Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Houten tuinmeubel

Houten tuinmeubel

Allen... graag had ik zelf een lounge set gemaakt.
    Mijn ontwerp is vooral gebaseerd op de lounge set in bijlage. De zitting een beetje hoger en achteraan korte pootjes in plaats van de uitstekende balken.

Ik zou dit graag in eiken balkjes van 8 cm op 8 cm maken.
    Mijn voorkeur gaat naar eik omdat dit geplaatst wordt voor een eiken bijgebouw. Maar gaat het eik niet te veel "leven"?
    En kan ik de verbindingen lijmen en schroeven? En dan bijvoorbeeld de schroeven "verdiepen" en er een pen in plaatsen?

Alvast bedankt voor jullie advies.

2958_l.jpg

Eiken beweegt behoorlijk.
    Je kan lijmen en schroeven(rvs)
    Dat hout op de foto ziet eruit als teak zo'n 6 x 6cm schat ik.
    Wel een leuke stoel voor die dame die dicht bij de grond wilde in een ander topic http://www.woodworking.nl/showthread...oor-in-de-tuin

Wat bedoel je met beweegt behoorlijk? Het is geen probleem als er is een scheurtje in komt. Er mag karakter in zitten... maar moet nog functioneel blijven.
    Onderzoek heeft me geleerd dat het wat moeilijker is om aan teak te komen.

Ik heb voor tuinmeubelen vooral gebruik gemaakt van Robinia als vervanging van Teak. Dat is redelijk stabiel als je het in die diktes gebruikt.

Fons
    Laatst gewijzigd door Athanor; 08-03-16 om 12:45.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    8 x 8 cm eiken lijkt mij behoorlijk zwaar, als dat gebruikt, is de hele stoel niet meer te tillen, dan zou ik zoals Bobmartin al zegt max. 6 x 6 gebruiken. Als je achteraan korte pootjes wil, zou je de rugleuning door laten lopen, wel opletten dat het niet achterover gaat kiepen. Ik zou dan RVS schroeven gebruiken en er houten stopjes inslaan. Het model wat op het filmpje van Bobmartin stond was ook een leuk model, en helemaal geen zware constructie, succes.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Pel, dat het zwaar is is niet direct een probleem. Deze stoelen worden niet verplaatst. Dit kan misschien wel een voordeel zijn. Mijn enige bezorgdheid is dat het eik teveel gaat leven zodat de constructie niet meer bruikbaar is.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Als je droog eikenhout gebruikt, beter nog kwartiersgezaagd hout, werkt het minste volgens ons mede forumlid Touh, en het goed tegen weersinvloeden behandeld zal dat m.i. gaan. Echter ik ben geen schilder, sterker nog ik heb er een gruwelijke hekel aan, dus wat je erop moet strijken dat weet ik niet.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Teak is goed verkrijgbaar bij WorldWood in Bleiswijk.
    Of het nog verantwoord is moet je zelf bepalen.
    Ook AF heeft e.e.a. liggen.
    De prijs van teak is erg hoog tegenwoordig: €7.200-9.600/m³ excl. BTW.
    Plankje 6,5x13x295 cm kost al gauw €180 excl. BTW.

Kijk ook eens naar Bilinga, heeft duurzaamheidklasse: 1 heeft fijne nerf en is goed te bewerken.
    Maar vergrijst snel als je het onbehandeld buiten laat staan, maar daar hebben veel houtsoorten last van.

Forum Rechten