Gezocht: handleiding Frommia 630

gerbrandburger

Nieuw lid
28 feb 2016
6
0
Ik heb een Frommia 630 zaagtafel op de kop getikt, met 'wat werk', ik ben benieuwd of iemand er een handleiding voor heeft, of een idee heeft waar ik ernaar zou kunnen vragen.

Dank alvast!

Gerbrand
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Zoek anders even op "vintage machinary", das volgens mij een Engelse website die veel van dit soort handleidingen gratis online hebben staan.
Van Frommia staan er ook een aantal in het Frans en het Duits op internet. Even zoeken en dan kun je ze meestal we vinden.

En welkom op het forum!
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Graag gedaan.
Laat even weten of Frommia een reactie stuurt. De laatste keer dat ik Frommia heb gecontact kreeg ik jammer genoeg geen respons. Ik ben zelf nog opzoek naar een handleiding voor een Frommia 805 schijf/bandschuurmachine.
Succes iig!
Gr
Rik
 

gerbrandburger

Nieuw lid
28 feb 2016
6
0
Dag Rik,

In mijn geval kreeg ik meteen antwoord van Frommia (Riston Werkzeug Gmbh), helaas wel negatief:

"besten Dank für Ihre Anfrage zu einer Bedienungsanleitung für die FROMMIA Tischkreissäge Typ 630.
Wir müssen Ihnen leider mitteilen, dass wir aufgrund des Alters leider keine Bedienungsanleitung zur Verfügung haben.
Auch mit den Ersatzteilen könnte es schwierig werden. Der Einzelfall muss geprüft werden, was noch möglich ist.
Falls ein Teil nicht mehr verfügbar sein sollte, könnte es gegebenenfalls nach Muster auch noch nachgefertigt werden. Allerdings dürfte das wegen der Einzelfertigung relativ teuer werden und mit einer längeren Lieferzeit verbunden sein.
Sollten Sie ein Ersatzteil benötigen, schlagen wir vor, dass Sie uns davon ein Foto zusenden, damit wir es abklären können."

Ik weet niet hoe oud je schuurmachine is, maar je zou het nog een keer kunnen proberen. Ik werd teruggemaild door Herr Frank Schmalzried.

Succes!
 

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
Ik zat vorig jaar toen ik mijn Frommia 635 kocht met het zelfde probleem.
Na wat speurwerk, onderandere op de Duitse tegenhanger van dit forum, heb ik een handleiding opgesnord van een Frommia 642/645.
Dit is nagenoeg dezelfde machine, alleen iets nieuwer.
Heb je interesse in die handleiding?
 

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
Ik stuur je het PDF-je zo dadelijk door.
Maar verwacht er niet te veel van, het is namelijk een heel beknopte gebruikershandleiding.
 

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
Mocht je nog vragen hebben over de zaagtafel dan laat maar weten. Misschien dat ik je kan helpen, ik heb die van mij bijna compleet gedemonteerd gehad.

image.jpg
 

gerbrandburger

Nieuw lid
28 feb 2016
6
0
Bedankt voor de handleiding, daar heb ik zeker wat aan. Het Schmierplan is handig bijvoorbeeld, anders had ik vast een nippeltje gemist. Nu alleen nog even een vetspuit regelen...
 

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
De Frommia zaagtafels zijn wel zo ontiegelijk degelijk gebouwd dat, mits de motor het niet begeeft, je kleinkinderen er later nog plezier van kunnen hebben als ze geïnteresseerd zouden zijn in werken met hout.
Toen ik hem aan t demonteren was, stond ik er gewoon versteld van hoe massief alles is, en wat allemaal wel niet gesmeerd kan worden.

Heeft die van jou ook de "loopwagen" om af te korten?
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Dag Rik,

In mijn geval kreeg ik meteen antwoord van Frommia (Riston Werkzeug Gmbh), helaas wel negatief:

"besten Dank für Ihre Anfrage zu einer Bedienungsanleitung für die FROMMIA Tischkreissäge Typ 630.
Wir müssen Ihnen leider mitteilen, dass wir aufgrund des Alters leider keine Bedienungsanleitung zur Verfügung haben.
Auch mit den Ersatzteilen könnte es schwierig werden. Der Einzelfall muss geprüft werden, was noch möglich ist.
Falls ein Teil nicht mehr verfügbar sein sollte, könnte es gegebenenfalls nach Muster auch noch nachgefertigt werden. Allerdings dürfte das wegen der Einzelfertigung relativ teuer werden und mit einer längeren Lieferzeit verbunden sein.
Sollten Sie ein Ersatzteil benötigen, schlagen wir vor, dass Sie uns davon ein Foto zusenden, damit wir es abklären können."

Ik weet niet hoe oud je schuurmachine is, maar je zou het nog een keer kunnen proberen. Ik werd teruggemaild door Herr Frank Schmalzried.

Succes!

Dat is goed om te horen, ik ga nog een keer mailen als ik dit zo hoor. Wie weet is mijn mailtje gewoon bij de verkeerde afdeling of de verkeerde inbox terecht gekomen.
Jammer dat ze je niet verder kunnen helpen. Maar met wat hulp van het forum moet het wel lukken denk ik.
Succes iig!
 

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
Dat is goed om te horen, ik ga nog een keer mailen als ik dit zo hoor. Wie weet is mijn mailtje gewoon bij de verkeerde afdeling of de verkeerde inbox terecht gekomen.
Jammer dat ze je niet verder kunnen helpen. Maar met wat hulp van het forum moet het wel lukken denk ik.
Succes iig!

Ik heb destijds ook contact gehad met die beste man, maar het antwoord was terecht gekomen in mijn SPAM kwam ik een week later achter ......
 

gerbrandburger

Nieuw lid
28 feb 2016
6
0
Ja, hij heeft inderdaad een rolwagen, maar dan wel weer zonder bijbehorende aanslag, maar daar kan ik mogelijk wel een nieuwer exemplaar voor vinden of een ander merk. Geen langgatboorinstallatie. Maar eerst ga ik alles roestvrij en gangbaar maken, hij heeft vrij lang stil gestaan. Als ik ergens tegenaan loop hoor je wel weer van me!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.