Houten schroevendraaiers

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Schroevendraaiers met een houten hecht waren aan de straatstenen niet kwijt te raken. Waarom ouderwets? Kunststof splijt minder snel. Geen echt goede rede. Wera heeft een mooie lijn met geel handvat waar een stalen dop opzit. Ideaal voor dicht geschilderde schroeven. Schroevendraaiers met een zeskant aan de kling heten volgens mij krachtschroeverdraaiers. De Wera schroevendraaier met geel handvat hebben trouwens een zeskanten kling.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Slagpluggen bedoel je? 😁
Ja :p

Daar zet je toch ook niet eerst een schroevendraaier op? Nee, nog steeds geen goed excuus om op een schroevendraaier te hengsten.. Ik wacht met spanning af! :)

Misschien is het mij verkeerd aangeleerd maar ik sla slagpluggen met een schroevendraaier en een hamer in een muur. Dit om de kop niet te beschadigen, je kunt hem dan altijd weer losschroeven mocht dat nodig zijn.

Ben het wel met Pel eens dat je gereedschap moet gebruiken waar het voor gemaakt is. De schroevendraaier voor bovenstaand gebruik heeft doorlopend staal in het kunststof handvat.

Er bestaan slagschroevendraaiers maar dat is iets anders als TS hier laat zien.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik heb altijd gedacht dat het schilders schroevendraaiers zijn, onder het hecht zit meen ik een zeskant of vierkant
Die zeskant zit er om met een Engelse sleutel (zal wel weer lokaal dialect zijn; hoewel alleszins niet uit Engeland) extra kracht te kunnen zetten.

Dat vind ik dan weer grappig want daar draai je de schroevendraaierpunt pas helemaal mee aan gort. Dit in tegenstelling tot de 'hengstkap' op het handvat. Als de fabrikant zo vriendelijk is om die daar te steken, mag je er toch van uit gaan dat het doel is om er effenaf op te hengsten? Waarbij ik trouwens 'hengsten' zopas schaamteloos aan mijn vocabulair heb toegevoegd (ik zet het qua, euhm, impact ergens tussen 'tikken' en 'helegans lens motten').

Ze maken die punten toch zo scherp om niet met bijtels te hoeven zeulen, neen?
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb altijd gedacht dat het schilders schroevendraaiers zijn, onder het hecht zit meen ik een zeskant of vierkant, waar je deuren mee kan openen? als een schilder een deur schildert haalt hij de klink er van af, zo kan hij de deur openen en dicht doen zonder de klink te gebruiken. Sommige hadden vroeger een flessenopener waar een taps toelopend vierkant aan zat. Bij de weg, ik begrijp niet dat er mensen zijn die goed gereedschap niet gebruiken als waar het voor gemaakt is, kortom misbruiken.

Groet Pel.

Nou Pel, ik heb 17 jaar beton gereden en kwam dus altijd op de bouw maar bouwvakkers die gebruiken alles wat los en vast zit om te monteren en te slopen.
Die misbruiken continue gereedschap.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.