Hoe deze handgreep maken?

Gitta

Nieuw lid
17 jun 2010
17
0
hallo,

Ik ben een paar lades aan het maken waarvan het frontpaneel in steigerhout is en ik zou daar graag handgrepen in maken zoals op de bijgevoegde foto. Doe ik dat best met een bovenfrees en moet ik daar een bepaalde frees voor gebruiken?
Alle tips zijn welkom!
handgreep.jpg
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
t slotfrees.jpg

Het zou kunnen dat het met een t-slotfrees met mal is gebeurd. Ik weet het niet, want ik heb zoiets nog niet gemaakt.
 
P

Pel

Guest
Als je dan maar genoeg materiaal laat zitten waar je de lade open trekt, steigerplanken is nou niet het beste hout, om eerlijk te zijn is het een van het slechtste hout wat er verkrijgbaar is. Waai bomen hout noemden wij dat vroeger, daar worden dan steiger planken van gemaakt.

Groet Pel.
 

Gitta

Nieuw lid
17 jun 2010
17
0
Dank je Pel,

Maar mijn vraag is niet of steigerhout goed of slecht hout is, ik vraag enkel hoe ik zo'n handgreep moet maken...
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
@ Pel. Dat het uw persoonlijke smaak niet is, doet niets af aan de voorkeur.
Als het hout zo slecht is, waarom lopen er dan dagelijks duizenden mensen overheen?
 

rutger72

Nieuw lid
20 nov 2012
6
0
Ik heb zoiets dergelijks een keer gemaakt. Toen heb ik gebruik gemaakt van een vals frontje waarin ik de handgreep heb uitgefreesd en met een 45 graden frees afgeschuind. Dit frontje heb ik op het gedeeltelijk geschilderde laatje geplakt. Gedeeltelijk want anders lijmt het niet zo goed.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
@ Pel. Dat het uw persoonlijke smaak niet is, doet niets af aan de voorkeur.
Als het hout zo slecht is, waarom lopen er dan dagelijks duizenden mensen overheen?

Ik denk dat Pel z'n opmerking wel degelijk relevant is.
Er lopen ook dagelijks mensen over het gras, maar om daar nou een handvat van een lade van te maken wordt erg lastig hoor.

't Is een waarschuwing dat het zielig is als je dagen bezig bent een mooie lade te maken, en dat ie dan na 5 keer stuk is.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
@Athanor. 'Groot' begin gat is toch ook nodig? Je hand moet er toch tussen kunnen?
Ik zou hem eerst met een gewone groeffrees modelleren en daarna met t-slotfrees bewerken zodat die verdiepte rand ontstaat.
Ik kan op de foto niet zien of er een 45 graden kant inzit. Mijns inziens ook niet nodig.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Misschien 'mag/kan' dit ook.
Is een stuk makkelijker te realiseren en ziet niet onaardig uit, toch?02G2020s1.jpg
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Misschien is die lade gewoon gelamineerd, in deze volgorde: plank met geen gat, plank met groot gat, plank met kleiner afgerond gat?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
handgreep1.jpg
handgreep2.jpg
handgreep3.jpg
handgreep4.jpg
handgreep5.jpg
handgreep6.jpg

Ik vind hem toch aardig gelukt binnen 10 minuten. Dus niet naar de uitvoering kijken, maar naar het geheel.
Die t-slotfrezen zijn er ook met grotere uitslag, zodat je rand meer verdekt is.

Ik heb alleen deze frees gebruikt, geen andere.
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Aha jaah, ik zat aan een frees van een grotere diameter te denken en zette mezelf daarmee op het verkeerde been. Mooie demo!

Fons
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik vind hem misschien wel leuk voor mijn eigen werkplaats laden, dus moest ik hem even proberen.
 

Gitta

Nieuw lid
17 jun 2010
17
0
Ik heb uiteindelijk geen handvat geplaatst... de lades waren helemaal rechts in het eiland en de bewoners kunnen ze nog langs de zijkant openen.
Bedankt allemaal voor de reacties :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.