handschoenen

WR1944

Oud hout
Ik probeer te voorkomen dat ik in splinters moet grijpen. Als ik door de Home Depot verzaagd multiplex hanteer doe ik dat met de bekenden katoenen/suede handschoenen. M'n hout is meestal glad geschaafd maar dat hanteer ik ook met de nodige omzichtigheid. Als ik er mee ga werken, aftekenen, zagen, schaven etc dan begin ik met de gespinterde kanten even te schuren zodat het ergste er af is. Na de bewerkingen breek ik de kantjes zodat ze niet meer scherp aanvoelen maar ook moeilijker gaan splinteren. Ik gebruik geen handschoenen bij roterende zaken. Daar heb ik in het verleden teveel ellende van gezien. Zodra het te link wordt gaan de duwhoutjes m'n vingers vervangen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Het gaat vnl. om vlakken van ruw hout. Dat heeft dus splinters en andere oneffenheden. Bij dit werk is het messenblok compleet afgedekt door de beschermkap en is het gevaar minimaal.

Ik heb zelf sowieso een hekel aan werken met handschoenen, maar na 2 recente grotere klussen met veel schaafwerk is dat gewoon niet haalbaar. Bloed op het hout is niet handig en ook niet fijn voor mijn handen zoals al gezegd. Daar moet dus iets aan gebeuren.

Ieder mag zijn eigen mening hebben, maar het us niet de bedoeling dat dit een discussietopic wordt over al dan niet gebruiken van handschoenen en daarmee de originele vraag ondersneeuwd.

Dus..... iemand nog tips? :)
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik zou zelf gewoon goed strak zittende handschoenen gebruiken. Ik ben van mening dat zeker bij machines zoals vlak/ vandiktebanken en andere stationaire machines er zoveel beveiliging aanwezig is dat het volgensmij niet echt een gevaar vormt. En mocht je toch met je handschoen er in komen dan ben je zo dichtbij het snijgereedschap dat je zonder handschoen ook langs de EHBO had gekund. Maar dan moet je dus wel handschoenen kopen die goed strak om je hand zitten. Want het probleem is vaak dat er in een werkplaats of op een bouwplaats een maat handschoenen licht voor iedereen. En dan krijg je dus dat ze los om je hand zitten en dat er plooien in zitten en die kunnen dan inderdaad gegrepen worden door ronddraaiend gereedschap.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Mee eens, dat is dis precies de reden dat ik hier om tips vroeg. Ik heb geen grote handen en dan zitten de discount handschoenen vaak te los naar mijn zin.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
In de betere zaken hebben ze normaal gezien verschillende maten. Laatst heb ik er meegebracht uit een winkel in Balen en daar hadden ze de maten van 9 tot 12. Zelf heb ik maat 12 nodig.
Ik heb ook altijd zonder handschoenen gewerkt, maar uiteindelijk heb ik nu toch eerder de neiging om rubberen/textiel stretch handschoenen te dragen. Werkt vaak toch net iets comfortabeler en gladde stukken zijn beter hanteerbaar. Waar niet zolang geleden nog enkel dikke, zware leren handschoenen beschikbaar waren, vindt je nu in de pro zaken een heel gama van lichte, comfortabele handschoenen.
Wat veiligheid betreft ben ik van mening dat lichte stretch handschoenen het eerder zullen begeven dan dat ze je meesleuren. Laatst teruslag gehad op de verticale freesmachine en achteraf toch blij dat ik handschoenen droeg. Schade aan de vinger was al met al beperkt, maar van de handschoen bleef niet veel meer over. Ik kan me niet ontdoen van het gevoel dat de verantwoordelijken voor de veiligheid het ook niet helemaal weten. Ik ben op een grote werf geweest (budget 1 miljard euro) waar het verplicht is om altijd en door iedereen handschoenen te dragen. Of je nu bouwvakker bent of programmeur van een regelsysteem maakt niet uit. En er wordt nauwlettend toegekeken dat ze effectief worden gedragen.
IMAG2176 [100733].jpg
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat soort handschoenen heb ik ook en zitten comfortabel
het is stretch, dus als je de goede maat koopt zit het als gegoteen
Het kost niet veel, gaan meestal per 10pack (los zijn ze duurder)
 

Gido

Nieuw lid
7 okt 2013
7
0
Ik koop altijd handschoenen bij de Action. Kosten geen drol! Goede grip en bescherming.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.117
518
Moordrecht
Ik zag van de week werkhandschoenen bij de lidl in diverse maten. Leken mij wel aardig. 6 euro ofzo. Ik heb altijd die van Mathieu, neem ik van mn werk mee.
 

PBT

Actieve deelnemer
Mee eens, dat is dis precies de reden dat ik hier om tips vroeg. Ik heb geen grote handen en dan zitten de discount handschoenen vaak te los naar mijn zin.

Dan zou ik aanraden eens te kijken naar de handschoenen van guide. Ik heb zelf maat 8 nodig en veel merken leveren vanaf maat 9, deze zijn in mijn geval dus te groot en zitten los. Ik haal ze in een pak van 10 bij destil.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
In de betere zaken hebben ze normaal gezien verschillende maten. Laatst heb ik er meegebracht uit een winkel in Balen en daar hadden ze de maten van 9 tot 12. Zelf heb ik maat 12 nodig.
Den Ooms?

Ik kom daar niet graag want ik doe daar altijd te veel op :).

Ik heb zelf verschrikkelijk lange vingers dus kunnen passen is echt wel nodig.
 

koen77

Actieve deelnemer
27 nov 2014
33
0
Voorburg
* disclaimer: ik geef direct toe dat ik professioneel gedeformeerd ben wat betreft veiligheid op de werkplek ;-) *

vanuit een HSE perspectief ben ik geneigd om te zeggen dat het risico van splinters nooit maar dan ook nooit kan opwegen tegen het risico dat een handschoen een machine in getrokken kan worden. Alle werk met machines waarbij draaiende delen bloot liggen (he, laat dat net veelvuldig het geval zijn in houtbewerken!) geven een sterk vergroot risico op "entanglement" (kom even niet op de NL term, sorry). Er is een groot verschil tussen de perceptie van gevaar en het risico op een incident. Incidenten gebeuren zelden als je goed oplet (met name als je een bekwaam gebruiker bent) maar meestal juist in een moment van onoplettendheid - en daar kan geen bekwaamheid tegenop.

Voor wat meer info over richtlijnen wbt handschoenen en rotating equipment:
http://www.safetyandhealthmagazine.com/articles/11182-hand-protection

* have a safe day :) *
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
* disclaimer: ik geef direct toe dat ik professioneel gedeformeerd ben wat betreft veiligheid op de werkplek ;-) *

vanuit een HSE perspectief ben ik geneigd om te zeggen dat het risico van splinters nooit maar dan ook nooit kan opwegen tegen het risico dat een handschoen een machine in getrokken kan worden. Alle werk met machines waarbij draaiende delen bloot liggen (he, laat dat net veelvuldig het geval zijn in houtbewerken!) geven een sterk vergroot risico op "entanglement" (kom even niet op de NL term, sorry). Er is een groot verschil tussen de perceptie van gevaar en het risico op een incident. Incidenten gebeuren zelden als je goed oplet (met name als je een bekwaam gebruiker bent) maar meestal juist in een moment van onoplettendheid - en daar kan geen bekwaamheid tegenop.

Voor wat meer info over richtlijnen wbt handschoenen en rotating equipment:
http://www.safetyandhealthmagazine.com/articles/11182-hand-protection

* have a safe day :) *

Precies wat ik bedoel.
En de nonsens over de goede beveiliging bij op de houtbewerkings-machines, daar geloof ik niet in.
Kijk maar eens rond bij de houtbewerkers die echt uren hebben gemaakt hoe vaak er toch iets fout is gegaan.
En ik weet het, altijd onoplettendheid of te veel routine, maar mensen die lang in het vak zitten hebben allemaal wel eens wat meegemaakt (bij zigzelf of collega's).
Ik moet er niet aan denken dat b.v. een zaagblad of freeskop die handschoen te pakken krijg.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.767
738
Enschede, Twente
Misschien raar, maar een tijdje geleden heb ik handschoenen aangedaan NADAT iets mis ging… Was aan het verlijmen toen bleek dat ik twee lijsten verwisseld had. De boel weer uiteen gesjord en 'correct' in elkaar gezet. Maar ja, de lijm was al flink aangetrokken, dus moest een en ander 'geholpen' worden met hamer en houtblok. Waarbij ik me natuurlijk door de stress keihard op een vinger sloeg. Zo hard dat het bloed eruit spoot. Spatters her en der.
Toen heb ik snel een rubberen handschoen aangetrokken, het bloed weggeveegd en ben verder gegaan, want lijm houdt nu eenmaal niet op met drogen.
 
P

Pel

Guest
Ik ben het eens met Rien, ik heb nooit met handschoen aan kunnen werken vroeger niet en nu ook niet, zelfs de mouwen van mijn trui of overhemd stroop ik nog op als ik met draaiende machine onderdelen bezig ben. Je zult met de mouw van je overal of stofjas in een draaiende machine komen, als je geluk hebt dat het een oude overal is dat hij dan afscheurt, maar anders? Alleen als ik een ander lint op de zaag zet dat gebruik ik handschoenen die zijn mij toch te scherp.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Misschien raar, maar een tijdje geleden heb ik handschoenen aangedaan NADAT iets mis ging… Was aan het verlijmen toen bleek dat ik twee lijsten verwisseld had. De boel weer uiteen gesjord en 'correct' in elkaar gezet. Maar ja, de lijm was al flink aangetrokken, dus moest een en ander 'geholpen' worden met hamer en houtblok. Waarbij ik me natuurlijk door de stress keihard op een vinger sloeg. Zo hard dat het bloed eruit spoot. Spatters her en der.
Toen heb ik snel een rubberen handschoen aangetrokken, het bloed weggeveegd en ben verder gegaan, want lijm houdt nu eenmaal niet op met drogen.

En je ging fluitend verder met je werk?:)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Er is toch niks mis mee om ruw hout met handschoenen te verplaatsen en op de zaagtafel te leggen? Om daarna met begeleidings middelen (Duwstok, slee) dit hout vooruit te duwen?
Zodra het hout geschaafd en kleiner is, zijn die handschoenen niet meer nodig.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Ik draag vaak handschoenen in de werkplaats. Alleen van die hele dunne. Stof met dun laagje rubber. Merk is Maxiflex volgens mij. Ze slijten enorm hard. Ik zorg er wel voor dat de handschoenen goed strak zitten, moet echt als 2e huid zijn. Ik heb ook wel eens mensen aan de gang gezien met van die dikke "leren" handschoenen... Daarmee heb ik geen goede ervaring. Ze zitten te los en zijn te dik.

Wel of geen handschoenen..... Ik draag ze wel. Wat een ander doet moet hij/zij natuurlijk zelf weten.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Er is toch niks mis mee om ruw hout met handschoenen te verplaatsen en op de zaagtafel te leggen? Om daarna met begeleidings middelen (Duwstok, slee) dit hout vooruit te duwen?
Zodra het hout geschaafd en kleiner is, zijn die handschoenen niet meer nodig.

Ik ben het met je eens Raymond.
Als je ruw gezaagd hout hebt is het wel zo prettig om goed passende werkhandschoenen te dragen vm splinters.
Zodra het ruwe eraf is dan geen handschoenen meer.
Bij plaatwerk haal ik altijd eerst een schuurpapiertje langs de randen.
Alhoewel het in een onverwarmde schuur soms wel prettig is van die dunne monteurshandschoenen maar een laagje ertussen voelt toch minder fijn uiteindelijk.
Voor de rest is het heel persoonlijk of mensen het prefereren.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Er is toch niks mis mee om ruw hout met handschoenen te verplaatsen en op de zaagtafel te leggen? Om daarna met begeleidings middelen (Duwstok, slee) dit hout vooruit te duwen?
Zodra het hout geschaafd en kleiner is, zijn die handschoenen niet meer nodig.

Met een formaatzaag sowieso weinig risico... :)
Schaven en vooral vlakken geeft de meeste ellende bij mij, de vandikte geeft weinig risico daarna.
Bij de bewerkingen daarna met handgereedschap wil ik sowieso geen handschoenen aan, gewoon geen prettig gevoel. Montage iden dito.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.