Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22
    Junior Member
    Ingeschreven
    Feb 2016

Smile Elektrische schaafmachine

Beste forumleden,

De zoek opdracht in het gedeelte elektrisch gereedschap leverde niets op daarom dat ik het hier maar probeer.
    Ik heb via dobbit tv een test (meer een uitleg)van enkele elektrische schaaf machines kunnen bekijken en mijn nieuwsgierigheid was gewekt.
    want met de handschaven is niet echt mijn ding.
    Met een elektrische schaaf zou dit volgens mijn een groter succes worden.
    Daarom mijn vraag. Gebruiken jullie elektrische schaven. zo ja welken zijn er aan te bevelen?
    Welke zeker laten liggen.
    Het is hier wel voor een beginneling, dus het moet/mag goed zijn maar de prijs moet/mag laag zijn.
    Dus Festool zal geen spek voor mijn boterham zijn vrees ik.

Reeds dank bij voorbaat.

Groeten
    Jos

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Wat wil je gaan schaven met een elektrische schaaf? Normaal gesproken worden die gebruikt om deuren of vleugels af te hangen.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Junior Member
    Ingeschreven
    Feb 2016
    Inderdaad ik zou er zijkanten van plaat materiaal zijde deuren wat afschaven om eventueel de naden beter te doen sluiten.
    Ook ruwe balkjes wat mooier schaven.
    Na het afkorten (zagen) van deuren weer een beetje glad schaven en/of een beetje meer afdoen wat met een zaag bijna niet meer mogelijk is.
    Kortom het kleine werk.
    Ik begrijp dat ik er geen ganse werkbank glad en gelijk mee kan schaven.

Groeten
    Jos

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2015
    Ik heb de handige kleine van Festool, de EHL 65. Ik gebruik hem vnl in de stationaire beugel en dan heb je een leuk vandiktebankje voor het fijne werk. De meeste mensen zullen hem evenwel gebruiken voor deuren e.d.
    Maar je moet je eerst afvragen waar je hem voor wilt gebruiken en dan de grootte kiezen.
    La Passione Passa dal Cuore

Ik gebruik af en toe een oude Bosch, ik dacht de PHO 25-82. Maar de elektrische schaaf hoort bij mij bij het minst gebruikte gereedschap, en ik zou dit dan ook niet zomaar meer aanschaffen. Een goede blokschaaf is een betere aanschaf.

Het is onmogelijk met een electriche schaaf een werkblad geheel glad te schaven.
    Ik heb em wel gebruikt om de ronde kanten van gelijmde 40x70 balken te schaven.
    Dit ging veel snelle dan met de hand.
    Maar niet mooi.
    Daarna met stanley #6 vlakken
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

Hier Idem

Heb er 1 liggen maar het is het minst gebruikte gereedschap
    het is dat het een erfstuk is én niks oplevert dat hij blijft waar hij is, anders mocht hij weg
    Ik kan me wel voorstellen dat het in een stationaire opstellen als minivlakbankje voor kleinwerk ideaal is, maar daar is het ook mee gezegd.
    Met een hamer past alles...

Junior Member
    Ingeschreven
    Feb 2016
    Allen bedankt om te reageren.
    Ga er zeker nog mijn geld niet aan spenderen en moest er echt nood aan hebben kan ik het nog bekijken.
    Een blokschaaf bezit ik maar echt veel goeds kan ik er niet met verrichten, het zal wel aan mijn handigheid liggen.

Groeten
    Jos

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    @Jos, als je de blokschaaf nou eerst eens ging slijpen, daarna afwetten, zeker weten dat jij er mee kan schaven. Natuurlijk moet je wel wat oefenen, ik weet niet waar je woont maar er zal altijd wel een houtbewerker bij jou in de buurt wonen die jou de basis van het schaven bij wil brengen. Ik zou geen elektrische schaaf kopen, net als de andere forum leden gebruik ik de schaaf zelden, om eerlijk te zijn ik weet op het ogenblik niet waar hij ergens ligt. Ik snap jou denk wijze wel, een elektrische schaaf lekker snel en ik wordt er niet moe van, maar zo werkt het niet?

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knutsel Bekijk Berichten
    Inderdaad ik zou er zijkanten van plaat materiaal zijde deuren wat afschaven om eventueel de naden beter te doen sluiten.
    Ook ruwe balkjes wat mooier schaven.
    Na het afkorten (zagen) van deuren weer een beetje glad schaven en/of een beetje meer afdoen wat met een zaag bijna niet meer mogelijk is.
    Kortom het kleine werk.
    Ik begrijp dat ik er geen ganse werkbank glad en gelijk mee kan schaven.
    Dat is allemaal goed te doen met een blokschaaf, al is een werkbank vlakken wel een flink karwei. Maar hoe vaak doe je dat?
    Waar woon je? Is vast wel een forummer die je de fijne kneepjes van het schaven/afstellen/slijpen wil tonen.

Forum Rechten