Octopus.

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Uitholling aftekenen om het potje te vormen.
IMG_1143.jpg

Potje uithollen en schuren tot korrel 400.
IMG_1144.jpgIMG_1145.jpgIMG_1147.jpg

Het geheel van de draaibank nemen en de vaste flens afschroeven.
IMG_1151.jpgIMG_1152.jpgIMG_1153.jpg

Verloren hout perfect afzagen met de lintzaag.
IMG_1155.jpgIMG_1160.jpgIMG_1162.jpgIMG_1167.jpgIMG_1164.jpgIMG_1165.jpg

Het werkstuk heb ik samen gespannen met spanschroeven om het eventuele barsten te voorkomen.
Je weet nooit er is te veel werk aan.
IMG_1169.jpg

De volgende stappen volgen weer zo spoedig mogelijk.
Als je nu denkt dat het bijna af is, dan ben je mis. ik zit nog niet aan de helft van het draaiwerk.
Het kritische zal nu volgen.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Ik geniet elke keer weer van uw werkstukken en verslagen.
Wat het moet worden is nog steeds een raadsel.
Tip voor een naam voor dit topic "magical mistery tour"

Groet,
Jan
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik geniet elke keer weer van uw werkstukken en verslagen.
Wat het moet worden is nog steeds een raadsel.
Tip voor een naam voor dit topic "magical mistery tour"

Groet,
Jan

Jan,
Als het me lukt zal het zeker een magisch stuk zijn.
Ik heb het gezien op foto, maar wat er achter steekt is een enorm raadsel geweest hoe dit stuk moet gedraaid worden.
Voor 95% ben ik eraan uit hoe het moet gemaakt worden en de andere 5% zal duidelijkheid scheppen tijdens het draaien.
Het zou een uniek stuk moeten worden.
Blijf genieten en super tof dat je het wil opvolgen.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Vandaag wat verloren hout klaar gemaakt om een andere zijde van het officiële gedeelte te kunnen draaien.
Het is een gewoon den uit oude battens die dienst zullen doen.
Ik mak nu een tegenhout voor in de uitholling te kunnen steken.
Het zal waarschijnlijk chinees zijn voor velen, maar het komt duidelijk met de foto's.
IMG_1174.jpgIMG_1175.jpg

Diameter opmeten (230 mm) aan het officiële werkstuk.
IMG_1178.jpgIMG_1179.jpg

Een cirkel van diameter 240 mm op het gelijmde stuk aftekenen, uitzagen, een vaste flens opschroeven en op de draaibank steken.
IMG_1188.jpgIMG_1187.jpg

Een tegenmalletje maken gelijk aan de uitholling van het officiële werkstuk.
IMG_1180.jpgIMG_1182.jpgIMG_1185.jpg

Het stuk den draaien volgens het tegenmalletje.
IMG_1189.jpgIMG_1190.jpgIMG_1191.jpgIMG_1196.jpg

Het werkstuk van de draaibank nemen.
IMG_1197.jpg

Het stuk in den is nog te dik, en daarvan schaaf ik nog wat af met de vlaktebank tot het oppervlak gelijk is met het officiële werkstuk.
hiervan heb ik een foto vergeten te nemen.

Nog eens het resultaat met beide stukken in elkaar.
IMG_1199.jpgIMG_1200.jpgIMG_1201.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ondertussen heb ik nog wat verloren hout uit den samen gelijmd die aan het juist gedraaide den stukje moet komen.
IMG_1171.jpgIMG_1172.jpg

En nu maar weer wachten tot een volgende update.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Een van de leukste dingen op het forum vind ik dat de ene draaier zoals Didier, een zeer nauwkeurige aanpak heeft waar alles goed bedacht is en tot op de millimeter passend zal zijn, dit zie je terug in al zijn grote werkstukken.

Daarnaast zijn er een aantal draaiers welke freeform draaien en al draaiende bepalen hoe iets er uit komt te zien.

Beide manieren geven telkens weer prachtige resultaten.

Didier, ik lees weer met veel plezier het topic en ik ben benieuwd! Eindresultaat te zien in mei in Rick zijn houtcave?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Een van de leukste dingen op het forum vind ik dat de ene draaier zoals Didier, een zeer nauwkeurige aanpak heeft waar alles goed bedacht is en tot op de millimeter passend zal zijn, dit zie je terug in al zijn grote werkstukken.

Daarnaast zijn er een aantal draaiers welke freeform draaien en al draaiende bepalen hoe iets er uit komt te zien.

Beide manieren geven telkens weer prachtige resultaten.

Didier, ik lees weer met veel plezier het topic en ik ben benieuwd! Eindresultaat te zien in mei in Rick zijn houtcave?


Wim,
Het eindresultaat zou moeten te zien zijn in Zwolle bij Rick als alles lukt, maar het komt eerst naar Halsteren op 23 april '16.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
ik dacht eerst nog even een sombrero voor pinokkio, maar toen ging hij de zijkanten eraf zagen... dus geen sombrero.

Had gekund een sombrero, maar daar zit je ook helemaal naast.
Soms moet het op een sombrero gelijken om iets totaals anders te worden, maar ja wat dan !!!! :confused:
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Zo een mooi project dat ik het haast niet durf, maar toch een gokje...

genie-lamp.jpg
Veel plezier en succes met het vervolg!
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Zo een mooi project dat ik het haast niet durf, maar toch een gokje...

Bekijk bijlage 44971
Veel plezier en succes met het vervolg!

Dat ziet er goed uit om ook eens als uitdaging op in te gaan, maar dit is nu niet wat ik aan het draaien ben.
Goed geprobeerd Marcel.
Leuk die nieuwsgierigheid met vooral het gokken erbij.
Geduld, stap voor stap zal de ontknoping komen.
 

sippe

Nieuw lid
21 dec 2014
8
0
rarara.jpg
Beste Didier

Om verder te gaan in de stijl van de topic naam: extreem zoekwerk zonder voorlopige benaming... Ik heb zo een vermoeden, bij het zien van dit heeft het putje me over de schreef getrokken...
Mooi fotoverloop, het blijft steeds terug aantrekken om te kijken wat het zal worden...

grtz



Jan
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Bekijk bijlage 45000
Beste Didier

Om verder te gaan in de stijl van de topic naam: extreem zoekwerk zonder voorlopige benaming... Ik heb zo een vermoeden, bij het zien van dit heeft het putje me over de schreef getrokken...
Mooi fotoverloop, het blijft steeds terug aantrekken om te kijken wat het zal worden...

grtz



Jan

Dit doet me denken aan het hoedje bij stiervechters.
Goed geprobeerd, maar 't is nog niet dat wat ik aan het draaien ben. :mad::mad::confused::confused::eek::eek:
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Wat spannend dit zeg. Ik volg dit met grote vreugde. Heb je al weer een update klaar?
Schiet op kan niet wachten:p

Ik doe mijn best om zo snel mogelijk weer een update te doen, maar ik zit met een druk schema qua stageopvolging van mijn leerlingen en examens opstellen.
Hopelijk heb je hiervoor begrip.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.