Elektrische schaafmachine

knutsel

Nieuw lid
27 feb 2016
23
0
Assenede (België)
Beste forumleden,

De zoek opdracht in het gedeelte elektrisch gereedschap leverde niets op daarom dat ik het hier maar probeer.
Ik heb via dobbit tv een test (meer een uitleg)van enkele elektrische schaaf machines kunnen bekijken en mijn nieuwsgierigheid was gewekt.
want met de handschaven is niet echt mijn ding.
Met een elektrische schaaf zou dit volgens mijn een groter succes worden.
Daarom mijn vraag. Gebruiken jullie elektrische schaven. zo ja welken zijn er aan te bevelen?
Welke zeker laten liggen.
Het is hier wel voor een beginneling, dus het moet/mag goed zijn maar de prijs moet/mag laag zijn.
Dus Festool zal geen spek voor mijn boterham zijn vrees ik.

Reeds dank bij voorbaat.

Groeten
Jos
 
P

Pel

Guest
Wat wil je gaan schaven met een elektrische schaaf? Normaal gesproken worden die gebruikt om deuren of vleugels af te hangen.

Groet Pel.
 

knutsel

Nieuw lid
27 feb 2016
23
0
Assenede (België)
Inderdaad ik zou er zijkanten van plaat materiaal zijde deuren wat afschaven om eventueel de naden beter te doen sluiten.
Ook ruwe balkjes wat mooier schaven.
Na het afkorten (zagen) van deuren weer een beetje glad schaven en/of een beetje meer afdoen wat met een zaag bijna niet meer mogelijk is.
Kortom het kleine werk.
Ik begrijp dat ik er geen ganse werkbank glad en gelijk mee kan schaven.

Groeten
Jos
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
Ik heb de handige kleine van Festool, de EHL 65. Ik gebruik hem vnl in de stationaire beugel en dan heb je een leuk vandiktebankje voor het fijne werk. De meeste mensen zullen hem evenwel gebruiken voor deuren e.d.
Maar je moet je eerst afvragen waar je hem voor wilt gebruiken en dan de grootte kiezen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik gebruik af en toe een oude Bosch, ik dacht de PHO 25-82. Maar de elektrische schaaf hoort bij mij bij het minst gebruikte gereedschap, en ik zou dit dan ook niet zomaar meer aanschaffen. Een goede blokschaaf is een betere aanschaf.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Het is onmogelijk met een electriche schaaf een werkblad geheel glad te schaven.
Ik heb em wel gebruikt om de ronde kanten van gelijmde 40x70 balken te schaven.
Dit ging veel snelle dan met de hand.
Maar niet mooi.
Daarna met stanley #6 vlakken
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hier Idem

Heb er 1 liggen maar het is het minst gebruikte gereedschap
het is dat het een erfstuk is én niks oplevert dat hij blijft waar hij is, anders mocht hij weg
Ik kan me wel voorstellen dat het in een stationaire opstellen als minivlakbankje voor kleinwerk ideaal is, maar daar is het ook mee gezegd.
 

knutsel

Nieuw lid
27 feb 2016
23
0
Assenede (België)
Allen bedankt om te reageren.
Ga er zeker nog mijn geld niet aan spenderen en moest er echt nood aan hebben kan ik het nog bekijken.
Een blokschaaf bezit ik maar echt veel goeds kan ik er niet met verrichten, het zal wel aan mijn handigheid liggen.

Groeten
Jos
 
P

Pel

Guest
@Jos, als je de blokschaaf nou eerst eens ging slijpen, daarna afwetten, zeker weten dat jij er mee kan schaven. Natuurlijk moet je wel wat oefenen, ik weet niet waar je woont maar er zal altijd wel een houtbewerker bij jou in de buurt wonen die jou de basis van het schaven bij wil brengen. Ik zou geen elektrische schaaf kopen, net als de andere forum leden gebruik ik de schaaf zelden, om eerlijk te zijn ik weet op het ogenblik niet waar hij ergens ligt. Ik snap jou denk wijze wel, een elektrische schaaf lekker snel en ik wordt er niet moe van, maar zo werkt het niet?

Groet Pel.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Inderdaad ik zou er zijkanten van plaat materiaal zijde deuren wat afschaven om eventueel de naden beter te doen sluiten.
Ook ruwe balkjes wat mooier schaven.
Na het afkorten (zagen) van deuren weer een beetje glad schaven en/of een beetje meer afdoen wat met een zaag bijna niet meer mogelijk is.
Kortom het kleine werk.
Ik begrijp dat ik er geen ganse werkbank glad en gelijk mee kan schaven.

Dat is allemaal goed te doen met een blokschaaf, al is een werkbank vlakken wel een flink karwei. Maar hoe vaak doe je dat? :D
Waar woon je? Is vast wel een forummer die je de fijne kneepjes van het schaven/afstellen/slijpen wil tonen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Voor het modelleren van hout is een elektrische schaafmachine toch een handig apparaat.
Zo ook een kettingzaag, een bijl en Saburr-tooth schijven. En ik gebruik hem ook wel eens om een boomplaat net iets rechter te krijgen, maar niet helemaal vlak.
Zo zie je maar, waar de een geen toepassing meer weet is voor de ander een uitkomst.

O ja, en een elektrische schaafmachine maakt van dat mooie houtmot om te roken.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik gebruik de electrische schaaf eigenlijk alleen voor redelijk lomp werk. Voorwerken van te vlakken boomplaten, in situ vlakken van balklagen bij restauratief werk etc. Voor fijn werk zou ik kijken naar een vlak- vandiktebankje als geen zin hebt om met de hand te schaven.
 

knutsel

Nieuw lid
27 feb 2016
23
0
Assenede (België)
Inderdaad, moest mijn blokschaaf eens onder handen genomen worden (slijpen enz.) zou er misschien wel meer muziek inzitten.
Ik woon in Assenede dicht bij het Sas van Gent en er woont hier een gerenommeerd hout handelaar. Misschien dat ik daar eens raad kan vragen.
En tjoeptjoep (YouTube)is ook niet ver weg. Ga het zeker eens proberen en de plannen voor een elektrische schaaf nog wat opschorten.
Bedankt mensen.

Groeten
Jos
 

knutsel

Nieuw lid
27 feb 2016
23
0
Assenede (België)
Goede vraag.

Een gekregen paard mag je niet in de bek kijken.
Heb deze voor een nieuwjaar van de dochters gekregen.
Is een houten blok met een schaaf mes in met een houten .... om het mes met vast te zetten.
Verder heb ik er zelf geen info over. Weet juist dat je, je hart uit je lijf moet pompen om er een krul mee te voorschijn te toveren:(.

Groeten
Jos
 
P

Pel

Guest
Welk merk, en de .... is een wig om de beitel vast te zetten Jos, maak eens een foto van de schaaf dan kunnen we je er meer over vertellen.

Groet Pel.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Jos; het belangrijkste is dat je de beitel in een redelijke hoek (25 a 30 graden) echt scherp krijgt en het blok aan de onderkant goed vlak is, dan moet het lukken.
Een nieuwe schaafbeitel moet vaak eerst nog afgewet worden voor hij een beetje schaaft.
Op marktplaats zie je heel vaak wat langere reischaven voor 10 a 15 euro voor het wat grotere werk, ook niet duur.
In het begin is het vooral het goed leren slijpen en de juiste houding bij het schaven zodat je goed kracht kan zetten.
En ik geef toe; electrisch is af en toe wel zo lekker makkelijk.:)
 

knutsel

Nieuw lid
27 feb 2016
23
0
Assenede (België)
@willem1958
Dat "afwetten" zal waarschijnlijk niet gebeurd zijn, toch niet door mezelf.
Ga op YouTube eens kijken hoe dat juist in zijn werk gaat.
@Pel
Er staat nergens een merknaam op, toch niet gevonden of het zou aan de achterkant van de "wig" moeten zijn.
De foto zal voor later worden daar hij reeds ingepakt is voor de verhuis, wij verhuizen namelijk op 08/04. wil het wel eens proberen met de Gsm.
Maar kort gezegd: het is een rechthoekige blok van +- 18cm lang, +- 8cm breed en 8cm hoog.
Moest ik weten hoe je hier afbeeldingen kan plaatsen zou ik er direct een afbeelding van kunnen plaatsen.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Blokschaaf_hout.jpg
Misschien werkt de link? het is die houten blokschaaf maar niet meer zo nieuw.:(

Ja de linkt werkt:cool:

Groeten
Jos
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.