Eiken parket tot panelen?

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
hoi liefhebbers!

Ik wil graag een eigen TV meubel gaan maken.
Nu heb ik een kleine partij parketplanken massief liggen.
Ik zou graag van deze planken (15cm breed nu, en 20mm dik) panelen maken voor het meubel.

Hoe pak ik dit als beste aan?
Ik heb geen lijmpers, maar wel klemmen uiteraard.
koud verlijmen, is dat een optie?
Moet ik ergens op letten in verband met krom trekken?

IMG-20160311-WA0002.jpg
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dag Bart,

als je de panelen mooi kan laten aansluiten door ze samen te duwen met de hand, dan is dat voldoende voor een goeie verlijming met gewone witte houtlijm (koud). Is dit niet het geval, dan moet je de randen nog effen maken. Een van de methodes hiervoor is met een handschaaf:
https://www.youtube.com/watch?v=XDyR1DiZrYA
Het type klemmen zoals in de video zijn hiervoor meest geschikt. Plaats ook klemmen vanboven zodat je paneel niet bol komt te staan. Heb je geen zo'n klemmen, dan zou het ook wel moeten lukken met de standaardklemmen. Klem in dit geval dan houten latten aan bovenkant. Klemtijd is minstens een uur.

Er zullen hier wellicht mensen adviseren om lamello's (koekjes) te gebruiken, maar dit is absoluut niet nodig. De verlijming is normaal gezien sterker dan het hout zelf als je goeie aansluiting hebt. Lamello's kunnen wel gebruikt worden om de planken beter te positioneren zodat ze niet verschuiven. Maar aangezien je je paneel toch nog gaat afkorten op de juiste maat, is dit hier niet nodig.

Ik stel voor dat je eens een verlijming maakt bij wijze van test, en dan het grote werk doet. Zorg dat je genoeg klemmen hebt.
 

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Hoi Bossy,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb een vlak en diktebank, en probeer alles zo netjes mogelijk op dikte te krijgen en haaks voor het lijmen.
Lamellofrees heb ik niet ter beschikking, dus een koude verlijming moet dan lukken.

(het eiken van de foto is reeds geheel geschaafd, het parket was namelijk heel vies)
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Als je vlakbank hebt wordt het nog gemakkelijker. Gewoon de planken nog eens op hun kant erover halen (met geleiding), en controleren of ze mooi aansluiten. Markeer ze best ook voor het verlijmen, zodat je geen planken omwisselt tijdens verlijmen en daardoor eventueel toch een slechte aansluiting krijgt. Waar je ook nog op moet letten is dat je de groeiringen op de kopse kant afwisselend boven en onder verlijmd. Op figuur gaat bovenste verlijming bol worden (vooral als hout niet volledig droog is). Onderste verlijming is goed.
Where wood will move.JPG
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Vaak hebben vloerdelen een ingezaagde onderkant, zodat je maar een kant als zichtkant kan gebruiken, als je niet de dikte van het hout wil verminderen, door de ingezaagde kant weg te schaven. Voor het maken van panelen zaag ik vaak de planken op de inzagingen geheel door, om het hout daarna om en om weer te lijmen. Dit is wel veel werk,maar ik houd niet van rustiek en kan zo ook gelijk de noesten laten verdwijnen. Ik doe altijd eerst lijmen tot panelen die nog door de vandikte heen kunnen. Die schaaf ik en daarna voeg ik ze samen tot de maat die ik wil hebben. Ook als je brede planken hebt zonder zaagsnedes krijg je vaak vlakkere panelen als je de planken eerst een keer doorzaagd. Anders schotelen de planken vaak zo dat je als je het paneel vlak wil maken, je veel hout weg moet schaven.
 

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
het is inderdaad aan de onderzijde ingzaagd.
Wellicht moet ik 1 plank maar doorzagen over de snede, en de smalle delen (om en om!) verlijmen weer tot een bruibaar paneel.
Het rustieke is juist perfect. Ik geloof dat dit een lage kwaliteit vloer was. (veel noesten)

alvast bedankt allen voor de tips!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.