Elektrisch gereedschap voor startende (meubel)ontwerper in oa hout

MarianneOntwerpt

Nieuw lid
10 mrt 2016
15
0
Almere
Kijk, zo worden we weer wat wijzer. Is product ontwerper hetzelfde als industrieel ontwerper?<br>
Het zal wel een flinke discussie worden, maar ik vraag me af of je met een zaagtafel niet beter af bent dan met een invalzaag. Blauwe Bosch of Festool is mijn eerste reactie.<br>
<br>
Voor die bovenfrees kun je op Amazon.de kijken. De Bosch is daar rond de €400.<br>
https://www.rubart.de/Bosch-Multifunktionsfräse-GMF-1600-CE%2C-mit-L-BOXX-0601624002-p132214<br>
(met L-boxx iets meer dan €400)

Klopt, ik heb het verschil nog niet ontdekt tussen product ontwerper en industrieel ontwerper.

Wat de zaagtafel betreft, dat heeft uiteindelijk mijn voorkeur, maar heb ik momenteel nog geen ruimte voor in mijn kleine studio. Vandaar een cirkelzaag voor de rechte zaag sneden.

Tnx voor die Bosch, ik zal hem meenemen in de vergelijking.
 

MarianneOntwerpt

Nieuw lid
10 mrt 2016
15
0
Almere
Ik snap eigenlijk niet dat een invalzaag als eerste zaagmachine wordt aangeraden.
Voor mij is het een raadsel hoe je met zo een machine snel, nauwkeurig en niet te vergeten veilig kleine en smalle stukken kan zagen, tenzij je de invalzaag inbouwt in een (modulaire) tafel. Met kunst en vliegwerk en wat hulpstukken zal het wel lukken, maar het blijft in mijn ogen behelpen. Ik zou nooit mijn zaagtafel willen inruilen voor een invalzaag met lineaal. Een invalzaag met lineaal is in de eerste plaats ontworpen om plaatmateriaal op de werf te verwerken. Niet om een houten loopfiets mee te maken.

Nee, die houten loopfiets zal ik zeker niet maken met een invalzaag. Daarmee hou ik het graag bij plaatmateriaal. Laat ik voor bochten maar een decoupeerzaag gebruiken;). Ik verwacht niet veel balken en korte latten te zagen, dus dat is ook niet aan de orde en kan indien nodig lijkt mij een handzaag prima voldoen.
Een zaagtafel is helaas te groot voor mijn studio, dus dat is voor nu nog toekomstmuziek.
 

MarianneOntwerpt

Nieuw lid
10 mrt 2016
15
0
Almere
Ik zou er ook nog een fatsoenlijke decoupeerzaag bij doen voor de wat complexere vormen. Dat of een lintzaag. Met beide heb je min of meer dezelfde mogelijkheden als het gaat om het zagen van verschillende materialen, al is het iedere keer weer afstellen van een lintzaag toch lastig.

Zoals ik in mijn eerste post aangaf heb ik al een decoupeerzaag (2 zelfs), dus dit is ook niet aan de orde. Een lintzaag zou ik ook heel tof vinden, maar wederom ruimte te kort.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ja, welkom op het forum! We hebben zelfs nog een afzonderlijke rubriek voor "hout in design, functie en stijlen". Wie weet kun je ons daar in de toekomst nog verrassen:D

Fons
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Zoals ik in mijn eerste post aangaf heb ik al een decoupeerzaag (2 zelfs), dus dit is ook niet aan de orde. Een lintzaag zou ik ook heel tof vinden, maar wederom ruimte te kort.
Ach ja, lezen is ook een kunst.. :)

Ik kijk ernaar uit om wat van je projecten te mogen zien in ieder geval!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Marianne, ik sluit me geheel aan bij sommige anderen wat betreft de zaag.
Hij is al eerder genoemd en de zaagtafel die hier op het forum als de beste in z'n prijsklasse geldt is de deWalt DW745.
Je hebt een kleine werkplaats en dan is deze perfekt omdat je 'm zo wegzet; hij is 22 kg.
Daarnaast is het de enigste in z'n prijsklasse met een geleiding via een tandheugelsysteem en daarom nauwkeurig, kijk maar 'ns in een winkel en vergelijk het dan met een andere tafel.
Hier op het forum wordt ook regelmatig iets aangeboden op het marktplein.
Als je de ruimte hebt is een kleine vlak/vandiktebank een goede investering en anders een paar schaven nr 4 en 5 bijv.
Tweedehands kan je ook goed schaven kopen als je een beetje oplet.
Ik ben zelf gek van Japanse zagen omdat je er heel fijn mee kan zagen dus een goede ryoba zaag kan ik je aanraden, bijv van het merk Dicktum bij Teygeler of op hun eigen website, die kost je iets meer dan 2 tientjes en je kan het blad verwisselen vor minder dan een tientje.
Daar heb je veel plezier van voor het fijnere werk.
 
Laatst bewerkt:

MarianneOntwerpt

Nieuw lid
10 mrt 2016
15
0
Almere
Bedankt voor alle informatie mensen. Heb er al veel van geleerd.

Na vergelijking van de Makita en Bosch heb besloten voor de Bosch Blauw GMF 1600 CE te gaan. Lijkt me een heel breed inzetbare set, dus precies wat ik zoek en ook interessant vanwege de twee voeten, kan ik die in de toekomst nog eens onder een tafel hangen.
De cirkelzaag neig ik nu toch naar de compacte Dewalt zaagtafel. Die is breder inzetbaar dan een hand/invalzaag en de compactheid heeft me aangenaam verrast. De veiligheid is hier groter dan bij een losse zaag (kan geen kwaad bij mij ;)) en ook het kleine spul wat ik zeker ook zal zagen kan wél op een tafelzaag en niet met een invalzaag.
Aan mijn verlanglijst heb ik de Japanse zaag toegevoegd, had m al wel eens langs zien komen, maar wist de naam er niet van, bedankt Willem1958.

Dan ga ik nu maar eens geld uit geven :eek::cool:.

Zodra ik wat leuks heb gemaakt zal ik het hier delen en jullie ongezouten mening vragen. Ben zelf ook erg benieuwd naar mijn eigen werk :D.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Wij geven hier altijd onze ongezouten mening dus bereidt je maar vast voor.;):)
Als je wat geld uit hebt gegeven zijn we benieuwd naar je ervaringen.
Succes.

Groet Willem
 

MarianneOntwerpt

Nieuw lid
10 mrt 2016
15
0
Almere
Ik wacht momenteel op de levering, maandag verwacht... Spannend :eek:.
Heb vanmorgen een massief houten plank bij het grof vuil gevonden, dus mijn fantasie mag weer op hol slaan. Eens kijken uit welk hout die machines (en ik) zijn gesneden.
En ik verwacht hier niets anders dan ongezouten meningen Willem.

Nu alleen nog een (voorlopig) laatste aanschaf, een acceptabele en goedkope schaaf (inmiddels behoorlijk door mijn budget heen:().
Tweedehands: http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Of nieuw (en welke dan voor max €50): http://www.telmiintra.com/Shop/Product/Rider-bankschaaf-#4-lengte-250-mm-50-mm-snijbreedte/260055
Of een leuke startset: https://www.heelgoedgereedschap.nl/3-delige-timmermans-gereedschap-set-in-fraaie-houten-doos

Omdat ik nog nooit een schaaf in handen heb gehad (alleen youtube ervaring) is dit voor mij een moeilijke keuze. Ik weet gewoon niet wat ik hiermee in huis haal.
Iemand nog tips?
 

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
Ik heb zelf die startset alleen zonder de blokhaak/hoekmaat. Tevens heb ik ook nog een faithfull no.7 en beide doen wat ze moeten, ze schaven.. alleen voordat die kan moest ik wel de beitel en keerbeitel in orde maken en de zool vlakken. Niet moeilijk maar kost wel enige tijd. Dit was iig bij mij het geval.
Ik heb in iedergeval (zover ik kan zien) een blad van 90cm bij 50cm vlak gekregen met de no.7 en de no.4 Met de nerf mee krijg ik met de no.4 wel mooi glad resultaat.. alleen wanneer ik schuin ga houd ik een randje over.. moet ik nog uitzoeken hoe dat kan of misschien is het normaal.

Nou ben ik zelf maar beginnend en kan mij redden met deze schaven, toch zou ik wel denk een stanley bailey nemen, maar daar kunnen andere mensen beter advies over geven :) Die rider heb ik trouwens totaal geen ervaring mee.
Let wel op de beitel wordt met een "schroef" vast gezet, het werkt maar vind het persoonlijk niet handig.. het is meer een gevoel.. Ik heb ooit eens met een anant schaaf van mijn opa gewerkt (voordat ik uberhaupt wist hoe of wat) en die had hetzelfde systeem als een stanley bailey en dat vondt ik een stuk fijner.
Als het nodig is kan ik foto's maken van mijn schaven en wat krullen... maar ik heb echt geen perfect resultaat (nog niet)
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Ik zou nog voor de marktplaats advertentie gaan of eens rondkijken op de site van ducotools die trouwens ook op marktplaats adverteert die hebben vaak goede schaven . En die andere schaven links laten liggen, daar moet je waarschijnlijk nog te veel aan doen , al is dat wel een leermoment, heb je ook materiaal om je gereedschap scherp te houden ?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Marianne; zowel Record als Stanley maken prima schaven maar vergeleken met de echte kenners hier op het forum kan ik je niet echt goed antwoord geven simpelweg omdat ik niet echt van alle modellen de ins en outs ken.
Wat H Katan ook zegt, schaven moet je vaak nog even wat aan doen en je hebt hier mensen die uitgebreide sets hebben maar je kan met eenvoudige middelen zoals schuurpapier en een wetsteen al het nodige doen.
Ik weet niet of je al iets hebt anders is dit niet duur om te beginnen; http://www.toolstation.nl/shop/Handgereedschap/d10/Staalborstels/sd140/Wetsteen/p35910

 
Laatst bewerkt:

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Bij Ducotools hebben ze een Craftsman type 4 staan. Die werden door Stanley gemaakt. Koop liever die voor 35 euro. Of een kleine blokschaaf voor 15 euro.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Marianne; je hebt tot nu toe na 2 dagen nog maar 4 keer antwoord gehad en je krijgt weinig respons op je vragen over een schaaf.
Ik mis een aantal mensen die normaal gesproken op vragen over schaven reageren omdat dat hun interesse heeft.
Wellicht als je deze vraag als een nieuw topic opent onder handgereedschap dat dan er meer schavenliefhebbers reageren, misschien kijken nu een aantal mensen niet nadat ze de eerste keer op je topic zijn geweest omdat ze misschien nu denken dat het vooral over elektrisch gereedschap gaat?
Ik hoop dat je dan nog wat meer reakties krijgt.
 
P

Pel

Guest
Omdat ik nog nooit een schaaf in handen heb gehad (alleen youtube ervaring) is dit voor mij een moeilijke keuze. Ik weet gewoon niet wat ik hiermee in huis haal.
Iemand nog tips?[/QUOTE]

Marianne, ik zou beginnen met gewoon twee houten blokschaafjes van bv Nooitgedagt een ruwe, en een zoetschaaf, liggen heel ligt in de hand en je kunt er heel goed mee leren schaven, tevens misschien een no 5 reischaaf van bv Stanley? ook zou ik bij een bevriende timmerman of misschien een forumlid, de basis van het schaven laten bij brengen, want als je gewoon begint valt het meestal tegen en wordt er niet meer geschaafd, oa. het stellen van de beitel en het slijpen van de beitel is erg belangrijk, veel succes.
Hier is wat documentatie wat schaven betreft. http://www.woodworking.nl/upload/attachments/5512=1468-doehoetzelf_schaven.pdf

Groet Pel.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Maak het niet moeilijker dan het is.

Koop de starters set en daarnaast materiaal om de beitels te slijpen want een botte schaaf werkt slecht of die nu veel euro's of weinig euro's kost.

Als starter zou ik geen houten schaaf aanbevelen omdat een stalen schaaf zich wat makkelijk laat afstellen en betere tegen een stootje kan dan een houtenschaaf.
 
P

Pel

Guest
Maak het niet moeilijker dan het is.

Koop de starters set en daarnaast materiaal om de beitels te slijpen want een botte schaaf werkt slecht of die nu veel euro's of weinig euro's kost.

Als starter zou ik geen houten schaaf aanbevelen omdat een stalen schaaf zich wat makkelijk laat afstellen en betere tegen een stootje kan dan een houtenschaaf.

Ben niet met je eens Huib, ik heb leren schaven met een houten schaaf, alleen al het feit dat hij lekker licht is geeft voor mij de doorslag. Het afstellen van een schaaf is een fluitje van een cent als iemand dat een keer voor gedaan heeft. Om met een stalen schaaf daarin tegen te kunnen schaven moet je m.i. toch wel wat ervaring hebben met het schaven van hout.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.