Minibieb, bibliotheekkast voor boekenruil

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Onze wijkvereniging wilde graag een minibieb in de wijk plaatsen en kwamen bij mij met het verzoek deze te maken. Gaandeweg werd hun ambitie groter en groeide de behoefte van een kastje met een plank naar een kast met meerdere planken. Ik wilde een onderhoudsvriendelijke kast maken met zo weinig mogelijk schilderwerk en heb daarom voor betonplex van 1e soort gekozen. Goed watervast verlijmd met een degelijke afwerkingslaag die prima tegen weer en wind bestand is. De kast komt buiten te staan in onze wijk bij de speelplek voor de kinderen. In dit topic geef ik verslag van het werk en de foto's van de werkzaamheden aan de kast.

Fons


De plaat eerst met de invalzaag meer eens tot een handzamer formaat gezaagd
image.jpg

De onderdelen van de kast op maat gezaagd en van hoeken van 45 graden voorzien, zodat de kast als een bouwpakketje met lijm in elkaar kan worden gezet
image.jpg

image.jpg

Het geheel van lijm voorzien en plakband op de hoeken gedaan, alles in de juiste positie gevouwen en met wat klemmen gezekerd.
image.jpg


De bodem op formaat zagen onder 45 graden en de de verbindingen pasmaken

image.jpg

image.jpg

image.jpg

De bodem er ingelijmd en het geheel in de klemmen
image.jpg
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Nou.... In dit geval is het vooral "form follows function" :D pragmatisch een degelijke kast maken en het opvrolijken zal hooguit bestaan uit het Havank Logo.

Fons
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Wij hebben ook een minibieb in de straat, heel leuk.
Deze wordt ook prachtig zo te zien, succes!

(Hoe bevallen je pijpklemmen tov je bessey corpusklemmen?)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Die pijpklemmen heb ik zelf gemaakt met klemsets van Fine Tools. Is natuurlijk heel wat anders dan de Bessey Corpusklemmen, maar deze heb ik vooral in gebruik voor de grotere inspanlengtes. Dan probeer ik ze wel zoveel mogelijk om en om van het te lijmen blad te plaatsen. Daarmee zijn het uitstekende klemmen, als je voldoende voorzorgen neemt om het blad vlak te houden tijdens het lijmen. Hier even gebruikt vanwege de grotere lengte.

Fons
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Voordeel van dit ontwerp is dat je hem als poppenkast kunt gebruiken als de minibib uit de mode is.
Strak stukje werk!
Werk je altijd met handschoenen of heb je het ook zo koud in de garage?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik zat al te wachten op de vraag over de handschoenen;) Als je betonplex onder 45 graden zaagt krijg je een rand, zo scherp als een scheermes:rolleyes: Na enkele fikse sneeën in mijn handen toch maar even voor wat extra bescherming gekozen.....

Fons

image.jpg
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Maar bij nader inzien is het toch niet zo gek dat we dergelijke vragen aan elkaar stellen. Soms hebben we onze eigen blinde vlekken en realiseren ons niet goed wat we doen.... Iedere belangstellende weet nu dat je bij betonplex met het zagen zeer scherpe randen krijgt, wat overigens ook voor ander plaatmateriaal zo kan zijn.

Fons
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Mooi project Fons.
Bij het ontwerp, ben je natuurlijk uitgegaan van de mogelijkheden die ter beschikking staan. Machine park.

Dan woon ik toch in een armzalige gemeente. Daar hollen ze gewoon 3 bomen uit.

boomstamkast.jpg
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Dag Athanor,

Wat een leuk project. Ik ben op het moment ook bezig met betonplex. Ik moet het echter nog inkopen. Contacten gelegd met multiplaatwerkendam, Baars-Bloemhof, RETinterieur en Iboma. Waar heb jij je betonplex gekocht en wat is de dikte van fenollaag?

Alvast dank!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik heb de plaat bij de Bouwmaat gehaald. Heb niet gekeken naar de specs van de laagdikte, dus daar kan ik niet veel over zeggen.

Fons
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Ah dat kan natuurlijk ook nog, waarom ook niet :) scheelt een hoop gedoe met die ver-weg-leveranciers :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.