Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Vraagje steigerhout

Vraagje steigerhout

Hallo,

Ik was van plan om een mooi hoekbureau te maken van steigerhout, en heb dus net hout gehaald ( nieuw licht geschuurd ). alleen het lag buiten en niet echt bij nagedacht omdat ik geen houtkenner ben,
    het hout is wel een beetje vochtig, die verkoper zij eventjes enkele dagen het hout binnen laten liggen en dan kun je er mee aan de slag.

Mijn vraag is dus: moet ik het langer binnen laten leggen of is enkele dagen tot een week goed om daarna met het hout aan de slag te gaan?

Groetjes Rick,

Als het hout onbeschermd buiten in weer en wind heeft gelegen duurt het wel een paar weken.
    Lag het onder een afdak of iets anders dan kan het een aantal dagen.
    Niet in een gestookte ruimte drogen.
    En latten ertussen zodat overal het vocht weg kan.

Als het niet afgedekt buiten in de regen gelegen heeft gedurende enkel weken, of maanden, dan mag je rekenen op een jaar om de boel te laten uitdrogen. Zelfs dan zal het hout nog te vochtig zijn (14 à 16% rv) om binnenshuis te gebruiken zonder risico op krimpen. Nog even geduld dus

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Als het niet afgedekt buiten in de regen gelegen heeft gedurende enkel weken, of maanden, dan mag je rekenen op een jaar om de boel te laten uitdrogen. Zelfs dan zal het hout nog te vochtig zijn (14 à 16% rv) om binnenshuis te gebruiken zonder risico op krimpen. Nog even geduld dus
    Ja het lag niet afgedekt buiten maar ik weet niet hoelang het er lag, de bovenste planken waren een beetje verkleurd door de zon? Ik wil eigenlijk niet maanden wachten om een bureau te maken, enkele weken gaat nog wel. Het ligt nu in de schuur, moeten ze eigenlijk buiten liggen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bobmartin Bekijk Berichten
    Als het hout onbeschermd buiten in weer en wind heeft gelegen duurt het wel een paar weken.
    Lag het onder een afdak of iets anders dan kan het een aantal dagen.
    Niet in een gestookte ruimte drogen.
    En latten ertussen zodat overal het vocht weg kan.
    Het lag buiten zonder afgedekt maar weet niet voor hoelang al. Het ligt nu in de schuur die aan huis zit is dat ook slecht?

Als het verkleurd is heeft er wel een jaar of langer gelegen
    Ik denk dat je beter andere planken kan halen
    Met een hamer past alles...

Als u snel wilt werken, dan net als Toxic zegt, andere halen. Tenzij u een bureau voor buiten wilt maken.

Forum Rechten