Elektrisch gereedschap voor startende (meubel)ontwerper in oa hout

MarianneOntwerpt

Nieuw lid
10 mrt 2016
15
0
Almere
Beste woodworkers,

Kort geleden heb ik besloten met mijn achtergrond product ontwerp de interessante wereld van het hout bewerken in te gaan. Hiervoor heb ik uiteindelijk een complete set aan gereedschap nodig. En naast mijn privé gereedschap (decoupeerzaag, accuboor en dergelijken) lijken mij een bovenfrees en een cirkelzaag van belang om fatsoenlijk van start te gaan. (Ik heb niet de intentie het ambacht/vak te leren, meer te kunnen maken wat ik voor een klant bedenk). Beide gereedschappen heb ik nog nooit mee gewerkt (dat wordt proberen en leren).

Na wat onderzoek heb ik voor een bovenfrees een voorlopige voorkeur voor de makita rp2300fcx. Het lijkt alles te hebben wat een bovenfrees zou moeten hebben. Grote freesdiepte (ik zoek vaak de grens van een apparaat op), groot vermogen, variabel toerental, afzuiging, verlichting en degelijk. Maar mijn dilemma is als volgt.

1. het is een hoop geld €446incl, zijn er vergelijkbare en goedkopere alternatieven, vooral freesdiepte wil ik zo groot mogelijk
2. is deze machine niet te groot/zwaar/te veel power voor mij
3. is Makita wel het merk voor mij? Ik wil iig geen rotzooi/wegwerp spul in huis hebben.
4. Watvoor zool is het beste, magnesium, alu, staal?

Heeft iemand ervaring met deze machine of weet je ergens betrouwbare reviews te vinden.

En dan de cirkelzaag. Ook geen ervaring mee en daarbij weet ik helemaal niet wat wijsheid is. Makita staat algemeen goed bekend, maar wat zijn de goede alternatieven? Of kan ik beter kiezen voor een machine van €50 die over een jaar of 2 vervangen moet worden. Festool is boven budget (al weet ik niet goed wat mijn budget is). Liefst €100 - €200, maar ook weer afhankelijk wat ik ervoor krijg.

Daarnaast ook nog, is het beter een geleider erbij te kopen of is een zelf gemaakte geleiderails prina in gebruik.

Alle advies en ervaringen zijn welkom. Ben benieuwd. Ik sta iig te popelen om mijn eigen werkbank in elkaar te gaan zetten.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik zou beginnen met een goede invalzaag met lineaal kopen en een cirsus gaan doen. Dit soort machines ga je niet tegenhouden bij verkeerd gebruik.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Kijk naar een 2e hands machine, de festool met liniaal is een prima apparaat
Er zijn genoeg mensen die zo een machine kopen in een soort van opwellig (klusje hier en daar) en er dan snel genoeg achter komen dat ze er niks mee doen
Ik kocht mijn eerste zaag voor € 250,00 met een liniaal en zaag er nog steeds met veel plezier mee
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
(Ik heb niet de intentie het ambacht/vak te leren, meer te kunnen maken wat ik voor een klant bedenk)

Ik wordt door deze terloops gemaakte opmerking getriggerd. Je wilt een product ontwerpen en deze voor een klant kunnen maken, maar de achterliggende (basis)techniek wil je niet weten. Is de klant dan een producent die het productieproces en technische uitwerking op zich neemt? Wat voor producten wil je eigenlijk gaan ontwerpen/maken? Wellicht kun je dat iets meer verduidelijken, zodat het advies voor gereedschap hierop kan worden toegespitst anders heb je het voor je het weet een Felder formaatzaag als advies, waar een handzaag zou kunnen volstaan.
 

MarianneOntwerpt

Nieuw lid
10 mrt 2016
15
0
Almere
Bovenfrees van triton.
Stuk goedkoper en makkelijker in te stellen.
Type: tra 001

Ik heb even gekeken naar een review https://www.youtube.com/watch?v=sYd9--KNYhA en daar wordt negatief over stofafzuiging gesproken die niet zo goed lijkt te zijn (zonder afzuiging slecht zicht). Wat is jou ervaring hierbij?
Je geeft aan makkelijker in te stellen? Heb je ook ervaring met Makita gereedschap?
 

MarianneOntwerpt

Nieuw lid
10 mrt 2016
15
0
Almere
Kijk naar een 2e hands machine, de festool met liniaal is een prima apparaat
Er zijn genoeg mensen die zo een machine kopen in een soort van opwellig (klusje hier en daar) en er dan snel genoeg achter komen dat ze er niks mee doen
Ik kocht mijn eerste zaag voor € 250,00 met een liniaal en zaag er nog steeds met veel plezier mee

Ik durf wel te stellen dat het geen klusje hier en klusje daar wordt. Ik wil hier uiteindelijk mijn brood mee verdienen. Tijdens mijn studie was ik soms weken in de werkplaats te vinden. Heb inmiddels ook een kleine ruimte tot mijn beschikking die ik als werkplaats ga inrichten.
En hoe lang werk je al met die zaag ;). Heb je nog tips waarop te letten bij de aankoop van een 2e hands invalzaag?
 

MarianneOntwerpt

Nieuw lid
10 mrt 2016
15
0
Almere
Ik wordt door deze terloops gemaakte opmerking getriggerd.

Hihi, begrijpelijke trigger.
Ik bedoel hier vooral mee dat ik geen klassiek ambachtelijk timmervrouw wil worden (handwerk). De (basis)technieken van hout bewerking heb ik deels ook al tijdens mijn studie meegekregen. Ik ben me hier weer meer in aan het verdiepen, van houtsoorten tot bewerkingstechnieken. Ik heb altijd gewerkt vanuit een idee. Zodra ik iets wil en niet weet hoe ik het maken kan, ga ik eerst kijken hoe dat moet, youtube en fora hebben gelukkig veel te vertellen.

De producten die ik wil gaan maken zullen heel verschillend zijn. Van klein speelgoed tot grote wandmeubels. Ik zal een reeks producten bedenken/maken voor eigen gebruik en dat als portfolio gebruiken om klanten te werven. Rond kerst heb ik met mijn net verworven dremel 3000 een reeks kerstboompjes gemaakt voor de familie, die staan volgend jaar weer te pronken in de vensterbanken. Na het maken van mijn werkbank zal ik oa voor mijn zoon een houten loopfiets maken en een groot tv-dressoir voor mezelf. Mijn achtergrond is product ontwerp dus ik zal me niet beperken tot hout. Ik vind kunststof, glas, stof en cement ook interessant. Dus het is maar net wat voor ideeën er ontstaan die een bijdrage leveren aan een mooiere of praktischer leefomgeving. In eerste instantie zal ik de producten zelf maken, mocht er grotere vraag naar zijn, zullen eventuele grotere series bij producenten neergelegd worden.

Je hebt het over een Felder formaatzaag. Dat zou heel leuk zijn, maar dat zoek ik niet. Te duur en te groot. Een handzaag heb ik en die maakt overuren.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Kijk, zo worden we weer wat wijzer. Is product ontwerper hetzelfde als industrieel ontwerper?<br>
Het zal wel een flinke discussie worden, maar ik vraag me af of je met een zaagtafel niet beter af bent dan met een invalzaag. Blauwe Bosch of Festool is mijn eerste reactie.<br>
<br>
Voor die bovenfrees kun je op Amazon.de kijken. De Bosch is daar rond de €400.<br>
https://www.rubart.de/Bosch-Multifunktionsfräse-GMF-1600-CE%2C-mit-L-BOXX-0601624002-p132214<br>
(met L-boxx iets meer dan €400)
 
Laatst bewerkt:

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
de Bosch GMF 1600 CE heb ik ook en tot nu toe zeeer tevreden van! Groot voordeel vind de 2 verschillende basiselementen waar de motor inpast. 2 frezen voor de prijs van 1 :) Daarnaast ook gewoon een slim ontwerp waar je alle kanten mee uitkan. OOk een groot pluspunt zijn de meegeleverde centreerstiften!
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Misschien is een kettingzaag en slijptol met saburr-tooth slijpraspen ook nog iets om te overwegen. Voor het snel modelleren.

saburr tooth.jpg

 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik snap eigenlijk niet dat een invalzaag als eerste zaagmachine wordt aangeraden.
Voor mij is het een raadsel hoe je met zo een machine snel, nauwkeurig en niet te vergeten veilig kleine en smalle stukken kan zagen, tenzij je de invalzaag inbouwt in een (modulaire) tafel. Met kunst en vliegwerk en wat hulpstukken zal het wel lukken, maar het blijft in mijn ogen behelpen. Ik zou nooit mijn zaagtafel willen inruilen voor een invalzaag met lineaal. Een invalzaag met lineaal is in de eerste plaats ontworpen om plaatmateriaal op de werf te verwerken. Niet om een houten loopfiets mee te maken.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ik ben het wel eens met mathieu, een zaagtafel lijkt mij wat handiger. Ik heb zelf geen inval zaag en die mis ik eigenlijk nooit. Het is alleen handig als je met grote platen werkt in mijn ogen. Ik denk dat je met een tafelzaag, bovenfrees en schuurmachine al een redelijk eind komt.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Ik zou er ook nog een fatsoenlijke decoupeerzaag bij doen voor de wat complexere vormen. Dat of een lintzaag. Met beide heb je min of meer dezelfde mogelijkheden als het gaat om het zagen van verschillende materialen, al is het iedere keer weer afstellen van een lintzaag toch lastig.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
En zaagtafels, tja daar gaan we weer.....

1. Mafel
2. Bosch Blauw
3. Makita (MLT100X)

En ja De Walt zou ook kunnen, is ook niet verkeerd......
Valt genoeg over te vinden op deze site. Hoewel een oude van MP met een gietijzeren blad niet te versmaden is!

En voor we het vergeten: welkom op het forum!
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik durf wel te stellen dat het geen klusje hier en klusje daar wordt. Ik wil hier uiteindelijk mijn brood mee verdienen. Tijdens mijn studie was ik soms weken in de werkplaats te vinden. Heb inmiddels ook een kleine ruimte tot mijn beschikking die ik als werkplaats ga inrichten.
En hoe lang werk je al met die zaag ;). Heb je nog tips waarop te letten bij de aankoop van een 2e hands invalzaag?

Wanneer je er je broodwinning van wilt maken, ga je voor een nieuwe machine die aan je eisen voldoet, of dat een zaagtafel of invalzaag is maakt dan even niet uit.

Een gebruikte zaag heeft een verleden en geen garantie, of beperkt, dat is een te groot ondernemersrisico, zeker voor een apparaat van 5 a 600 euro.

Mijn enige en hardste klapper met de invalzaag heb ik gemaakt toen ik hem het had, en er een veels te klein latje mee wilde zagen. De invalzaag is ook echt voor plaatwerk.

Een zaagtafel onder de €1000,- is best een Dewalt DW745 of DW7491, of een Bosch GTS10XC. Het forum staat vol over deze machines en de bijbehorende goede ervaringen.

De Makita bovenfrees is een hele goede, vooral de liniaire lagering in de vertikale beweging maakt deze tot een machine voor intensief gebruik. Hier miskoop je je niet aan.

Over de Triton zijn veel mensen erg tevreden, maar vooral voor onder een tafel. Ik vind het maar lompe dingen, voor werken uit de hand zijn veel betere alternatieven.

Nogmaals, als je er geld mee wil verdienen, zul je het moeten zien als investering. Maak dan ook een keuze voor de langere termijn.
Nu een paar centen besparen kan je in een project, onder tijdsdruk, duur komen te staan als die niet kan wat je ervan verwacht, of een gebrekkige service heeft als die stuk gaat.
 

jvanb

Nieuw lid
11 feb 2015
2
0
Ik zou zelf als beginnend houtbewerker geen 2300 watt bovenfrees aanschaffen, maar een lichter model.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.