Mijn 2e Roubo werkbank, in hard maple en walnut. Met tooltray

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Dag beste forumleden,

Nu mijn eerste Roubo bank, in beuken, bij Ronald staat te blinken, is eindelijk mijn tweede (bijna) klaar!! Yippee :eek:
Deze is in glacier white hard maple met noten.
Ook heb ik de wielset kunnen vereenvoudigen (geen grote wijzigingen) en heb ik een tooltray toegevoegd.
Die laatste is demontabel, omdat ik nog niet zeker ben of het mooi, handig en passend is ;-))
Voor alle foto's verwijs ik jullie naar mijn Google foto album.
De serie begint eind 2015 bij Rick, in Zwolle.....
:rolleyes:

Ik ga hier ook wat foto's plaatsen, maar het downloaden van Google, het resizen, het draaien en hier weer per stuk uploaden is best een opgave - even geduld dus....Of is er iemand die een snellere manier op dit forum kent??:confused:

Het onderstel is al 1x in de wax olie gezet, de front vice deels (onderstuk) - de rest moet nog! Meer foto's daarvan volgen nog.

roubo 2.jpg
roubo 1.jpg
 
Laatst bewerkt:

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Wauw wat een prachtige werkbank, erg mooie combinatie tussen de witte esdoorn en het noten!
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
schitterend!
echt hele mooie combi...heb echt in razend tempo het fotoalbum doorgebladerd :eek:
mooie werkplaats ook! hoe lang ben je effectief bezig met zon werkbank?
 

roelp

Actieve deelnemer
25 okt 2013
49
0
Amai wat een vakwerk!
Ook wel een uitgebreide collectie gereedschap waarover je kan beschikken!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Tja daar sta je dan voor je eigen werkbank van triplex, met een klein minderwaardigheidscomplex, deze hele mooie foto's te bekijken. Mag je trots op zijn.
 
P

Pel

Guest
Prachtige werkbank Guido, eigenlijk te mooi om aan te werken.

Groet Pel.
 

Rodney

Nieuw lid
29 feb 2016
9
0
Prachtig! Ik kan me voorstellen dat werken op zo'n werkbank hetzelfde gevoel geeft als rijden in een nieuwe auto. Dat eerste krasje....
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Heel mooi werk, lijkt me ideaal als je veel met handgereedschap werkt.

Over je vraag,
Ik ga hier ook wat foto's plaatsen, maar het downloaden van Google, het resizen, het draaien en hier weer per stuk oploaden is best een opgave - even geduld dus....Of is er iemand die een snellere manier op dit forum kent??
ik gebruik meestal photobucket dot com, resizen hoeft niet en hij plaatst hem altijd in de manier zoals je hem geschoten heb. Ook als je je mobiel gedraait heb tijdens fotograferen bedoel ik dan.
Ff account maken en je krijgt de forum links bij elke foto. Alleen plakken hier op forum en je ben klaar.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Idd, ik zag het eindresultaat en voordat ik het album bekeek heb ik toch ff een teiltje onder mijn kin gehangen :p Wat een prachtige werkbank, vakmanschap, werkplaats en gereedschap !! Ontzettend mooi stuk werk wat daar is neer gezet.

*zie daar Rick als een baas staan zeg* hahaha.
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Dank allemaal voor de positieve en lovende reacties - altijd erg fijn om te lezen!
Ik ga het proberen met de foto's.

@Knutselaertje: ik heb ongeveer 15 dagen werk aan het plannen, bouwen en afwerken - maar dat schat ik in, de doorloop tijd is (helaas) veel langer, wegens tijdgebrek ;-))

Ik zet er nog wat foto's bij als de rest van de bank ook in de wax-olie staat ;-)

Mhg, Guido
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Als er een competitie voor mooie werkbanken zou zijn zou deze met stip op 1 staan !
 

tuoh

Oud hout
Knappe werkbank, één opmerking evenwel, de moer van de schroefspindel zit beter aan de achterzijde van de poot, nu komen alle (trek)krachten op de schroeven te staan. De moer aan de achterzijde ontlast de schroeven, die moeten dan nog enkel het roteren tegengaan.
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Dag Tuoh,

Dank voor je compliment!
De moer van de front vice zit aan de achterkant, ingefreesd en wel. Aan de voorkant zit een zwarte kunststof plaat met een ovaal gat, die begeleidt de spindel - dat is onderdeel van het ontwerp van Benchcrafted ;-)
Hier zie je het beter:
moer voorste vice.jpg
en deze is altijd wel mooi om de keuze voor Benchcrafted te illustreren:

Met hartelijke groet, Guido
 
Laatst bewerkt:

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Wat een ontzettend mooie werkbank! Erg gaaf dat je het vlakken en haaks maken met de hand hebt gedaan?!

Ook nog een vraagje: Ik wil eens beginnen met een meubelmakers bankschroef maken voor op m'n mdf / vuren werkbank. Kun je zeggen (of een foto) hoe de constructie is in het bewegende deel van de bankschroef? Hoe zorg je ervoor dat dat stuk op hetzelfde stuk schroefdraad blijft?

Groeten
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Wimmel, Koenele en Pine: ik wordt er zowaar verlegen van - haha. Dank voor jullie waardering, blij mee!
Het is altijd fijn positieve reacties terug te krijgen.
Mhg, Guido

En trouwens: ik ga hem echt gewoon gebruiken hoor ;-)))
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Hoi Janwillem,
Dank voor het compliment!
Ik heb het vlakken niet met de hand gedaan hoor - deels bij Rick (voor de delen van het blad) en de rest op de Hammer met "wokkel" schaafas - dat geeft echt een super resultaat.
Ik heb de bovenbladen in mijn werkplaats verlijmd - daarna zijn ze te groot en te zwaar voor de (mijn) schaafmachine, dus de finale touch up doe ik dan met de hand - toch nog een hele klus. Ook de kopse kanten werk ik af met de schaaf - speciaal een nieuwe voor deze klus gekocht.

De hardware voor de beide bankschroeven komt van Benchcrafted, gekocht bij Fine Tools in Berlijn.
Op de fotos en video's op deze sites zie je precies hoe het werkt - op sommige foto's uit mijn "reportage" kan je het ook goed zien. De installatie manual (zie bijlage) geeft je alle details.
20160212_231712.jpg
Met hartelijke groet, Guido
 

Bijlagen

  • BC_ CC_Glide_Ins_Jun15.pdf
    1,3 MB · Weergaven: 94
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.