Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Vraagje over verbinden planken

Mijn vrouw wil graag een kast in gebruikt steigerhout. Aangezien ik daar liever niet mee werk zou ik gewoon yellow pine ofzo willen nemen en na deze op maat te brengen zelf te "verouderen".

om de wanden en deuren te maken beschik ik niet over een domino .

Nu had ik gedacht om in alle planken een groef te zagen waar dan telkens een strip multiplex in verlijmd word van 6mm(deze methode heb ik al gezien bij steigerhout toepassingen).

is dit een goede manier van verbinden of beter niet?

Ik wil wel graag een gebruikte domino 500 kopen maar momenteel is daar geen budget voor.

Zo'n strip noemt men een veer. Is al een oude methode. Tegenwoordig lamello's, deuvels, domino's en koud verlijmen natuurlijk.
    in neem aan dat het over de langsrichting gaat.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Dat wordt een veer genoemd, dat kun je zeker gebruiken, in het al gemeen werd die verbinding gebruikt om boeiborden aan elkaar te maken. Maar ook pen en gat verbinding, of een half houtverbinding, het ligt er maar net aan wat je aan het maken bent en welke de voorkeur heeft.

Groet Pel.
    Laatst gewijzigd door Pel; 06-03-16 om 19:24.
    Hout wirktj.

Zorg wel dat je de groeven dieper maakt dan dat de veer breed is. Dat heb je nodig voor overtollig lijm en werken van het hout.
    Groeten, Raymond

Blij te horen dat ik deze methode hiervoor kan gebruiken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SunRayes Bekijk Berichten
    Zorg wel dat je de groeven dieper maakt dan dat de veer breed is. Dat heb je nodig voor overtollig lijm en werken van het hout.
    Ik dacht multiplex strips van 20mm breed te zagen, 6mm dik. Is dit voldoende breed?

in dat geval zit er in elke langskant 10mm, de groef dan 2mm extra diep zagen op 12mm?

Alvast bedankt voor de gedeelde kennis heren.

Ais je de veer verlijmd, gaat het paneel over de volledige breedte werken. Als je de veer niet lijmt kunnen de planken afzonderlijk werken in een kader!

Je kan je bovenfrees ook als lamello machine gebruiken. Zet er een schijffrees van de juiste dikte in en afmeten frezen klaar.

Mee eens Wim en je kan je bovenfrees ook voor heel veel domino werk gebruiken als je de juiste hulpstukjes maakt. Guido Henn schrijft daar veel over in o.a. zijn boek over bovenfrezen.
    Ik wilde hem misschien wel uitnodigen voor Open Dag Hout workshops, lijkt jullie dat wat?

jaap

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaap Bekijk Berichten
    Mee eens Wim en je kan je bovenfrees ook voor heel veel domino werk gebruiken als je de juiste hulpstukjes maakt. Guido Henn schrijft daar veel over in o.a. zijn boek over bovenfrezen.
    Ik wilde hem misschien wel uitnodigen voor Open Dag Hout workshops, lijkt jullie dat wat?

jaap

Zal ik me zeker verder in verdiepen, bovenfrees heb ik dus waarschijnlijk een mal maken en domino's kopen of zelf maken.

Ik ben de weg kwijt. Met de bovenfrees lamello's of domino' s frezen?

Forum Rechten