Houten schroevendraaiers

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik zit de catalogus van Wera door te spitten, zie ik opeens een set houten schroevendraaiers (houten handvat) van Wera.

Misschien bestonden ze al langer, maar ik vind ze tof!
de achterkant is versterkt dus je kan er op hengsten met je moker

wera_greep_hout-500x500.jpg
 
P

Pel

Guest
Alleen jammer dat er weer een laag vernis op zit, (gaat zweten in je handen) ik schuur het er altijd af en zet ze in de olie. Zelf heb ik hier nog enkele hele oude zware schroevendraaiers met houten handvat daar loopt het staal helemaal door tot boven in het handvat. Ik gebruik ze om gaatjes dicht te stoppen met kneedbaarhout.

Groet Pel.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Ik zit de catalogus van Wera door te spitten, zie ik opeens een set houten schroevendraaiers (houten handvat) van Wera.

Misschien bestonden ze al langer, maar ik vind ze tof!
de achterkant is versterkt dus je kan er op hengsten met je moker

Volgens mij begrijp je het verkeerd, het zijn schroevendraaiers. Daarmee DRAAI je dus schroeven in wat dan ook. Dat hengsten is dus helemaal niet de bedoeling. Als je dan toch wilt hengsten, zou ik spijkers gebruiken.. :D :p
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Daar zet je toch ook niet eerst een schroevendraaier op? Nee, nog steeds geen goed excuus om op een schroevendraaier te hengsten.. Ik wacht met spanning af! :)
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik heb eens gelezen dat timmermannen in het begin schroeven gewoon hardnekkig in bleven slaan met een hamer alsof het spijkers waren. Stond in Handleiding van den Timmerman geloof ik, eerste uitgave omstreeks 1900. ;)
 
P

Pel

Guest
Ik heb altijd gedacht dat het schilders schroevendraaiers zijn, onder het hecht zit meen ik een zeskant of vierkant, waar je deuren mee kan openen? als een schilder een deur schildert haalt hij de klink er van af, zo kan hij de deur openen en dicht doen zonder de klink te gebruiken. Sommige hadden vroeger een flessenopener waar een taps toelopend vierkant aan zat. Bij de weg, ik begrijp niet dat er mensen zijn die goed gereedschap niet gebruiken als waar het voor gemaakt is, kortom misbruiken.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Welke timmerman heeft er geen grote platte schroevendraaier in zijn koffer voor deze doeleinden...........:rolleyes:

Maar zou dan niet voor Wera gaan dan inderdaad, maar even naar de action rijden daar heb je ze voor 60 cent
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik heb altijd gedacht dat het schilders schroevendraaiers zijn, onder het hecht zit meen ik een zeskant of vierkant, waar je deuren mee kan openen? als een schilder een deur schildert haalt hij de klink er van af, zo kan hij de deur openen en dicht doen zonder de klink te gebruiken. Sommige hadden vroeger een flessenopener waar een taps toelopend vierkant aan zat. Bij de weg, ik begrijp niet dat er mensen zijn die goed gereedschap niet gebruiken als waar het voor gemaakt is, kortom misbruiken.

Groet Pel.

Wordt dat zo (nog) geleerd? Ik moet de eerste schilder nog tegenkomen die klink en schild demonteert alvorens aan de slag te gaan.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Wordt dat zo (nog) geleerd? Ik moet de eerste schilder nog tegenkomen die klink en schild demonteert alvorens aan de slag te gaan.

Ik moet ze ook nog tegenkomen, helaas. Ik vind 't wel horen, zeker als je weer eens zo'n volgekletst schild ziet zitten. Ik zou geen eer meer van mijn werk hebben, want de moeite is het niet om ze eraf te halen. Oh, en om door de deuren te gaan zonder klink hebben ze of een vierkante sleutel of een losse klink. :)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Nou, vaak niet hoor Pel. Het resultaat is dan vaak ook een beetje teleurstellend. Want afplakken doen ze dan meestal ook niet... :(
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Heb voor sloopdoeleinden 3 platte draaiers bij action gekocht.
Klein middel en groot
Blijft mijn Facom set tenminste netjes.
 
P

Pel

Guest
Het is misschien 30 jaar geleden dat ik nog schilders deuren heb zien schilderen, maar die haalden de krukken en de schilden allemaal van de deuren, alleen al voor ze makkelijk te kunnen schuren op twee schragen. Om ze te gronden en af te lakken hingen ze terug en zette ze met een wig vast. Dan vraag ik mij toch af hoe ze dat nu doen, ik zal waarschijnlijk wel weer ouderwets zijn?

Groet Pel.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Dat de deuren uit de scharnieren werden genomen om te schuren is van voor mijn tijd, denk ik. :cool: Die wiggen zijn ze met de tijd ook verloren. Nu worden de deuren geschilderd en bij geluk open gelaten.

vroeger waren het schilders, tegenwoordig kwasters. De goeden daargelaten ......
 

loeffen

Actieve deelnemer
31 mrt 2015
54
0
Bunde (limburg)
Kwam net in Wiha catalogus onderstaande tekst tegen over soortgelijke schroevendraaiers:

Handgreep van zorgvuldig
gelakt beukenhout
• Uitvoering met zeskantaanzet voor het aanzetten van een moersleutel om extra kracht
uit te oefenen
• De doorgaande schacht leidt de hamerslagenergie direct naar de vastzittende schroef
• Het uiteinde van de handgreep wordt beschermd door een hoogwaardige lederen kap
• Nauwkeurig schachtuiteinde, schacht van chroom-vanadium.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.