Verhogen en vervangen lessenaarsdak open schuur

MinivanDoom

Actieve deelnemer
8 mrt 2016
37
0
Goedendag!

Kort geleden begonnen met hout enzo (ben op het moment een houtbewerker als een man die de bus probeert te halen een olympische sprinter is) en het hok waar ik nu sta te zagen is te laag, lekt als een gieter en ziet er niet uit (van belang omdat ik vindt dat de buren zich niet moeten ergeren aan onze schuur, ons hek verdient ook een poetsbeurt). Oftewel, omhoog en vervangen. Ik ben geen aannemer, vakman, klus-baas of ingenieur dus ik zal het moeten hebben van geduld (bedankt, opa!) en goede voorbereiding. Met dat laatste heb ik moeite. De boel ziet er op dit moment zo uit:

Voorkant Info.jpg
Bovenkant Info.jpg
Wat ik weet:

- Helling moet >7º zijn voor golfplaten.

Wat ik niet weet:

- Hoeveel het dak nodig heeft als steun. Balken die het dak ondersteunen zijn 66x66mm, planken in de lengte daar bovenop minstens 18mm, hoe meer ik daar van af kan halen hoe minder hoog het dak hoeft te worden voor mij (1.88m) om rechtop te kunnen lopen in het midden.
- Of alle verticale balken vervangen moeten worden of dat ik ze kan verlengen.
- Er zit geen flashing, dus water druipt langs de muur binnen in de schuur. Ik kan en mag absoluut niet met de muur van het huis klooien, dus ik zal daarmee moeten leven tenzij er een minder destructieve mogelijkheid is om de rand langs de muur waterdicht te maken.

Ik verwacht geen gedetaileerde bouwplannen (het wordt mijn werkplekje, moet wel leuk zijn om het te bouwen niet dat het een IKEA idee wordt), maar advies over materialen en bouwkundige informatie zoals de integriteit van een verlengde steunbalk zou erg op prijs gesteld worden.

Alvast bedankt!
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Als ik jou was google ik eens op sandwichwand en dakpanelen.

Ons bedrijf verwerkt deze heel. geen houtwerk nodig en gelijk alles geïsoleerd. wand 40/45 mm dik en dak 40/75kronen paneel.
Wand gewoon met alu hoek met zelftappers en slagpluggen op de tegels schroeven.
Balk tegen metselwerk boren dak erop en vastzetten met alu hoek en zelftappers.

en klaar is kees
 

MinivanDoom

Actieve deelnemer
8 mrt 2016
37
0
Om lekker licht te hebben zou ik deze kanaalplaten gebruiken

Heb hiernaar staan kijken in de bouwmarkt. Licht doorlatend dak zou mooi zijn, maar de huizen zijn uit 1950-1970, en de gemeente wil de hele rood-groen 60s look behouden. Ik zie moeilijk hoe dit niet uit zou steken.

Als ik jou was google ik eens op sandwichwand en dakpanelen.

Ons bedrijf verwerkt deze heel. geen houtwerk nodig en gelijk alles geïsoleerd. wand 40/45 mm dik en dak 40/75kronen paneel.
Wand gewoon met alu hoek met zelftappers en slagpluggen op de tegels schroeven.
Balk tegen metselwerk boren dak erop en vastzetten met alu hoek en zelftappers.

en klaar is kees

Misschien had ik moeten uitleggen dat die "steunpalen" echt gewoon 15cm in de aarde staan. Er is geen fundering, gewoon... paal... in de grond. Die sandwich panelen wegen 16kg/m², tegen bitumen golfplaten van 2,5kg/m². Ik moet met mijn jatten van de muur afblijven (mag dus ook niets tegenaan).

Ja, het is triest. Ik ben arm, de schuur staat er al 10 jaar zo zonder vergunning. De gemeente is wel eens langs geweest, maar tenzij iemand klaagt of ik ga goochelen met de muur van het huis laten ze me met rust.

Sorry dat ik het zo ingewikkeld maak, zelf zou ik ook het liefst gewoon een 8x8 beest-schuur neerknallen, maar roeien met de bla bla :D.
 

MinivanDoom

Actieve deelnemer
8 mrt 2016
37
0
Als ik jou was google ik eens op sandwichwand en dakpanelen.

Oke, ik heb dit dus gelezen als sandwichwand en sandwich dakpanelen, en kreeg ik ook daken met isolatie uiteraard. Voor zoveer ik kan zien zijn ze er ook zonder dubbele laag en dan wegen ze een hele berg minder. Zien er ook erg netjes uit.
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Kijk op marktplaats en internet anders ook eens naar 'dakpanplaten'. Dan kijken de buren naar een ouderwets romantisch rood dakpannendak (je kan ook een andere kleur kiezen), het is geen zwaar spul, betaalbaar (ik geloof iets van 7 euro per vierkante meter als je goed zoekt) en makkelijk te verwerken. Als het kan kies dan voor een variant met een anti condens coating op de onderkant zodat je bij temperatuurverschillen niet alsnog druppels in je nek krijgt...
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Heb je al voor de zekerheid een vergunningscheck gedaan? (Omgevingsloket online) En verder vind ik het idee van Zjeeraar een mooie, zeker voor de beginnen! En voor het water zou je misschien het nieuwe dak een aantal cm van de gevel weg laten en dan een afwateringsgoot aanleggen zodat het water dat van de muur afkomt je werkplek niet eens bereikt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.