Hulpmiddel voor bovenfrees.

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik weet niet of dit filmpje al op het forum bekend is, maar met dit ding kan je makkelijk cirkels maken.
Op 6.45 min. begint het hulpstuk.

 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik maar 1 ding wat er mis mee is en dat is dat je de diepte niet even kan vastzetten. Je moet steeds zelf de diepte vast en stabiel zien te houden tijdens het frezen.
Verder een zeer mooi gemaakt geheel.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ja en geen stofafzuiging. Beide lijken mij eenvoudig in te passen.
Mooie machine voor Ts voor zijn wielen.
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
En dan ga ik nu toch een open deur intrappen: kan je ze niet op de lintzaag maken? Dat gaat ook geweldig goed. En is een stuk makkelijker te realiseren dan een hulpstuk voor de bovenfrees. Een plank, een geleider , een pinnetje en nog een stopblokje. En voor kleine diameters een stuk veiliger. Lijkt mij....
 
P

Pel

Guest
De man is m.i. meer tijd kwijt met instellen, als de daadwerkelijke tijd die nodig is om een gat of anderszins te maken. Maar hij heeft het wel allemaal mooi uit gedokterd, en niet onbelangrijk het werkt wel allemaal.

Groet Pel.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Dat ding is multifunctioneel.

Natuurlijk kan het met een lintzaag. Dan heb je ook weer een gaatje.


Dan gebruik je de deuvel centreerpunt uit dit filmpje en dan heb je de minste schade met de lintzaag.

 
Laatst bewerkt:

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Jullie hebben verdraaid goede ideeën. Maar hoe doen jullie dat nu met een super mooi en duur stuk hout waar je een mooi rond blad van wilt maken? Om een eventueel gaatje weer op te vullen is toch "not done" (niet wenselijk) omdat je dat altijd blijft zien. Tenminste, als ik zoiets zou doen zou je denken dat er een aambeeld op was gevallen. :)
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Virutex heeft een mooie cirkel freesmal met een vacuumklem.
Type PE60 voor cirkeldiameter 600-3200 mm. Kost helaas €286.
Mischien is zoiets eenvoudig zelf te maken met een glasklem.
pe60.2.540.jpg
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Bij een super duur stuk hout zou ik eerst een mal maken van bijv. MDF, daar kan een gaatje in. Dan het dure stuk hout een paar mm te ruim uitzagen met de decoupeerzaag. Vervolgens de mal met dubbelzijdig tape op het hout plakken. Tenslotte met een kopieerfrees (met kogellager) het hout op maat frezen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.