voor eerste keer wandkast maken: design + bevestigings tips

babipsylon

Nieuw lid
5 mrt 2016
24
0
hoi klussers

Ik ga voor het eerst in mijn leven eens iets deftig proberen te knutselen met hout, zijnde een wandkastje. Ik heb gekozen voor MTX Poolse Grenen van 18 mm dik, een multiplex type hout dat mij heel stevig lijkt. Het kastje wordt ongeveer 30 cm diep, 150 cm breed, en 70 cm hoog.
Ik had graag wat tips over mijn design alsook over hoe het een stevige constructie te maken. En ook over welke de beste manier is om het te bevestigen. Het is voor een huurhuisje, dus ik mag de muur niet teveel beschadigen.

1. Het design

Lijkt het design jullie ok? Gewoon boven en onderplaat met zijwanden ertussen, deurtjes met gat in. En dan achteraan er nog een volledige plaat tegen bevestigen.

a) is de plaat achteraan nodig voor de stevigheid? Dat is natuurlijk wel veel hout.

b) hoe bevestig ik alle platen aan elkaar? Houtschroeven? Verlijmen? Beide? Diameter schroeven?

2. Bevestiging aan de muur

Het zou wel mooi zijn als er langs onder niet veel te zien is van de bevestiging. Een mooie hoeklijn over de hele lengte zou nu eventueel nog wel kunnen.

optie a) een hoeklijn/hoekplaatjes binnen in de kast plaatsen (zie foto) zowel boven als onderaan en zo met een soort van pluggensysteem (keilbouten, gewone betonpluggen) en vijzen aan de muur bevestigen

b) systeem zoals op foto met groene kast

3. Bevestigingsonderdelen (muur)

Keilbouten? Chemische ankers? Op hoeveel kg moet ik rekenen voor zo een kast (er komt wel wat gewicht in)? Hoe bereken ik hoeveel kilo een bepaalde schroevencombinatie aankan?

4. Scharnieren

Hoe heten deze op de foto? Die heb ik nodig.

5. Behandeling hout

Zou ik het hout nog met iets moeten behandelen?
 

Bijlagen

  • wandkastje3.jpg
    wandkastje3.jpg
    20,4 KB · Weergaven: 421
  • wandkastje_close_up2.jpg
    wandkastje_close_up2.jpg
    24,3 KB · Weergaven: 420
  • wandkastje_2.jpg
    wandkastje_2.jpg
    20,7 KB · Weergaven: 418
  • f0vptx.jpg
    f0vptx.jpg
    4 KB · Weergaven: 420
  • IMAG0830[1].jpg
    IMAG0830[1].jpg
    33,8 KB · Weergaven: 420

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
image.jpeg
Dit noemen ze een kastophanger. Die dingen kan je heel mooi nastellen. Schroef je boven in de hoek tegen de kastwand..

image.jpg

En dit zijn keukendeurscharnieren.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Bij een hangkast de zijwanden van boven naar beneden laten doorlopen en de boven en onderplank ertussen is de voorgeschreven constructie.

De verbinding (schroeven of deuvels) zitten dan haaks op de zwaartekracht, anders kan de kast bij hoge belasting naar beneden komen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Bij een hangkast de zijwanden van boven naar beneden laten doorlopen en de boven en onderplank ertussen is de voorgeschreven constructie.

De verbinding (schroeven of deuvels) zitten dan haaks op de zwaartekracht, anders kan de kast bij hoge belasting naar beneden komen.

Tenzij je op de juiste manier zwaluwstaarten gebruikt. ;)
Maar dat is misschien nog een stap te ver?
 

babipsylon

Nieuw lid
5 mrt 2016
24
0
Goede tips! Dat lijkt logisch idd, trilliwilli, van die zijwanden. Qua ophangsysteem: ik snap het voordeel wel van een kastophanger, maar zo een plaatje lijkt mij goedkoper (zie foto). Gewoon waterpas boren lijkt me dan. Hoeveel van die plaatjes zou ik nodig hebben als ik 8 mm gaten boor in de muur, en steenpluggen gebruik?
Eigenlijk heb ik zelfs niet per se een achterkant nodig, toch?

r

- - - Updated - - -

En de deuren mag gewoon een plaat zijn die ik in drieen zaag? Ik moet nergens iets af doen om ze bv. vlot te laten draaien?

r
 

Bijlagen

  • IMAG0834[1].jpg
    IMAG0834[1].jpg
    46,4 KB · Weergaven: 250

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als u geen achterkant gebruikt en u neemt zo'n plaatje dondert de kast er zo af.
Die kastophangers van de eerste foto kosten een paar euro.
3 mm ruimte tussen de deuren is voldoende.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.