Vraagje steigerhout

rickrozen

Nieuw lid
10 mrt 2016
7
0
Hallo,

Ik was van plan om een mooi hoekbureau te maken van steigerhout, en heb dus net hout gehaald ( nieuw licht geschuurd ). alleen het lag buiten en niet echt bij nagedacht omdat ik geen houtkenner ben,
het hout is wel een beetje vochtig, die verkoper zij eventjes enkele dagen het hout binnen laten liggen en dan kun je er mee aan de slag.

Mijn vraag is dus: moet ik het langer binnen laten leggen of is enkele dagen tot een week goed om daarna met het hout aan de slag te gaan?

Groetjes Rick,
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als het hout onbeschermd buiten in weer en wind heeft gelegen duurt het wel een paar weken.
Lag het onder een afdak of iets anders dan kan het een aantal dagen.
Niet in een gestookte ruimte drogen.
En latten ertussen zodat overal het vocht weg kan.
 

tuoh

Oud hout
Als het niet afgedekt buiten in de regen gelegen heeft gedurende enkel weken, of maanden, dan mag je rekenen op een jaar om de boel te laten uitdrogen. Zelfs dan zal het hout nog te vochtig zijn (14 à 16% rv) om binnenshuis te gebruiken zonder risico op krimpen. Nog even geduld dus:p
 

rickrozen

Nieuw lid
10 mrt 2016
7
0
Als het niet afgedekt buiten in de regen gelegen heeft gedurende enkel weken, of maanden, dan mag je rekenen op een jaar om de boel te laten uitdrogen. Zelfs dan zal het hout nog te vochtig zijn (14 à 16% rv) om binnenshuis te gebruiken zonder risico op krimpen. Nog even geduld dus:p

Ja het lag niet afgedekt buiten maar ik weet niet hoelang het er lag, de bovenste planken waren een beetje verkleurd door de zon? Ik wil eigenlijk niet maanden wachten om een bureau te maken, enkele weken gaat nog wel. Het ligt nu in de schuur, moeten ze eigenlijk buiten liggen?
 

rickrozen

Nieuw lid
10 mrt 2016
7
0
Als het hout onbeschermd buiten in weer en wind heeft gelegen duurt het wel een paar weken.
Lag het onder een afdak of iets anders dan kan het een aantal dagen.
Niet in een gestookte ruimte drogen.
En latten ertussen zodat overal het vocht weg kan.

Het lag buiten zonder afgedekt maar weet niet voor hoelang al. Het ligt nu in de schuur die aan huis zit is dat ook slecht?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als het verkleurd is heeft er wel een jaar of langer gelegen
Ik denk dat je beter andere planken kan halen
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als u snel wilt werken, dan net als Toxic zegt, andere halen. Tenzij u een bureau voor buiten wilt maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.