Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Lintzaag

Lintzaag

Beste draaiers,
    Ik ben in het bezit van een Metabo lintzaag van het type BS0633.
    Nu heeft deze zaag een zijgeleiding voor het lint met vierkante blokjes die schuin tegen het lint staan. Ik zou deze graag willen vervangen voor een geleiding met rollen zodat er minder weerstand is en een betere afstelling mogelijk maakt. Nu heb ik al diverse keren op internet gezocht maar kan niets vinden over deze aanpassing. Zijn er hier wellicht leden die weten of dit mogelijk is en waar de onderdelen te koop zijn?

Groet,
    Johan.

Iets dergelijks had ik ook gezien maar mijn vraag is dan: gaat dat passen op de Metabo?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Normaal gesproken zou de geleiding net niet tegen het lint afgesteld moeten staan, dus vanwaar die weerstand?
    Kun je het niet oplossen met het afstellen van het lint (geleiders helemaal los) en daarna de geleiders afstellen?
    Mvg,.
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders, mvg .

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ik zie geen principieel voordeel van lagertjes tov geleideblokjes. De weerstand die blokjes zouden veroorzaken is nul tot verwaarloosbaar mits goed afgesteld (in nominale positie van het lint, moet het net vrijlopen). Maar een goed en makkelijk afstelbare lintgeleiding is natuurlijk wèl heel prettig.

mvg
    klaas0639

Ik heb inmiddels mijn geleiding omgebouwd. Daarvoor heb ik 2 stukje C rail van 50 mm gebruikt, 4 bouten M8x30, 4 borgmoeren M8 en 8 kogellagers 608-2Z.
    Met deze onderdeeltjes is de geleiding een heel stuk beter geworden, het zaaglint blijft keuring recht en de herrie is enorm afgenomen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Lagers hebben wel een nadeel waneer je nat hout of hout met hars erin zaagt, laad wel makkelijk aan tegen lagers en veel minder of niet met geleider stiften.

Lagers zijn zeker niet makkelijker om af te stellen dan de stiften/blokjes in mijn experience.
    Laatst gewijzigd door Leo Van Der Loo; 02-05-16 om 05:56.
    Have fun and take care.

De foto's zijn helaas niet zichtbaar
    Met een hamer past alles...

Forum Rechten