook enorm
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik denk dat je het meeste bereikt door de ventilator in een andere ruimte te plaatsen, dat kan natuurlijk ook een ruimte in een ruimte zijn (als je snapt wat ik bedoel)
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Bedankt voor al de reacties! Weer stof om over na te denken.

In het algemeen dus rubber, rubber en nog eens rubber.
Tussen de ventilator en buizenstelsel ook een rubber aansluitstuk plaatsen vind ik ook een hele goede. Die tip kwam van lemen.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Ik zat al gelijk te denken: wat kan ik daar voor gaan gebruiken? Ik denk dat het uiteindelijk een opgerold stuk rubberlap wordt met ductape er omheen.......

Of een stukje flexslang.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
doe maar flex slang dat heb je toch al en sluit beter luchtdicht aan
 
Laatst bewerkt:

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik denk dat je het meeste bereikt door de ventilator in een andere ruimte te plaatsen, dat kan natuurlijk ook een ruimte in een ruimte zijn (als je snapt wat ik bedoel)

Ja en neen. Ik heb'm op zolder staan, met dus 18mm OSB - 180mm glaswol - 12mm OSB ertussen. Maar het geluid komt voor een groot stuk ook gewoon door de afzuigbuizen binnen natuurlijk :)

Het helpt wel, maar een wondermiddel is het niet naar mijn mening.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Even voor de duidelijkheid: de ventilator staat op zolder en jij dus niet?

Als het geluid door de buizen komt, heb je een beetje een patstelling.
Je zou dan een geluiddemper in de leidingen moeten opnemen, maar dat geeft problemen omdat dan ook het zaagsel belemmerd wordt.
Een VW kever heeft bv tussen de kachelpotten en de koets een geluiddemper, die werken prima, maar daar gaat schone lucht door. Principe is hetzelde als een geluiddemper in de uitlaat. Een geperforeerde binnenpijp daar omheen dempend stof en een buitenpijp.
Een susbox is ook een optie, dat werkt met schotjes. Maar dan zal er ook in de hoeken zaagsel blijfen liggen.

Wat een optie zou kunnen zijn is een demper maken (ik zou dan een susbox kiezen) en die zo maken dat je 'm makkelijk kan legen/schoonmaken/uitzuigen.
Simpelste is bovenkant uitvoeren als een deksel en van bovenaf uitzuigen.

Wat je ook gaat helpen is dat de weerstand van de uitgaande lucht van de ventilator zo laag mogelijk is.

Maar een andere idee: kan je die ventilator niet gewoon aan en uitzetten vanuit de ruimte waar je werkt? Ik neem aan dat wanneer je een tafelzaag start het geluid van een stofafzuiging niet veel meer uitmaakt. Er zijn tegenwoordig verschillende systemen om op afstand iets aan en uit te zetten, voor nette prijzen. Even opletten dat het geschikt is om een motor te schakelen, want de meeste zijn bedoeld voor verlichting.

PS: ik denk dat een stuk flexslang niet veel zal helpen. Dat dempt wel de contacttrilling van de ventilator aan de buis, maar niet het geluid wat de lucht transporteert. Je zou dan eerder iets met massa moeten hebben. Dus toch een rubberslang.
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Wat een optie zou kunnen zijn is een demper maken (ik zou dan een susbox kiezen) en die zo maken dat je 'm makkelijk kan legen/schoonmaken/uitzuigen.
Simpelste is bovenkant uitvoeren als een deksel en van bovenaf uitzuigen.

Of de schotten niet horizontaal maar verticaal opstellen, en een te openen bodem in de suskast. Dan valt het zaagsel er zo uit.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ja dat bedoelde ik schotten vertikaal en dan juist de deksel openmaken om 'm uit te zuigen.
Als je de bodem eruit haalt heb je direct zo'n rotzooi.

Systeem van een (as)lade is natuurlijk weer een moeiere oplossing. Maar schotten absoluut vertikaal.
MDF zou een mooi materiaal zijn voor de schotten. Dempt goed, en toch blijft er niet veel rommel aanhangen.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Even voor de duidelijkheid: de ventilator staat op zolder en jij dus niet?

Als het geluid door de buizen komt, heb je een beetje een patstelling.
Je zou dan een geluiddemper in de leidingen moeten opnemen, maar dat geeft problemen omdat dan ook het zaagsel belemmerd wordt.
Een VW kever heeft bv tussen de kachelpotten en de koets een geluiddemper, die werken prima, maar daar gaat schone lucht door. Principe is hetzelde als een geluiddemper in de uitlaat. Een geperforeerde binnenpijp daar omheen dempend stof en een buitenpijp.
Een susbox is ook een optie, dat werkt met schotjes. Maar dan zal er ook in de hoeken zaagsel blijfen liggen.

Wat een optie zou kunnen zijn is een demper maken (ik zou dan een susbox kiezen) en die zo maken dat je 'm makkelijk kan legen/schoonmaken/uitzuigen.
Simpelste is bovenkant uitvoeren als een deksel en van bovenaf uitzuigen.

Wat je ook gaat helpen is dat de weerstand van de uitgaande lucht van de ventilator zo laag mogelijk is.

Maar een andere idee: kan je die ventilator niet gewoon aan en uitzetten vanuit de ruimte waar je werkt? Ik neem aan dat wanneer je een tafelzaag start het geluid van een stofafzuiging niet veel meer uitmaakt. Er zijn tegenwoordig verschillende systemen om op afstand iets aan en uit te zetten, voor nette prijzen. Even opletten dat het geschikt is om een motor te schakelen, want de meeste zijn bedoeld voor verlichting.

PS: ik denk dat een stuk flexslang niet veel zal helpen. Dat dempt wel de contacttrilling van de ventilator aan de buis, maar niet het geluid wat de lucht transporteert. Je zou dan eerder iets met massa moeten hebben. Dus toch een rubberslang.

Voor de duidelijkheid: dit is niet mijn topic, ik pikte enkel in dat je afzuiger in een aparte ruimte maken niet heiligmakend is.

Ik heb inderdaad de afzuiger op zolder staan boven mijn werkplaats. Vastgeschroefd aan de vloer maar op rubberen antitrilmatten. Ik heb de schakelaar eraf gehaald, en verlengd tot in mijn werkplaats, dus ik zet op het gelijkvloers de afzuiger aan die op zolder staat en dan ga ik aan de slag.

Dat maakt nog altijd best wat lawaai, maar is stil genoeg om mijn gehoorbeschermer niet nodig te hebben.

Demping in de buizen is nooit een optie want dat gaat altijd zwaar ten koste van je luchtsnelheid. Qua spaanafvoer zou het bij mij wel kunnen, ik heb namelijk de cycloon beneden staan en de afzuiger recht daarboven op zolder. Op dat stuk buis zou ik dus een demper kunnen toevoegen, maar dat gaat me teveel luchtsnelheid/volume kosten...
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Oh even een misverstandje:rolleyes: Sommige fora hebben een aanduiding wanneer de TS zelf wat schrijft, nu snap ik waarom. :eek:


Vastgeschroefd aan de vloer maar op rubberen antitrilmatten.

UH...lopen de schroeven dan door die matten heen? Dan verlies je een groot deel van het effect van die matten vrees ik.
Plaats de motor op iets dergelijks: https://www.google.nl/search?q=rubb...X&ved=0ahUKEwiw3b_C0cLLAhXDF5oKHRLADcYQsAQITQ

Ja demping zal ten koste gaan van de luchtdoorstroming, theoretisch zeker maar hoe dat in de praktijk uitpakt ligt aan de constructie.

Stel je neemt schotjes, dan zou je de schotjes aan de zijde van de ventilator kunnen bekleden met dempend materiaal ( bitumen bv) Die zijde wordt niet of nauwelijks geraakt door het zaagsel. De zijden die geraakt worden door het zaagsel hoeven niet gedempt.
En afhankelijk van de afmetingen en verhoudingen zou de werstand mee kunnen vallen. Het zal vast te berekenen zijn, maar met gezond denken kom je ook een eind.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
UH...lopen de schroeven dan door die matten heen? Dan verlies je een groot deel van het effect van die matten vrees ik.
Klopt maar die matten had ik voorhandig. Dat verlies valt volgens mij wel mee.

Ja demping zal ten koste gaan van de luchtdoorstroming, theoretisch zeker maar hoe dat in de praktijk uitpakt ligt aan de constructie.

Stel je neemt schotjes, dan zou je de schotjes aan de zijde van de ventilator kunnen bekleden met dempend materiaal ( bitumen bv) Die zijde wordt niet of nauwelijks geraakt door het zaagsel. De zijden die geraakt worden door het zaagsel hoeven niet gedempt.
En afhankelijk van de afmetingen en verhoudingen zou de werstand mee kunnen vallen. Het zal vast te berekenen zijn, maar met gezond denken kom je ook een eind.

Goh als je al hoort wat een heisa men maakt om te zorgen dat je zo weinig mogelijk bochten hebt en altijd 2x45° moet doen ipv 90°, dan kan ik me niet inbeelden dat schotjes plaatsen niet STUKKEN erger is...
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Mensen wat lees ik nou weer.
schotjes plaatsen tussen de fan en afzuigbuis.
als je van veel stof in je werkplaats houd is dat de beste oplossing

je wilt alle luchtweerstand tot een minimum beperken.
zelfs een glad stuk rechte buis geeft al vermindering van zuigkracht.
dus begin aub niet over schotjes en luchtdempers voor de fan.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
en een afstandsbediening is natuurlijk zo gefixt (220v
Remote Control Socket Power Outlet Switch Set 3 Wireless Plugs with Remote Control Electronic 2015 New EU Plug Energy Saving
http://s.aliexpress.com/7jI3A3U7

heb ik ook werkt prima.
kan 2pk (220v) afzuiger prima schakelen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.