Betonnen trap bekleden met eik

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Voor de euwigdurende renovatie van ons huis wil ik graag een kleine trap waar de stenen aan vervanging toe zijn bekleden met eik (heb nog meer dan voldoende mooie, droge eik gerecupereerd vorig jaar)

Wat is nu de werkwijze voor zoiets? Allereerst de oude stenen verwijderen natuurlijk, maar dan?

Ik dacht op de beton osb platen te bevestigen (met pluggen, of met constructielijm bvb?) en dan daarop de eiken planken te nagelen? Het gaat om 4 treden, dan een vlak stuk van 2meter lang en dan terug 3 treden.
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Hoi Tomtesteron,
Vorig jaar heb ik ook mijn trap aangepakt en het geheel bekleed met 15 mm massieve eiken planken. Ik heb de trede en stootkant aan elkaar verlijmd en later als geheel gemonteerd. Dit monteren ging gemakkelijk met Fix All flexibele kit van Soudall.
Succes Nol.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik zo die vloer laten liggen en alleen die vreselijke plinten verwijderen! Soms is hout beter, soms....... ;)
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Ik zo die vloer laten liggen en alleen die vreselijke plinten verwijderen! Soms is hout beter, soms....... ;)
die "plinten" gaan er zowiezo uit...

De vloer lijkt op foto misschien nog ok maar er staan veel te veel ringen in die er niet meer uit te krijgen zijn.
 
P

Pel

Guest
Dat is toch dood zonde om die te vernielen, als je advies vaagt bij een steenhouwer die weet m.i. hoe je de trap en de vloer als nieuw krijgt, ik zou er dan wel een ander plint op zetten.

Groet Pel.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Dat is toch dood zonde om die te vernielen, als je advies vaagt bij een steenhouwer die weet m.i. hoe je de trap en de vloer als nieuw krijgt, ik zou er dan wel een ander plint op zetten.

Dat bedoel ik dus. Het is met natuursteen net zoals met houten vloeren: ze zijn pas echt mooi als je kunt zien dat er op geleefd is. Je moet de historie eruit af kunnen lezen.

Niets zo mooi als een oud kasteel waar je op sloffen doorheen kunt banjeren....
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Wil je toch persé eiken, lijm dan de planken subtiel over de bestaande vloer. Dan heeft een volgende koper nog de mogelijkheid een mooie ontdekking te doen ;)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Iets zegt me dat dit niet het enige is wat er verbouwd wordt in huis :rolleyes: Dit soort vloeren liggen vaak dan overal, dus dan wordt ie vast overal veranderd.

De aansluitingen zijn uiteraard wel een aandachtspunt.
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
trap.jpg
Hier wellicht idee om te bekleden, heb dit vorig jaar gedaan. en veel plezier van.
groetjes Nol
 

houtmans

Actieve deelnemer
14 jul 2012
49
1
Gewoon de houten treden verlijmen met Fix- All X- Trame Power (400 kg zwarte tubes) op het stofvrije beton.
Komt nooit meer los en geeft een directe hechting.Heb dit zelf gedaan voor een trap van 27 treden en 2 bordessen.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Bedankt voor de nuttige info heren. Heb wat rondgevraagd en de huidige marmer opnieuw polieren zie ik echt niet zitten, er is te veel schade aan en is ook reeds enkele malen gerepareerd (kleine verzakking vh huis toen dit nog maar pas stond op aangevulde grond). Zodra ik mijn nieuwe vandikte bank heb begin ik eraan.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Heb onze betontrap ook recent bekleed met eik. Betonnen treden uitgevlakt met multiplex, verlijmd met polymeer kit en bevestigd met slagpluggen in de beton. Daarna massieve eiken tredes (3cm dik) met houtlijm verlijmd op de multiplex. Aan de achterkant van de trede waren gaten gefreesd voor domino's, daarop werd dan de tegentrede verlijmd. Die viel dan weer in een uitgefreesde groef in de onderkant van de bovenliggende trede, zodat ik minieme hoogteverschillen kon opvangen.

12841452_1065549596837719_4286325630140609473_o.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.