Houten tuinmeubel

Bert_g

Nieuw lid
8 mrt 2016
3
0
Allen... graag had ik zelf een lounge set gemaakt.
Mijn ontwerp is vooral gebaseerd op de lounge set in bijlage. De zitting een beetje hoger en achteraan korte pootjes in plaats van de uitstekende balken.

Ik zou dit graag in eiken balkjes van 8 cm op 8 cm maken.
Mijn voorkeur gaat naar eik omdat dit geplaatst wordt voor een eiken bijgebouw. Maar gaat het eik niet te veel "leven"?
En kan ik de verbindingen lijmen en schroeven? En dan bijvoorbeeld de schroeven "verdiepen" en er een pen in plaatsen?

Alvast bedankt voor jullie advies.

2958_l.jpg
 

Bert_g

Nieuw lid
8 mrt 2016
3
0
Wat bedoel je met beweegt behoorlijk? Het is geen probleem als er is een scheurtje in komt. Er mag karakter in zitten... maar moet nog functioneel blijven.
Onderzoek heeft me geleerd dat het wat moeilijker is om aan teak te komen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik heb voor tuinmeubelen vooral gebruik gemaakt van Robinia als vervanging van Teak. Dat is redelijk stabiel als je het in die diktes gebruikt.

Fons
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
8 x 8 cm eiken lijkt mij behoorlijk zwaar, als dat gebruikt, is de hele stoel niet meer te tillen, dan zou ik zoals Bobmartin al zegt max. 6 x 6 gebruiken. Als je achteraan korte pootjes wil, zou je de rugleuning door laten lopen, wel opletten dat het niet achterover gaat kiepen. Ik zou dan RVS schroeven gebruiken en er houten stopjes inslaan. Het model wat op het filmpje van Bobmartin stond was ook een leuk model, en helemaal geen zware constructie, succes.

Groet Pel.
 

Bert_g

Nieuw lid
8 mrt 2016
3
0
Pel, dat het zwaar is is niet direct een probleem. Deze stoelen worden niet verplaatst. Dit kan misschien wel een voordeel zijn. Mijn enige bezorgdheid is dat het eik teveel gaat leven zodat de constructie niet meer bruikbaar is.
 
P

Pel

Guest
Als je droog eikenhout gebruikt, beter nog kwartiersgezaagd hout, werkt het minste volgens ons mede forumlid Touh, en het goed tegen weersinvloeden behandeld zal dat m.i. gaan. Echter ik ben geen schilder, sterker nog ik heb er een gruwelijke hekel aan, dus wat je erop moet strijken dat weet ik niet;).

Groet Pel.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Teak is goed verkrijgbaar bij WorldWood in Bleiswijk.
Of het nog verantwoord is moet je zelf bepalen.
Ook AF heeft e.e.a. liggen.
De prijs van teak is erg hoog tegenwoordig: €7.200-9.600/m³ excl. BTW.
Plankje 6,5x13x295 cm kost al gauw €180 excl. BTW.

Kijk ook eens naar Bilinga, heeft duurzaamheidklasse: 1 heeft fijne nerf en is goed te bewerken.
Maar vergrijst snel als je het onbehandeld buiten laat staan, maar daar hebben veel houtsoorten last van.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.