Scheuren boomstamschijf voorkomen

Koenvw

Nieuw lid
9 mrt 2016
1
0
Hallo allemaal,

Ik heb eerder geprobeerd om voor een project boomstamschijven te gebruiken. Deze gingen helaas na een tijdje scheuren waardoor ze voor mijn project niet meer bruikbaar zijn. Ik had schijven van 4 a 5 cm dik gebruikt, houtsoort weet ik niet meer. Het idee was om de schijven helemaal glad te schuren en te lakken zodat je de ringen mooi ziet.

Ik wil het toch nog een keer proberen, dit keer met dunnere schijven van 2 cm maximaal. Zijn er technieken of houtsoorten die ik kan gebruiken waardoor de schijven minder snel gaan scheuren?

Alvast bedankt voor jullie tips!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Na het zagen aan beide zijde direct insmeren met houtlijm, dan drogen ze langzamer en is de kans op de scheuren kleiner (niet uitgesloten !)
 
Laatst bewerkt:

Boo

Actieve deelnemer
Hallo,

volgens mij scheurt een schijf eigenlijk gewoon altijd. De ene wat eerder als de andere maar uiteindelijk allemaal.
Ik heb wel eens gehoord dat je de schijf dan niet haaks op de stam moet zagen maar schuin, zodat je een soort ovaal krijgt (bij een ronde stam)
succes ermee in ieder geval!

groeten Bo
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Hallo allemaal,

Ik heb eerder geprobeerd om voor een project boomstamschijven te gebruiken. Deze gingen helaas na een tijdje scheuren waardoor ze voor mijn project niet meer bruikbaar zijn. Ik had schijven van 4 a 5 cm dik gebruikt, houtsoort weet ik niet meer. Het idee was om de schijven helemaal glad te schuren en te lakken zodat je de ringen mooi ziet.

Ik wil het toch nog een keer proberen, dit keer met dunnere schijven van 2 cm maximaal. Zijn er technieken of houtsoorten die ik kan gebruiken waardoor de schijven minder snel gaan scheuren?

Alvast bedankt voor jullie tips!


Hallo allemaal
Heb een paar jaar geleden voor een kennis een beukenschijf van ca één meter met drie kernen en ca tien cm dik op een stalen plaat geschroefd , op iedere vierkante decimeter een houtschroef van vier millimeter .
Met het advies de schijf iedere dag in de lijnolie te zetten tot deze verzadigd is .
Dit advies van de lijnolie werd niet opgevolgd , resultaat er braken schroeven op de kritische plaatsen en de tafel scheurde gedeeltelijk in op twee plaatsen .
Als ik het nogmaals zou doen zou ik dikkere (5 mm) schroeven gebruiken met een lengte van ca de helft van de dikte van het tafelblad en op de kritische plaatsen rondom een paar extra schroeven plaatsen op ca 5 cm van de rand .
Als het water verdampt , word die ruimte door de olie ingenomen , olie verdampt nagenoeg niet en is later met siccatief te stabiliseren .
Denk dat multiplex ook wel geschikt is .
Weet niet hoe de tafel later afgewerkt word en of de plaat mag blijven zitten ?
Mvrgr Adr L
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ha Koen,

Ik heb ook een paar van dit soort tafeltjes gemaakt en die zijn allemaal gescheurd (de één erger dan de ander). Het is denk ik niet te voorkomen en misschien af te remmen of in te perken door de truc van aloga en dan ook nog zorgen voor een zo rustig en gelijkmatig mogelijke droging, want het spinthout droogt sneller en krimpt dan meer dan het kernhout en dat levert onherroepelijk spanning op in het hout. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel decoratief vind: een scheur die met een lichte kromming naar de kern van de schijf toekruipt. Het geeft het tafeltje iets dynamisch. Dat is uiteraard een kwestie van smaak, maar mijn vrouw vindt het mooi en dan is het goed ;-))
 

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Als je de stam niet recht afzaagt maar onder een hoek dan is de kans op scheuren minder. Dit is wel iets minder mooi.. Ik had laatst zelf een plak van een eik, deze had 2 jaar gedroogd zonder te scheuren. Vervolgens geschuurd en in de olie gezet en m in huis neer gezet en 1 week later op 3 plekken scheuren van 0,5-3 cm..
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Koenvw,

Niet zo lang geleden heb ik ook een topic hierovr aangemaakt. http://www.woodworking.nl/showthread.php?16810-snijplank-cookie-butterflysplines-scheuren

Mijn stuk was scheef gezaagd, heb m laten drogen en in stappen gevlakt, er zaten 2 dunne haarlijnen die ik dacht wel te kunnen stabiliseren en nu is het hier ook zoals bij lontemanos hierboven.
Het scheuren is inherend aan de ongelijke manier van drogen (en krimpen), ik denk echter dat vooraf de schijf aan een kant tot de kern inzagen wel helpt, dan heb je slechts met 1 rechte scheur te dealen.
 

Raalf

Actieve deelnemer
24 mrt 2015
43
0
Met het advies de schijf iedere dag in de lijnolie te zetten tot deze verzadigd is .
Dit advies van de lijnolie werd niet opgevolgd , resultaat er braken schroeven op de kritische plaatsen en de tafel scheurde gedeeltelijk in op twee plaatsen .

Hier maak je een statistische fout, je neemt aan dat er een causale relatie is tussen het niet olieen en het scheuren, maar klopt dat wel?
 

tuoh

Oud hout
Nee, dat klopt niet. (lijn)olie vertraagt wel het droogproces en vlakt het als het ware wat af, maar als het hout nog te vochtig was bij het opsmeren van de olie zal het toch gaan scheuren tijdens het verder drogen. Het gaat alleen wat langer duren eer er scheuren zichtbaar worden, maar komen doen ze, dat is nu eenmaal de aard van het "beestje".
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Het (in)scheuren van kun je redelijk goed voorkomen met geduld.
Ik frees namen in boomschijven voor natuurbegraafplaatsen.
De gemiddelde diameter van een schijf is ongeveer 50 centimeter met een dikte van ongeveer 10 cm.
Wat ik doe is het volgende;
Ik zoek een geschikte boom uit bij een boomverzorger en zaag zoveel mogelijk schijven uit een boom.
Vervolgens gooi ik de schijven in een stroompje vlak bij mij in de buurt en laat de schijven minimaal een half jaar in het water.
Daarna haal ik de schijven uit het stroompje en laat ze door de wind drogen. Na een jaar zijn de schijven behoorlijk droog en goed te bewerken.
Acht van de tien schijven drogen zonder scheuren.

IMG_2024.jpg

Groet,
Jan
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Hier maak je een statistische fout, je neemt aan dat er een causale relatie is tussen het niet olieen en het scheuren, maar klopt dat wel?
Hallo allemaal .
Als de plaats van het water ingenomen word door olie krimpt het hout ter plaatse in ieder geval bijna niet / veel minder .
Met de schroeven door de plaat hou je de krimp nog beter in de hand .
Er komen dan wel kleine scheurtjes in die echter niet doorlopen .
De schijf waar ik het over heb kromp ivm warrelige structuur van het hout plaatselijk ca 10% in dikte .
Mvrgr Adr L
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.