Alternatief voor zaagketting olie

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok....dit is waarschijnlijk vloeken in de kerk, maar ik probeer het toch

Morgen gaat een maatje van mij een perceel uitdunnen, ik kreeg het aanbod, ga lekker mee, wat je omzaagt mag je meenemen, tof toch
het betreft bomen met een ideaal maatje voor brandhout

MAAR nu kom ik tot de conclusie dat mijn ketting olie bijna op is :( nu is het niet heel snel lopend zo een ketting (ik bedoel het is geen tienduizenden toeren) zou je er ook zonnebloem olie voor kunnen gebruiken (qua viscositeit lijkt het er stevig op) het zal mischien wat minder smeren ?
of is er nog een ander alternatief wat ik voor een dagje kan gebruiken
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Let op met andere olie... het zal beslist wel een beetje smeren, maar als het olie pompje van de kettingzaag er niet tegen kan of er niet
mee kan omgaan kan het veel centjes gaan kosten, heel veel zelfs!
Ik zeg: niet doen.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Kan je er niet gewoon vol synthetische motorolie in gooien? Die kan je gewoon bij de benzinepomp kopen (wel voor de hoofdprijs, maar toch). Ik zou even googlen of dat dat werkt. :)
 

gghm

Actieve deelnemer
15 aug 2013
40
0
Misschien een ideetje: bij het tankstation, en dan dikkere olie SAE 90 versnellingsbakolie of zoiets.
Het tankstation zal nu wel niet meer open zijn maar morgenvroeg misschien wel en anders op de snelweg (die hebben ivm vrachtauto's vaak veel dingen die je niet zou verwachten).

Veel zaagplezier in ieder geval!

Gijs

edit: Klaas was toch sneller :)
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Dag Toxic, ik gebruik zonnebloemolie voor mij tweede oliepunt.... mijn grootste zaagblad is 150cm dus 1 smeerpunt is vaak niet genoeg.
Voor de ketting werkt zonnebloem olie wel..... of het kwaad kan voor je oliepomp is weet ik niet. mijn tweede oliepunt wordt gevoed dmv zwaartekracht.
Ook voor de smering van je zwaard zal het misschien niet optimaal zijn, maar zoals eerder gezegd het kan wel. Het ligt er een beetje aan wat voor zaag je hanteert, heb je nou een hele mooie dure zaag dan zou ik het zelf niet riskeren voor wat brandhout. Heb je nou een zaag die je (stiekem ) wil vervangen. Dan kun je het natuurlijk uitproberen.

succes morgen en pas op de vingers.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Heel vroeger toen er nog geen kettingzaagolie bestond deed men het vaak met ik meen SAE 30. Ik zou het zelf nu niet meer proberen, maar mijn vader deed dat toen wel met motorolie. Later mocht dat niet meer, omdat het niet biologisch afbreekbaar was/is. Ik heb nog wel olie voor je staan, maar zal wel niet op de route zijn:)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok dank

150 cm..Holy Canoli, da's een flinke

Heerde is inderdaad een stukje uit de route ;) maar wel bedankt
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb ook al frituurolie gebruikt omdat ik geen kettingolie meer had. Geen schade achteraf vastgesteld.
Natuurlijke olie schijnt wel aan te koeken, er zijn veel mensen die hem liever niet gebruiken om deze reden.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Wellicht te laat deze reactie ,maar toch.

SAE olieën en motorolieën zijn tegenwoordig natuurlijk een gepasseerd station. Dat is slecht voor het milieu, en die olie komt dus gewoon in het bos terecht.

Voor kettingzagen heb je tegenwoordig speciale olie, maar goedkoper is het om raapolie te gebruiken. Dit gebruiken veel hoveniers tegenwoordig ook.
Sommige landgoederen eisen zelfs dat je geen gewone olie meer gebruikt.

Voor de nood zal zonnebloemolie ook wel werken, maar je pomp zou kunnen verstoppen als dit hard wordt.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
William, ik denk dat je raap olie bedoeld wat wordt gemaakt van koolzaad, van koolraap krijg je geen olie, maar met een melksausje is het nog wel te pruimen.

Groet Pel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
William, ik denk dat je raap olie bedoeld wat wordt gemaakt van koolzaad, van koolraap krijg je geen olie, maar met een melksausje is het nog wel te pruimen.

Groet Pel.
Raapolie is toch de juiste omschrijving hoor!
Maar deze olie wordt inderdaad niet uit koolrapen geperst, maar uit de zaden van koolzaad. Of 'sloer' zoals de plant hier wordt genoemd.
Het nadeel van bio-olie als kettingolie schijnt verharden te zijn. Wat ik er van heb gelezen is dat om deze reden de bio-olie niet echt geliefd is bij de gebruikers. Persoonlijk lijkt me de impact van de minerale olie op het milieu eerder beperkt. De hoeveelheid olie die wordt verbruikt is erg klein en de natuur weet wel raad met deze vervuiling. Trekkers en dergelijke laten trouwens ook hun (olie)sporen achter, maar daar wordt niet over gesproken.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Ik heb zelf jarelang met bio olie gezaagd
omdat ik dit op het werk zo geleerd had en eigelijk automatisch ook thuis beginnen doen
nu al een jaar met gewone kettingzaagolie aan het zagen en wat een verschil nu merk ik pas dat die bio eigenlijk helemaal niet koeld
wat toch de belangrijkste reden is waar de olie voor dient
en dan toch maar eens de raapolie proberen :)
@ Mathieu waneer wij in belgie in openbare bossen werkten moesten zelf de trekkers allemaal worden voorzien van bio olie
zelfs de hydroliek olie moest vervangen
iemand die eens een boompje zaagt heeft weinig inpact op de natuur
maar als je de ganse dag staat te zagen verspreid je toch wel enkele liters
mvg tom
 
Laatst bewerkt:

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Het nadeel van bio-olie als kettingolie schijnt verharden te zijn. Wat ik er van heb gelezen is dat om deze reden de bio-olie niet echt geliefd is bij de gebruikers.

Ik gebruik zelf ook enkel olie die ook daadwerkelijk als kettingzaagolie wordt verkocht. Om precies te zijn deze:
http://www.btndehaas.nl/kettingzaag-olie-xs-100-5ltr-kroon-02307
Bio olie gaat inderdaad vastkoeken zowel op het blad als in de opening die dient om de olie naar het blad te geleiden. Jammer van je goede gereedschap.

Off topic: er gaat bij mij ook enkel Aspen twee takt in. Zelf mengen resulteert bij kleinere hoeveelheden maar zelden in de juiste mengverhouding. Verder heeft aspen ook nog een aantal additieven. Bij dergelijk hoge toerentallen als een kettingzaag maakt, maakt goede benzine echt een verschil in reparatie en onderhoud.
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Ik gebruik zelf ook enkel olie die ook daadwerkelijk als kettingzaagolie wordt verkocht. Om precies te zijn deze:
http://www.btndehaas.nl/kettingzaag-olie-xs-100-5ltr-kroon-02307
Bio olie gaat inderdaad vastkoeken zowel op het blad als in de opening die dient om de olie naar het blad te geleiden. Jammer van je goede gereedschap.

Off topic: er gaat bij mij ook enkel Aspen twee takt in. Zelf mengen resulteert bij kleinere hoeveelheden maar zelden in de juiste mengverhouding. Verder heeft aspen ook nog een aantal additieven. Bij dergelijk hoge toerentallen als een kettingzaag maakt, maakt goede benzine echt een verschil in reparatie en onderhoud.

Aspen stink ook niet zo. Met een bosmaaier en bladblazer heb je daar niet zoveel last van maar met bv een ketting zaag wel
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Aspen (of een ander merk) stinkt niet, en het scheelt mij 'savonds koppijn. Als ik zelf meng met gewone benzine eindig ik altijd met koppijn.

Maar wat ook een heel groot voordeel is van Aspen is dat het niet verouderd. Gewone benzine tegenwoordig(!!!) is een vervelend goedje wat snel verouderd.
Aspen kan je tot 10 jaar bewaren. ( bron: een brief van aspen op een noors forum )
Als ik mijn sneeuwscooter wegzet voor de zomer, tap ik de benzine af en stook dat op in de grasmaaiers. De sneeuwscooter laat ik dan even lopen op een slok aspen zodat de carburateurs gevuld zijn met die aspen. Scheelt een carburateur reiniging volgende winter.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Trilliwilli, goeie bruikbare tip om te onthouden

Aspen ben ik mee bekend, de geur van benzine heb ik geen last van, de geur van vervlogen tijden (2 takt brommertjes) heeft ook wel weer iets

@mathieu
Dat valt toch nog tegen de hoeveelheid olie
Mijn zaag is 60cc met een 50cm blad, ik heb die dag toch bijna 2 liter olie verbruikt

@klaas
Mijn maatje had nog een extra fles kettingolie, maar met een dagje flink zagen is dat niet genoeg, dus ben ik begonnen met zonnebloemolie en daarna overgegaan op ketting olie waarbij het reservoir 3x is leeg gezaagd (en weer gevuld) dus nu zit de goede olie er in
Ketting olie is duidelijk draderiger, dat kon je goed zien door de kou
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.