Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Schaaf voor brede hand

Zojuist heb ik mijn nieuwe schaaf te koop gezet omdat deze niet lekker in de hand ligt. Ik heb geen overdreven brede handen maar klein mag je ze ook niet noemen. Het houten handvat van de erwin-record no4 voelt voor mij gewoon te klein, het klemt te veel.

Hebben jullie ervaring met de grootte van handen en verschillende merken schaven? Zijn er bepaalde merken/types die je kunt kopen zonder al te veel risico op een mismatch die ik met de erwin-record heb gehad? Mijn voorkeur gaat uit naar een No4 of No5 als all rounder.

Ik ben niet vies van een beetje werk aan een schaaf/beitel, dus gebruikt is geen probleem. Of raden jullie me aan naar een winkel te gaan, daar te proberen en met een paar extra duiten op zak een nieuwe te kopen?

Ik heb voor de rest enkel een recente versie van de stanley no3 en een klein blokschaafje zoals hier te koop:
    http://www.toolnation.nl/stanley-1-1...FScHwwodSkIGIw

Waarom zet je er geen nieuwe zelfgemaakte handvatten aan?
    Of maak zelf een nieuwe schaaf, is op het forum wel te vinden hoe het moet.

Ik zou ook zelf een handvat maken. Je bent woodworker of je bent het niet :-)
    Veritas heeft keuze uit verschillende handvatten, kost wel wat..

Heb een nieuwe Stanley Sweetheart, daarvan is het achterhandvat ook een stuk ruimer. Schaaf is wel een stuk zwaarder dan een standaard nr 4. Handvat maken blijft mi de beste optie.

Volgens mij heeft veritas eenn mogelijkheid om schaven aan te passen. Zelf zou ik zelf een groter handvat maken.

Of een Japanse schaaf. Die hebben geen handvat en werken mits goed geprepareerd prima.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Ik heb twee Stanley nr. 3 schaven waar ik bij het schaven mijn pink niet om het handvat krijg.
    Die houdt ik dan ook recht, zoals de Engelsen thee drinken.
    Maar daar schaaf ik geen grote oppervlakten mee, die zijn meer voor kleiner en verfijnder werk.
    Groeten, Raymond

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Of een Japanse schaaf. Die hebben geen handvat en werken mits goed geprepareerd prima.
    Of een houten blokschaaf van Nooitgedagt voor 5,- euro

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woruta Bekijk Berichten
    Of een houten blokschaaf van Nooitgedagt voor 5,- euro
    Daar heb je helemaal gelijk mee. Het hoeft niet noodzakelijk veel geld te kosten!
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Ik krijg van de stanley n04 een dood gevoel in mijn pink en dus doe ik hetzelfde als Raymond ( Sunrayes) en dus gewoon de pink er niet bij, maar ik wordt nu wel heel erg geprikkeld om zelf een groter handvat te gaan maken, alles wat een fabriek maakt is in feite confectie dus nooit ergonomisch precies voor je gemaakt, dus je moet of geluk hebben of er zelf voor zorgen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door de Haan Bekijk Berichten
    Waarom zet je er geen nieuwe zelfgemaakte handvatten aan?
    Goeie tip, had ik nog niet eens over nagedacht. Leuk projectje.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SunRayes Bekijk Berichten
    Ik heb twee Stanley nr. 3 schaven waar ik bij het schaven mijn pink niet om het handvat krijg.
    Die houdt ik dan ook recht, zoals de Engelsen thee drinken.
    Ik heb de schaaf gisteren ook op deze manier vastgehad maar lijkt me inderdaad niet prettig om zo te werken. Zeker niet als je ook nog een beetje druk wilt zetten op de schaaf.

Zodra er iets meer tijd is ga ik eens kijken om zelf de handvatten te maken. Bedankt voor de tips allemaal.

Forum Rechten