dado blades

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
lang geleden kreeg ik een 6 bladen met aan de uiteinden een zaagtand
zelf dacht ik altijd dat dit voor een kleine freesmachine was tot ik gisteren een boek uit 1975 kocht waarin ze werden beschreven worden
de zaagbladen die er bij horen heb ik dan jammer genoeg niet
zijn er nog forumleden van de oude stempel die hier mee gewerkt hebben en weten hoe ze functioneerde ?
mij lijkt dat in 1975 een stationairfrees een stuk zuiverder en veiliger zou werken als deze jongens
wel leuk om iets wat je niet kon plaatsen verduidelijkt krijgt door een boek van 50 cent
IMG_0471.jpgIMG_0472.jpgIMG_0474.jpg
 
P

Pel

Guest
Hoe groot is het asgat, zulke happers zette je zeker niet in een frees?

Groet Pel
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
ik heb ze niet bij de hand maar het asgat is vrij klein ongeveer 12 tot 15 mm ze zouden bij mij op geen enkele zaagmachine passen
ik heb nog een foto waarop je duidelijk kan zien dat het een zaagtafel betreft
het lijken me aardige moordwapens ik :p denk dat het werkstuk daarom ook met een klem wordt vastgehouden
IMG_0475.jpg
 
P

Pel

Guest
@Pine, De twee zeg maar gewone zaagbladen zitten aan de buitenkant en zijn eigenlijk de zo genaamde voorritsers, in het midden zit dan het blad wat het meeste materiaal verwijderd. Het kan m.i. toch best meevallen omdat het op een cirkelzaag machine is gemonteerd, je zal dan waarschijnlijk niet in een keer zeg maar 3 cm diep in zagen / frezen, maar iedere keer, dat voel jezelf aan, de groef steeds dieper maken. Ze zijn m.i. ontworpen dat je op een kleine zaagmachine je ook een groef kon frezen, maar door de vele ongelukken die er mee gebeurde snel uit de handel zijn genomen?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik heb ook zo'n complete set. Asgat 16mm voor gebruik op een radiaalzaag van dewalt. Ik maak er altijd een gewoonte van om mijn handen ver van draaiend gereedschap vandaan te houden. Ik werk met ouderwetse machines met daarop onveilig gereedschap, dus ik gebruik duwhoutjes of klemmen, zodat ik mijn vingers heelhoud. Doordacht werken is niet altijd het snelste, maar het scheelt veel pleisters.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
In de vs kan je deze sets te kust en te keur kopen. Je kan de groef hiermee in een keer op maat maken, je moet alleen je aanvoer aanpassen aan het vermogen van je machine.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ik heb ook zo'n complete set. Asgat 16mm voor gebruik op een radiaalzaag van dewalt. Ik maak er altijd een gewoonte van om mijn handen ver van draaiend gereedschap vandaan te houden. Ik werk met ouderwetse machines met daarop onveilig gereedschap, dus ik gebruik duwhoutjes of klemmen, zodat ik mijn vingers heelhoud. Doordacht werken is niet altijd het snelste, maar het scheelt veel pleisters.
Krijg je niet een onregelmatige terugslag ?
Goed te horen dat ze zelfs nog gebruikt worden
Als je ff geen frees voor handen hebt kan je dan toch jezelf redden
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Die chippers verdeel je, zodat ze niet met de tanden tegen elkaar komen. De zaagbladen aan de buitenkant zorgen er voor dat de chippers niet te veel voor hun kiezen krijgen. Groeven zagen gaat een stuk sneller dan ze frezen met een bovenfrees. Groeven zagen gaat ook goed met een slingerzaag, zoals rechts op de foto staat. Je moet dan alleen de bodem van de groef even nalopen met een schaaf.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Eigenlijk zou ik dus nog 2 zaagbladen moeten kopen en een zaagtafel waar ze op passen
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
ja, daar komt het wel op neer ja

Is het toevallig niet asdiameter 5/8ste?

Met vriendelijke groet,
woody
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.