Energic schaven

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Hallo iedereen,

Vorige week heb ik op een rommelmarkt 2 metalen "Energic" schaven gekocht. De ene vergelijkbaar qua grootte aan een Stanley n°5, de ander een n°4.
Iemand ervaring met dit merk van schaven? Er staat enkel "Made in Belgium" op en de messen zijn van "Goldenberg". Verder vind ik er niets over terug...
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
De andere wordt ondertussen opgekuist maar de kleinste ziet er zo uit.
Schaafmes is relatief dik, 4 mm aan de snede.


Foto 13-03-16 09 42 27.jpg

Foto 13-03-16 09 42 46.jpg

Foto 13-03-16 09 43 16.jpg

Foto 13-03-16 09 44 38.jpg

Foto 13-03-16 09 44 54.jpg

Foto 13-03-16 09 45 05.jpg
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Mooi ding , nog nooit gezien.
Heeft een een metrische schroefdraad ?

groeten ,
ornament
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Als je met metrisch "rechtse draad" bedoelt, inderdaad. Vind het wel raar dat er in beide een Frans mes zit. Geen idee of dit altijd zo is geweest of door de vorige eigenaar vervangen...
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
En samen met de grotere versie

Foto 13-03-16 13 07 33.jpg

Foto 13-03-16 13 09 09.jpg


Je moet de schroef van de dekbeitel verwijderen voordat je het schaafmes er uit kan halen:

Foto 13-03-16 13 09 42.jpg



Foto 13-03-16 13 14 38.jpg
 
P

Pel

Guest
Nooit van dit merk gehoord, zitten inderdaad Franse beitels in van Goldenberg dit zijn goede beitels. Misschien een klein gereedschap fabriekje dat een korte tijd ook schaven heeft gemaakt. Op internet stond wel een Energic tuinbouw frees zo eentje met een wiel om de grond los te woelen.

Groet Pel.
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Ja die kwam ik ook tegen. Eigenlijk het enige dat ik over dit merk terug vond. Eventuele waarde interesseert me niet, ik hou ze sowieso toch bij maar 't is altijd leuk om een verhaal achter een oud stuk gereedschap te kennen. De verkoper was een opkoper dus die kon er ook niets meer over vertellen.

Sommige zaken zijn misschien minder doordacht: het handvat van de kleine schaaf staat veel te dicht tegen de stelschroef. Onmogelijk om je hand er rond te leggen. Gelukkig doe ik dat zelden. Verder is de stelschroef enorm klein en als het geheel in de olie zit nogal moeilijk te verzetten. Maar al bij al doet dat er weinig toe, ik vind ze er leuk uit zien en ben benieuwd hoe ze aanvoelen in gebruik.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Heel apart ja, ik heb nog nooit zoiets gezien. De schroef achteraan waar het handvat mee vastzit zit ook niet op een echt lekker plekje.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ze zien er wel oerdegelijk uit. Zo op zicht ziet het gietijzer er dikker uit dan bij Stanley's. Qua ergonomie en elegantie kunnen ze nog iets opsteken van het Stanleymodel. Maar de belangrijkste vraag is: schaven ze goed?
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Dat hoop ik in de loop van volgende week te laten weten.
De zool moet nog gevlakt worden en de schaafbeitel heeft hier en daar een nagel gekust...

Even terzijde, iemand suggesties voor de oude "japanning" (geen idee hoe dat in het Nederlands heet) te herstellen? Het zwart aan de bovenzijde van de schaaf is er erg aan toe, niet zo goed te zien op de foto. Normaal zet ik een schaaf gebruiksklaar en laat ik het daarbij maar ik zou graag eens een stap verder willen gaan en om roest tegen te gaan kan dat ook geen kwaad.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Lak. Echte japanning is als ik het bij het rechte eind heb, Urushi lak - lak gemaakt van het sap van een Rhus-soort. In de praktijk was het op gereedschap en voorwerpen volgens mij gewoon een goedkope zwarte lak.
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Ahzo, en welke specifiek? Kan me inbeelden dat je best een hardere/dikkere neemt, of maak je het geheel krasvaster met vernissen?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Japanning is een mix van asfalt achtig spul en zwarte kleurstof. In Amerika is dat spul wel te koop, maar dat is erg duur. Er zijn ook wel zelf maak recepten maar dan moet je even gaan zoeken.
Bijv. hier: http://www.inthewoodshop.com/ToolRestorations/ColdCureJapanning.html

Ik heb er zelf geen ervaring mee!

Wat er op de beitel en keerbeitel zit is trouwens geen japanning maar een of andere matte zwarte lak. En Japanning is typisch iets voor Stanley. Ik weet dat Record gewoon lak gebruikte. Geen idee natuurlijk wat Energic op zijn schaven smeerde.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb twee recepten voor een 'Iron protective paint' in mijn "Practical Formulas for Hobby or Profit" (een soort 'mengen en roeren' maar dan minder basaal chemisch) staan:

I

Fijngemalen lampzwart (roet - norit zou ook moeten werken) - 90.7 delen
asfalt vernis - 68.1 delen
rauwe lijnolie - 68.1 delen
siccatief - 2 delen (het boek noemt het 'Japan drier' - ik gok dat, gezien het gebruik van rauwe lijnolie, een standaard siccatief bedoeld wordt)

II

Lampzwart - 27 delen
Silica - 58 delen
Rood lood - 10 delen ("red lead"; ik neem aan dat loodmenie, Pb3O4, bedoeld wordt)
grafiet - 5 delen
asfalt vernis - zo veel als nodig

Asfalt vernis wordt nog omschreven als 1 deel asfalt (natuurlijk teer) in lijnolie met 1 deel terpentijn.

ALs ik zou gaan experimenteren zou ik beginnen met recept I, zeker ivm dat loodmenie in recept II. bovendien bevat recept II een aantal ingredienten die al wrijvend (zoals een 17e eeuwse schilder zijn olieverf mengde) gemengd moeten worden. Daar heb je geschikt gereedschap voor nodig.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Op zich hoeft de japanning niet opnieuw gedaan te worden als je alles goed beschermt tegen roest met een dun laagje olie. Maar als je het toch wil doen zou ik gewoon zwarte Hammerite gebruiken.
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Ik wil zo'n recept van henkverhaar wel eens proberen maar zou hoegenaamd niet weten waar je aan al die ingrediënten kan geraken...
Als het te omslachtig wordt kies ik waarschijnlijk wel voor de meer eenvoudige, bekende weg en wordt het lakken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Die link die ik noemde gebruikt dak teer gemengd met vernis. Dat moet wel makkelijk te vinden zijn bij een willekeurige bouwmarkt. Voor die specifieke dingen van Henk zou ik in een kunsthandel zoeken zoals Harolds in Rotterdam.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Lampzwart was wel aan te komen - nu zou ik inderdaad een kunsthandel proberen - of zelf norit malen. Norit is ultrapure gemalen houtskool - minder verontreinigingen dan lampzwart / roet. Punt is wel of je het net zo fijn krijgt als roet al van zichzelf is; vraag is hoe nodig dat is.

lijnolie - kunsthandel kan, maar persoonlijk zou ik bij een oliemolen kijken; de molen in Zwolle (bij Rick in de buurt) heeft prima lijnolie. Eventueel kun je bij de bouwmarkt ook rauwe lijnolie kopen

siccatief - kunsthandel of, beter voor deze toepassing denk ik, mengsiccatief van De Hekserij (www.hekserij.nl)

terpentijn - kunsthandel of, ook weer, De Hekserij

asfalt - ik denk dat dakteer prima is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.