Schaaf voor brede hand

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Zojuist heb ik mijn nieuwe schaaf te koop gezet omdat deze niet lekker in de hand ligt. Ik heb geen overdreven brede handen maar klein mag je ze ook niet noemen. Het houten handvat van de erwin-record no4 voelt voor mij gewoon te klein, het klemt te veel.

Hebben jullie ervaring met de grootte van handen en verschillende merken schaven? Zijn er bepaalde merken/types die je kunt kopen zonder al te veel risico op een mismatch die ik met de erwin-record heb gehad? Mijn voorkeur gaat uit naar een No4 of No5 als all rounder.

Ik ben niet vies van een beetje werk aan een schaaf/beitel, dus gebruikt is geen probleem. Of raden jullie me aan naar een winkel te gaan, daar te proberen en met een paar extra duiten op zak een nieuwe te kopen?

Ik heb voor de rest enkel een recente versie van de stanley no3 en een klein blokschaafje zoals hier te koop:
http://www.toolnation.nl/stanley-1-...2-160mm.html?gclid=COKT-vLwp8sCFScHwwodSkIGIw
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Waarom zet je er geen nieuwe zelfgemaakte handvatten aan?
Of maak zelf een nieuwe schaaf, is op het forum wel te vinden hoe het moet.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Ik zou ook zelf een handvat maken. Je bent woodworker of je bent het niet :)
Veritas heeft keuze uit verschillende handvatten, kost wel wat..

Heb een nieuwe Stanley Sweetheart, daarvan is het achterhandvat ook een stuk ruimer. Schaaf is wel een stuk zwaarder dan een standaard nr 4. Handvat maken blijft mi de beste optie.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb twee Stanley nr. 3 schaven waar ik bij het schaven mijn pink niet om het handvat krijg.
Die houdt ik dan ook recht, zoals de Engelsen thee drinken.
Maar daar schaaf ik geen grote oppervlakten mee, die zijn meer voor kleiner en verfijnder werk.
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Ik krijg van de stanley n04 een dood gevoel in mijn pink en dus doe ik hetzelfde als Raymond ( Sunrayes) en dus gewoon de pink er niet bij, maar ik wordt nu wel heel erg geprikkeld om zelf een groter handvat te gaan maken, alles wat een fabriek maakt is in feite confectie dus nooit ergonomisch precies voor je gemaakt, dus je moet of geluk hebben of er zelf voor zorgen.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Waarom zet je er geen nieuwe zelfgemaakte handvatten aan?

Goeie tip, had ik nog niet eens over nagedacht. Leuk projectje.

Ik heb twee Stanley nr. 3 schaven waar ik bij het schaven mijn pink niet om het handvat krijg.
Die houdt ik dan ook recht, zoals de Engelsen thee drinken.

Ik heb de schaaf gisteren ook op deze manier vastgehad maar lijkt me inderdaad niet prettig om zo te werken. Zeker niet als je ook nog een beetje druk wilt zetten op de schaaf.

Zodra er iets meer tijd is ga ik eens kijken om zelf de handvatten te maken. Bedankt voor de tips allemaal.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik hoor het wel vaker ik heb te grote handen het handvat van mijn schaaf is te klein, maar in de praktijk blijkt dat een misvatting.
Meestal ligt de oorzaak in het verkeerd vasthouden van de schaaf, je moet niet een vuistgreep toepassen daar is het handvat niet op gevormd/gebouwt. Het is een drie greeps handvat drie vingers (pink ringvinger middelvinger) icm duim, de wijsvinger ligt/wijst in de richting van het te schaven hout, dus langs het beitel pakket (zoals je met een handzaag zaagt).
Ikzelf heb ook redelijk grote handen en heb eigelijk nog nooit problemen hiermee gehad het ligt dus aan de greep die je toepast, dus geen vuistgreep maar een pistoolgreep toepassen.

groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Even twee foto,s gemaakt ter verduidelijking.
Met een vuist greep strek je je pols niet zodat je schaaf niet in 1 lijn staat met je onderarm, doordat je je wijsvinger strekt zorg je voor dat je pols en hand in een lijn komt te staan met je onderarm en onstaat er geen krampachtige houding met een juiste greep kun je dus uren schaven :).

IMG_4077.jpg

IMG_4078.jpg

Een juiste schaafhouding is dus belangrijk maar ook een juiste greep, de schaaf moet dus in 1 lijn staan met je onderarm van de schaafhand alleen dan kun je prettig schaven.

groetnis, Roeland
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Dank je Roeland, ook voor de foto's. Knap gemaakt die eerste foto als je die zelf met jouw linkerhand hebt genomen :)

Dit is ook de manier waarop ik de schaaf vasthoud. Ik denk dat het handvat van deze Erwin-Record qua ergonomie voor mij gewoon wat onhandig uitvalt. Als ik hem met de goedkope no3 van Stanley vergelijk dan scheelt dat op de hoogte van het achterste handvat niets. Echter de vorm is anders waardoor de handpalm (en daarmee ook de pink) minder ruimte heeft.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Meestal ligt de oorzaak in het verkeerd vasthouden van de schaaf, je moet niet een vuistgreep toepassen daar is het handvat niet op gevormd/gebouwt. Het is een drie greeps handvat drie vingers (pink ringvinger middelvinger) icm duim, de wijsvinger ligt/wijst in de richting van het te schaven hout, dus langs het beitel pakket (zoals je met een handzaag zaagt).

groetnis, Roeland

Daar heb ik nou nog nooit op gelet en bij stil gestaan.
Ik ga er mee aan de slag.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Hier kun je zien hoe je zelf een handvat kan maken:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?17224-Stanley-Bailey-5

En in bovenstaand topic wordt verwezen naar tekeningen voor een handvat:
http://www.leevalley.com/us/wood/page.aspx?p=63262

Hey, een bekende topic :p

Even een duidelijke "waarschuwing": De template van Leevalley wijkt af van een normaal handvat. Dit wordt ook op de site vermeld en heeft te maken met de instellingen van de printer. Ikzelf heb deze template niet gebruikt als mal maar als richtlijn. Het handvat gewoon met een potlood langsgelopen om de grove tekening op het hout te zetten waarna uitgezaagd en het een rasp en vijl verder bewerkt.

@Roeland, das een goede tip, ga ik proberen. Dit helpt denk ik ook tegen mijn neiging om naar links te hellen. (rechtshandig) Dank je.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.