Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Onderwerp: Hout drogen

Hout drogen

Gisteren m'n vers gezaagde boom kersenhout opgehaald van de zagerij. Maar nu heb ik nog wat advies nodig:
    • Wat smeer ik op de kopse kanten, om scheuren door het drogen te voorkomen/verminderen

• En hoe lang duurt het voordat dit hout droog genoeg is om te verwerken, de planken zijn ongeveer 2 meter lang en 2 cm dik.

Attached files

Re: Hout drogen

drogen duurt ongeveer 1 cm per jaar in dit geval omdat het hout 2 cm dik is
    1 cm per kant per jaar is dus 1 jaar

koppen kun je insmeren met parafine

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door houtmannetje
    koppen kun je insmeren met parafine
    Bedankt, ik zal eens wat waxine lichtjes gaan offeren.
    Overigens heb ook wel eens gehoord dat de koppen met menie worden geverfd.

Insmeren met houtlijm werkt ook goed.

je kunt van alles op je koppen smeren, het is om te voorkomem dat de koppen sneller drogen en dus ook krimpen dan de rest van de plank, door het af te dichten voorkom je dit

als je nog ergens een blik oude verf hebt staan kun je dat ook gebruiken

je hout tijdens het drogen regelmatig omlatten (omdraaien en opnieuw op latten leggen)
    en zorgen dat het drogen niet te snel gaat af en toe besproeien met h2o

Even inhakende op dit topic, ik sta op het punt om een kersenboom bij mijn moeder te kappen (enorme boom in haar piepkleine voortuintje) en wil deze drogen. Heb ik het nu goed begrepen uit bericht 1 van ArieProduction dat je het hout nu al kan laten verzagen en vervolgens gaat drogen? Of waren de stammen al (voor)gedroogd? Ik weet wat voor moois je allemaal met een plankje hout kunt doen, maar ben nog een leek op het gebied van vers hout.

Het op latten gelegde hout, kun je dat onder een afdakje buiten laten liggen of beter in een gemiddeld geventileerde schuur? Alvast bedankt voor de adviezen.

Athanor
    Guest

Welkom CaptPicard!

Volgens mij is het belangrijk om de stam zo snel mogelijk te verzagen tot planken en deze dan laten drogen. Als je de stam laat drogen krijg je veel droogscheuren op ongewenste plaatsen. Daarna het opgelatte hout buiten laten drogen aan de wind die vrij spel moet hebben tussen de planken, dus afdekken is voldoende.

Zie ook bijgaand artikel.

Succes en groet van Fons

Attached files drying wood.pdf (842.5 KB)

Hardstikke bedankt Fons!

Ik ben al geruime tijd op zoek naar een goed advies voor het verwerken van vers hout. De adviezen waren zeer uiteenlopend. Bij één advies werd verteld dat de stammen het beste een jaartje in een soort badkuip met stromend water konden liggen! :lol: "Pappen en nathouten" werd meermaals genoemd.

Wat ben ik blij dat ik dit forum ben tegengekomen en in één dag het juiste ben te weten gekomen. Ik ben geen professioneel meubelmaker, zoals anderen van jullie wel zijn zo te lezen. Heb ook het meubelmakers college niet gevolgd, al heb ik wel wat vrienden die er op gezeten hebben. Maar ben een man van de praktijk, en heb plezier om zo nu en dan iets moois te maken varierend van een meubeltje tot een complete winkelinrichting.
    Op dit moment heb ik een bijzondere interesse: het vervaardigen van een akoestische basgitaar. Dat op zich brengt een heel verhaal met zich mee, wat ik nu nog maar even achterwege laat anders wordt deze introductie te uitgebreid, denk ik. Overigens staat dit los van het drogen van het kersenhout.

Om terug te komen bij de kersenboom, deze heeft een gevoelswaarde voor me, de boom is ooit door mijn wijlen vader gepland en 2x meeverhuisd. 'k Zie er dan ook naar uit om van het hout iets moois te maken, als het zo ver is...
    En dat laat ik dan weten!

Ik heb gemerkt dat je zo snel mogelijk de kopse kanten moet insmeren, was al wat aan de late kant, heb hier en daar al een scheur.
    En gewicht op de planken is ook belangrijk (stapel stoeptegels) die voorkomen dat de planken krom gaan trekken, ik hoop dat ik daar ook nog op tijd mee was.

mij is geadviseerd om bij het oplatten van het hout er voor te zorgen dat de latten van de zelfde houtsoort is als de planken. dit om kleuroverdracht of vlekken te voorkomen.
    Bas

Forum Rechten