Ferm KZ 205 zaagblad vervangen

Victor

Actieve deelnemer
3 mei 2015
80
2
Maastricht
Beste forumleden,

Ik heb een oude Ferm KZ 205 waar het zaagblad echt van vervangen moet worden. Ik heb getracht het blad los te schroeven, echter lukt dit helaas niet. Ik vermoed dat het asje van de motor inmiddels vastz zit aan de flens omdat hij al jaren niet is los gemaakt. Een lading WD40 mocht nog niet helpen. De schroef (in tegengestelde richting links) gaat wel los, echter de flens niet. Het asje van de motor blijft meedraaien en ik krijg de flens niet los. Wie heeft een grootmoederstip? Alvast bedankt voor het meedenken! Groet Victor
 

gghm

Actieve deelnemer
15 aug 2013
40
0
Victor,

Ik heb ook zo'n ding, ander merk maar ziet er op het eerste gezicht precies zo uit. Bij mij zit de flens nergens aan vast. Klemt alleen een beetje. Bij jou dus schijnbaar meer dan een klein beetje....
Misschien met een oude schroevendraaier en hamer er onder proberen te komen en zo omhoog tikken? Of gewoon met een grotere waterpomptang een beetje wrikken en tegelijkertijd trekken?

Veel succes in ieder geval!

Gijs.
 

Victor

Actieve deelnemer
3 mei 2015
80
2
Maastricht
Dat heb ik uiteindelijk ook al gedaan...kleine platte schroevendraaier tussen flens en zaagblad....beetje getikt maar geen effect..:-((
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Beetje meer tikken en rondom. Dus niet op een plek. Het is nooit goed om tegen een aas aan te tikken, maar nood breekt wet.
En niet als een watje tikken.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik zou beginnen met kruipolie. ( geen wd40 maar echte kruipolie)
Nachtje laten weken.
Heb je ruimte achter het zaagblad? Zo ja probeer daar dan 3 strippen tussen te schuiven. Het blad moet er immers af, dan komt die flens wel mee.
Probeer dan de machine op die strippen neer te leggen met die bout omhoog. Dus een paar klossen hout onder die strippen zodat de machine nèt vrijhangt van de werkbank.
Dan een gerichte klap met een hamer op die bout. Niet gaan beuken, gewoon een goede tik dan heb je kans dat de boel losschrikt.

Andere optie is, machine lekker koud wegzetten, en daarna die flens een beetje warm stoken. Niet te gek maken dan verbrand de rommel in de motor of het vet druipt uit de lagers.
Daarom beginnen met een goed koude machine. Zelf gebruik ik vaker een warme lucht pistool dan een vlam voor dit soort trucen.

Uiteraard kan je optie twee ook nog met optie één combineren.

Succes

PS: die strippen moeten natuurlijk wel een beetje stevig zijn, als je er niet meer tussen krijgt dan de dikte van een ijzerzaagblad heeft het geen zin natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.