De deegroller

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Om een ander draadje niet te veel te vervuilen, gaan we hier maar even verder:

Ziet er erg mooi uit! Knap gedaan, zeker voor iemand die net begonnen is. Het verslavende ken ik als mede-beginner maar al te goed :D! Ben je al aangesloten bij Radius? Ik heb dat wel gedaan en, naast contact met ervaren draaiers die veel kennis en inspiratie leveren, ik kreeg een mentor zodat ik het draaien goed leer.

Voor wat betreft de opmerkingen aangaande de deegroller: ik werk als kok zeer regelmatig met deegrollers en ik vind een vaste rolstok het prettigst werken. Wil je toch een rolmechanisme dan is de optie van Toxiq denk ik een goede.

Een vaste stok, is dat een roller met vaste handvatten ? daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen
Een stok zonder handvatten lijkt me in dusverre niet handig dat je niet lekker door kan rollen, of zie ik dat fout ?
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Een rolstok is een rechte stok, al dan niet met taps toelopende uiteinden zoals door Jan aangegeven. Simpeler kan een deegroller niet zijn :D. Geen gedoe met vuil wat langs de handvatten de roller zelf in komt of met roestende lagers. En net zo breed of smal als dat je zelf wilt.

Persoonlijk vind ik dat heerlijk werken omdat je makkelijker sturing kunt geven aan de vorm en dikte van het deeg.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Voor zacht deeg is een rechte roller prima, voor stug deeg wil ik hem in het midden iets dikker dan aan de uiteinden, dat stuurt beter om een mooie egale plak te krijgen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Oftewel zo een franse stok ?
Wat is daarbij de ideale dikte
of is het net als met breedte variabel ?
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Het is aan de kok of bakker zelf wat dat betreft maar meestal is dat 3 a 4 cm bij de rechte en 4-6 cm bij de traditionele. Ikzelf zweer bij de simpele recht in het midden, taps aan de zijkant modellen. Collega's willen de ouderwetse vorm maar dan wel uit 1 stuk. Ik ga binnenkort allebei maar eens maken denk ik :).

franse-deegroller.jpg
44040725_1.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Duidelijk maar recht in het midden en dan wat aflopend is anders dan zo een french rolling pin ? die is zeg maar gebogen over de hele lengte ?
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Geen idee wat die fransozen gebruiken :). Dit zijn de 2 meestgebruikte welke ik in elke keuken of bakkerij tegenkwam toen ik nog in de horeca zat.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een rolstok is een rechte stok, al dan niet met taps toelopende uiteinden zoals door Jan aangegeven. Simpeler kan een deegroller niet zijn :D. Geen gedoe met vuil wat langs de handvatten de roller zelf in komt of met roestende lagers. En net zo breed of smal als dat je zelf wilt.

Persoonlijk vind ik dat heerlijk werken omdat je makkelijker sturing kunt geven aan de vorm en dikte van het deeg.

Geheel mee eens. Je kunt wel de diameter aanpassen aan het soort rolwerk. Deegrollers (voor bijvoorbeeld briseerdeeg) zijn veelal dikker dan pastarollers - als je pasta met de hand wilt maken - die zijn dan weer veel langer - tot wel een meter. Ik maak pasta echter met een machientje... Maar omdat houtdraaien ook leuk is HEB ik wel een pastaroller. Van palissander ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.