Eerste draaiwerkstukken

SomsDraaiIkHout

Nieuw lid
10 mrt 2016
11
0
image.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpg

Ben pas net begonnen met draaien. Onlangs een draaibank gekocht + chuck.
Zeker een leuke nieuwe hobby dit. Dit zijn m'n mooiste stukjes tot nu toe :D
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    23,4 KB · Weergaven: 224

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Welkom op het forum somsdraaiikhout (wat een naam, kon het niet iets gemakkelijker ???)
je hebt al mooie "eerste" werkjes klaar zie ik lijkt of je al hele tijd de draaibank meester bent ?
in ieder geval zo verwachten we wel meer mooie stukjes
succes gr Stefke
 

SomsDraaiIkHout

Nieuw lid
10 mrt 2016
11
0
Goedenavond Stefke,

Haha excuses, mijn naam is Mathijs, 20 jaar uit Capelle.
November heb een draaibank aangeschaft na een leuke stagevergoeding van mijn toenmalige baas.
Mijn passie voor draaien begon een jaar geleden toen ik van mijn praktijkdocent een knopje mocht draaien voor mijn tafel.
Maar eerlijk is eerlijk: deze werkstukken vallen nog binnen de eerste 10 die ik heb gemaakt..

Aangenaam om kennis te maken, ik kan helaas geen werkstukken van u bekijken..
Zal wel komen dat ik er nog weinig van snap aangezien ik net nieuw ben of heeft u geen werk online staan?

groeten
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Mooi werk Mathijs.
En als deze zoals je zegd binnen de eerste 10 gedraaide werkstukken zitten vind ik het al heel knap.
Welke draaibank heb je?

Gr. Rien
 

SomsDraaiIkHout

Nieuw lid
10 mrt 2016
11
0
Bedankt Rien, leuk om te horen!
Ik heb een Record Power DML-18SH aangeschaft bij de Baptist, zat tevens een set beitels bij, een dvd en een schroefchuck. (Al was die chuck vrij bagger)
later nog een Nova G3 chuck aangeschaft, echt prima spul

groeten
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Hallo Mathijs

Welkom bij het virus.

Zijn in elk geval al zeer mooie draaiwerken belooft nog wat in de toekomst.


Mvgr hans
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mooie deegroller. Maar als ik dan toch even mag zeuren - als houtdraaier, maar ook kookwonder ;-) : het model an sich is minder praktisch, zeker zonder vrijdraaiende rol. Je maakt een veel bruikbaarder deegroller door die handvatten helemaal weg te laten en de rol over de hele lengte dezelfde dikte te geven: meer bruikbare lengte voor het zelfde stuk hout, en betere controle over je deeg tijdens het rollen. Bovendien zijn jouw handvatten een beetje breekbaar.

Begrijp me goed, ik heb zelf ook dergelijke rollers met handvatten - maar die hangen als versiering aan de muur. De rollers die ik feitelijk gebruik zijn allemaal simpele cilinders, of ellipsen (google op 'french rolling pin', volgens mij is er geen goeie nederlandse naam voor).

Henk
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Oei, daar moet ik even op inhaken (sorry 'somsdraaiik' )

Ik heb nog een heleboel schijven van notenhout liggen van een vorig project, daar wil ik ook deegrollers van maken
Maar nu schrijf jij 'zonder handvatten' dan vraag ik me af, hoe duw je dan de rol voor je uit, met je handen op de rol duwen ?

Ik had als as gedacht een rvs staaf (5 of 6mm) en daar aan de einde draad aan tappen, handvatten er op en vast zetten met epoxy

--------------

Nu weer on-topic
Mooie schalen somsdraaiik, nu sta ik te popelen om aan mijn 2e werkje/probeerseltje te beginnen :)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb nog een heleboel schijven van notenhout liggen van een vorig project, daar wil ik ook deegrollers van maken
Maar nu schrijf jij 'zonder handvatten' dan vraag ik me af, hoe duw je dan de rol voor je uit, met je handen op de rol duwen ?

Ja, gewoon handen op de rol idd. Hier twee voorbeelden van gebruiksrollers:

_MG_1545_lzn.jpg


_MG_1548_lzn.jpg


Een 'French rolling pin':

_MG_1547_lzn.jpg


En eentje voor an de muur:

_MG_1553_lzn.jpg


Mocht je toch een deegroller met (losse) handvatten willen maken, kun je hier inspiratie opdoen:

http://www.turnedtreasures.com/project.html/rolling_pin/rolling_pin.html
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Ziet er erg mooi uit! Knap gedaan, zeker voor iemand die net begonnen is. Het verslavende ken ik als mede-beginner maar al te goed :D! Ben je al aangesloten bij Radius? Ik heb dat wel gedaan en, naast contact met ervaren draaiers die veel kennis en inspiratie leveren, ik kreeg een mentor zodat ik het draaien goed leer.

Voor wat betreft de opmerkingen aangaande de deegroller: ik werk als kok zeer regelmatig met deegrollers en ik vind een vaste rolstok het prettigst werken. Wil je toch een rolmechanisme dan is de optie van Toxiq denk ik een goede.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik heb ook al eens voor iemand een deegrol gedraaid met eem verschillende diameter aan de uiteinden. Dus een soort kegelvorm. De pizza-bakker-hobbyist vertelde dat ie dan gemakkelijk naar links of naar rechts rolt. Dat schijnt gemakkelijk te zijn om een pizza breed uit te rollen. Ik weet het niet. Ik zit meer aan de consumptie kant.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.