Ervaring gevraagd Festool ETS EC 150 Sander

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Vraag expliciet naar forumleden die ervaring hebben met deze schuurmachine. In dit topic ook een vraag maar na het lezen niet verder dan dat het een koolborstel loze machine is.

Het waarom heeft vooral betrekking op het gewicht, vergelijkbaar resultaat met de bestaande ets sanders en belasting van het fysiek.
 
Laatst bewerkt:

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Zelf hem nu 3 dagen in bezit 150/5. Heerlijk apparaat, neemt goed af en de afzuiging is heel goed. Heb de bandschuurmachine, delta en vlakschuurmachine van Festool, maar deze scoort zeer hoge ogen. Goed te controleren. Aanrader
 

grunt

Nieuw lid
30 nov 2013
6
0
Ik heb deze nu zo'n drie jaar. Het is een genot ermee te werken. Pas geleden nog een kersenkleurig eiken dressoir helemaal mee blank geschuurd. De trillingen ervaar ik als minimaal, en ik kan er makkelijk lange tijd meer werken zonder last of pijn te krijgen. Los van dat schuurt dit ding als een tierelier. Als je maar niet probeert met één schuurschijf een hele kast af te schuren, maar op tijd wisselen.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een Excenterschuurmachine. Volgens mij is dit (een van) de beste machine als je "gewoon" schuurpapier gebruikt. Ik zit ook nog te kijken naar de Mirka Deros maar dat is volgens mij alleen interesant als je ook abranet schuurpapier gebruilkt.
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Ben opzich ook wel geïnteresseerd in een excenter. Was het verschil tussen de ETS en de Rotex? En met welk vd 2 of te vergelijken met bv de Bosch GEX 125-150ave?

De Bosch heeft 4 mm uitslag (das het excenter idee) maar draait toch ook gewoon rond. Wat doet een Rotex extra?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Vraag expliciet naar forumleden die ervaring hebben met deze schuurmachine. In dit topic ook een vraag maar na het lezen niet verder dan dat het een koolborstel loze machine is.

Het waarom heeft vooral betrekking op het gewicht, vergelijkbaar resultaat met de bestaande ets sanders en belasting van het fysiek.

Huib ik stond vorig jaar voor een soortgelijke keus. schaf ik een rotex aan of vervang ik mijn oude festo et2e uit 1992 voor de nieuwe ets150 ec. Ik heb er een paar keer mee geschuurd. Ja hij is duidelijk lichter ddan mijn oude en een stuk lager en schuurt ook een klein beetje sneller 5mm ipv 3mm uitslag. Ik gebruik deze machines professioneel voor schilderswerkzaamheden. Omdat mijn oude machine het nog uitstekend doet heb ik gekozen voor de rotex 90 hiermee kan ik op smalle sponningen sneller werken.
Gaat mijn et2e stuk dan zal het de ets 5 worden en waarschijnlijk de ec versie.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Ik heb deze nu zo'n drie jaar. Het is een genot ermee te werken. Pas geleden nog een kersenkleurig eiken dressoir helemaal mee blank geschuurd. De trillingen ervaar ik als minimaal, en ik kan er makkelijk lange tijd meer werken zonder last of pijn te krijgen. Los van dat schuurt dit ding als een tierelier. Als je maar niet probeert met één schuurschijf een hele kast af te schuren, maar op tijd wisselen.

Beste Grunt, ik denk dat je het verkeerde model bedoeld.
De ETS EC 150 is nog geen 3 jaar op de markt.
Hieronder het bedoelde model.
zoom_se_ets1503a_571870_p_03a.jpg
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Bedankt voor de info tot zover.

Ben er nog niet helemaal uit. Vraag me af of het prijsverschil tussen de ETS EC 150 en de ETS 150 eq de 600 gr waard is. Een alternatief wat betreft gewicht zou de ETS 125 kunnen zijn.

Het is niet zo dat ik uren sta te schuren maar vind de rotex 150 gewoon te zwaar om er verticaal me te werken.

De overweging om voor een 150 diameter te gaan is dat je dan met hetzelfde schuurpapier kan werken.
 
Laatst bewerkt:

grunt

Nieuw lid
30 nov 2013
6
0
Ha Neel, ik heb het even ge-double-checked. Het is inderdaad de niet-EC uitvoering. Dit staat in " myfestool" : ETS 150/3 EQ 230V aankoopdatum 9 Feb 2013.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Beste Huib, ik zat met hetzelfde (luxe) dilemma. Probeer ze alle 3 en je zult zeker voor de ETS EC 150 kiezen, behalve als je kleine richels etc. gaat schuren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.