Vraagje over verbinden planken

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Mijn vrouw wil graag een kast in gebruikt steigerhout. Aangezien ik daar liever niet mee werk zou ik gewoon yellow pine ofzo willen nemen en na deze op maat te brengen zelf te "verouderen".

om de wanden en deuren te maken beschik ik niet over een domino .

Nu had ik gedacht om in alle planken een groef te zagen waar dan telkens een strip multiplex in verlijmd word van 6mm(deze methode heb ik al gezien bij steigerhout toepassingen).

is dit een goede manier van verbinden of beter niet?

Ik wil wel graag een gebruikte domino 500 kopen maar momenteel is daar geen budget voor.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Zo'n strip noemt men een veer. Is al een oude methode. Tegenwoordig lamello's, deuvels, domino's en koud verlijmen natuurlijk.
in neem aan dat het over de langsrichting gaat.
 
P

Pel

Guest
Dat wordt een veer genoemd, dat kun je zeker gebruiken, in het al gemeen werd die verbinding gebruikt om boeiborden aan elkaar te maken. Maar ook pen en gat verbinding, of een half houtverbinding, het ligt er maar net aan wat je aan het maken bent en welke de voorkeur heeft.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Zorg wel dat je de groeven dieper maakt dan dat de veer breed is. Dat heb je nodig voor overtollig lijm en werken van het hout.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Blij te horen dat ik deze methode hiervoor kan gebruiken.

Zorg wel dat je de groeven dieper maakt dan dat de veer breed is. Dat heb je nodig voor overtollig lijm en werken van het hout.
Ik dacht multiplex strips van 20mm breed te zagen, 6mm dik. Is dit voldoende breed?

in dat geval zit er in elke langskant 10mm, de groef dan 2mm extra diep zagen op 12mm?

Alvast bedankt voor de gedeelde kennis heren.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ais je de veer verlijmd, gaat het paneel over de volledige breedte werken. Als je de veer niet lijmt kunnen de planken afzonderlijk werken in een kader!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Je kan je bovenfrees ook als lamello machine gebruiken. Zet er een schijffrees van de juiste dikte in en afmeten frezen klaar.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mee eens Wim en je kan je bovenfrees ook voor heel veel domino werk gebruiken als je de juiste hulpstukjes maakt. Guido Henn schrijft daar veel over in o.a. zijn boek over bovenfrezen.
Ik wilde hem misschien wel uitnodigen voor Open Dag Hout workshops, lijkt jullie dat wat?

jaap
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Mee eens Wim en je kan je bovenfrees ook voor heel veel domino werk gebruiken als je de juiste hulpstukjes maakt. Guido Henn schrijft daar veel over in o.a. zijn boek over bovenfrezen.
Ik wilde hem misschien wel uitnodigen voor Open Dag Hout workshops, lijkt jullie dat wat?

jaap


Zal ik me zeker verder in verdiepen, bovenfrees heb ik dus waarschijnlijk een mal maken en domino's kopen of zelf maken.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik ben de weg kwijt. Met de bovenfrees lamello's of domino' s frezen?

Beide apparaten zijn eigenlijk niets meer dan veredelde frezen. Alleen, door de constructie zijn ze enorm veel makkelijker in gebruik. Met de bovenfrees kan je ook doen wat een Lamello of een Domino doe, alleen met meer stel-, meet- en testwerk. :)
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
@klaas. Ik weet wel wat ik ermee kan doen. Alleen in dit draadje groeit voor mij de verwarring voor de Ts.
Volgens mij had Wim het over een schijffrees voor Lamello's, waar Jaap er Domino's van maakt.
Btw een lamellomachine is een veredelde slijptol. Van een Domino machine weet ik dat niet
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
@klaas. Ik weet wel wat ik ermee kan doen. Alleen in dit draadje groeit voor mij de verwarring voor de Ts.
Volgens mij had Wim het over een schijffrees voor Lamello's, waar Jaap er Domino's van maakt.
Btw een lamellomachine is een veredelde slijptol. Van een Domino machine weet ik dat niet

Zo kan je 'm inderdaad ook bekijken. :D Maar voor een veredelde groevenfrees kan ie ook best door. ;)

@TS: Je kan vast met de frees Domino's zetten, maar dan zou ik eerder met een groeffrees voor of de stroken gaan of voor de lamello's. Dat lijkt me een heel stuk makkelijker en minder maatgevoelig. Je zou eventueel ook nog met deuvels aan de slag gaan i.c.m. een boormal.

Je kan denk ik het best voor jezelf bepalen wat je kan en waar je je comfortabel bij voelt, en dat gaan oefenen voordat je voor het eggie bezig gaat. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.