Djembé

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Mijn houtleverancier en tevens jongste broer in Frankrijk heeft ook een hobby.
Hij bouwd allerlei Afrikaanse trommels.
Steeds als ik bij hem kom heb ik het idee dat ik het houtwerk van de trommels beter kan maken als hij (hij doet het wel helemaal met de hand).
Toen er vorige zaterdag van allerlei hout op mijn inrit werd gelost kwam ik al snel op het iedee om uit de beuk die erbij lag een Djembé (trommel) te draaien.
Ik had bij de boomzager de stam uitgezocht omdat ik dacht een verkleuring in het hout te zien.
Dat was natuurlijk ook de reden dat ik niet kon wachten om iets met de Beuk te gaan doen.


De Djembé klaar.
65 cm hoog 35 cm diameter 22 mm wanddikte.
P1210452.jpg

Hier het stuk stam met een foto van het model wat ik wilde draaien.
P1190406.jpg

Hier is de verkleuring in de stam duidelijk te zien.
Ik heb dit in Beukenhout nooit eerder gezien.
P1190408.jpg

Het buitenmodel zit er zo'n beetje in.
P1190410.jpg

En de bril komt hier weer goed van pas.
Een mal gemaakt van de binnenzijde van de voet.
P1200416.jpg

Werkstuk omgedraaid en vastgezet.
P1200423.jpg

Bovendeel van de trommel uithollen.
P1200430.jpg

Met een Forstener boor de doorbraak gemaakt.
P1200434.jpg

Binnenzijde is hier helemaal klaar.
Vergis je niet maar de doorgang naar de voet is ruim 10cm.
P1200435.jpg

Het werkstuk helemaal ingeseald om zo min mogelijk vervorming te krijgen tijdens de avond-nacht.
P1200442.jpg

We zijn weeropgestart en de trommel heeft nu zijn definitieve vorm met aan de voet wat versiersels.
Alles geschuurd met Abranet, werkt supper met nat hout.
P1210445.jpg

Nogmaals het eindresultaat.
P1210456.jpg

Op de boven en onderzijde een mal gemaakt die buitenom het werkstuk zit om zo min mogelijk vervorming te krijgen tijdens het drogen.
daaroverheen een plaat multiplex die het kopse hout afdekt, op deze manier hoop ik daar geen scheurvorming krijgen.

P1210467.jpg

Nu staat het hele geval op mijn droogzolder de eerste weken helemaal in de papieren zakken.
 
P

Pel

Guest
Tjonge tjonge Rien, wat prachtig man, nu ben je toch zeker boven jezelf uitgestegen, dat wordt zeer mooie djembé.

Groet Pel.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik heb geen verstand van draaiwerk maar zo door het lezen van verschillende berichten en ook deze, is het gedraaid uit vers hout. Ik meende dan dus dat de wanddikte nog dunner gemaakt moest worden omdat de vochtpercentage nog terug gedrongen moet worden . Wat voor vel weet ik niet, was gewoon benieuwd ;) Ik meen iets van dierlijke vellen zoals een koeienhuid beter zouden klinken, maar das mij een straatje te ver. Desalniettemin, een erg tof project !
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Vel moet een geit worden. En helaas kan je er niet een uit de kinderboerderij slopen, je moet een afrikaanse geit hebben.
Heel lullig, maar een europese geit heeft het te goed en daardoor klinkt 't vel niet. (de eerder genoemde link heeft vellen voor nette prijzen)

Deze link is een topper hoe je een djembé moet bespannen. ( al doet hij het met een ashiko:rolleyes: )
http://file:///media/1tb/Muziek ins...o Reskin or Rehead a Djembe Drum | Baara.html
Ik weet niet zeker of het in deze link staat, maar een tip: smeer de bovenrand dunnetjes in met bijenwas. Omdat je het vel er nat oplegt loop je anders het risico dat het vastplakt.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Weer helemaal iets anders Rien, en een prachtig werkstuk is het geworden, (alhoewel Ik het bijna zonde vind dat je al dat prachtig getekend Beuken hout weg moest draaien) Dat is voor mij het mooiste Beuken hout dat Ik ooit gezien heb, Thanks for showing :)
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Prachtig werk en foto's.
Dat hout is heel mooi.
Wat voor een uitdraaibeitel gebruik je?

Nico het uithollen heb ik aan de dikke zijde gedaan met de schalenguts.
De onderzijde met schalenguts (eerste stuk) en de rest met de "Hunter swanneck".
Maar juist voor het diepe uitholwerk heb ik een "woodcut pro form" set besteld in Australie.
Ik heb hiermee gewerkt op een cursus en ik vond het de beste voor dit werk, op deze cursus was alles wat er te koop is op dit gebied aanwezig maar de Woodcut was al snel mijn favoriet.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Weer helemaal iets anders Rien, en een prachtig werkstuk is het geworden, (alhoewel Ik het bijna zonde vind dat je al dat prachtig getekend Beuken hout weg moest draaien) Dat is voor mij het mooiste Beuken hout dat Ik ooit gezien heb, Thanks for showing :)

Het is een speciale broer Leo, ik kan bij hem elke winter wel wat mooi hout ophalen.
En ik kan je geruststellen, ik heb nog bijna 2 meter van het stammetje over voor mijn eigen fantasie.

Dat dikke stuk rechts op de voorgrond is overigens een enorm dikke Berk.
P1210469.jpg
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hoi Rien, ook van mij krijg je een super proficiat met dit mooie werk, prachtig stuk hout, nog nooit gezien zo een kleuren in beuk wat normaal "saai" gekleurd hout is. je hebt er iets heel mooi van gemaakt, nu nog bekleden en dan leren bespelen, zend je ook een geluids item op ??? gr stefke
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
't is je vergeven hoor, die getallen stonden vlak bij die foto.
Niet zo vreemd dat je ogen aangetrokken werden door het mooie hout en niet door de getallen.
( blijkbaar spreekt mijn boekhoud-verleden mij nog wat parten )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.