Alternatief voor zaagketting olie

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Ik ken een professionele houtzager die al jaren gewone slaolie als kettingolie gebruikt. Zelf gebruik ik al een jaar of wat half om half bio kettingolie en duitse slaolie van €1.00 per liter op mijn veel gebruikte elektrische zaag. Mijn Husqvarna gebruik ik maar een paar keer per jaar en doe daar bij kleine klussen minerale olie in of op eind van de klus bij de laatste vulling minerale olie.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Toxiq, wat is het geworden?

Wat betreft brandstof, ik gebruik sinds enige jaren enkel nog Aspen (of vergelijkbaar) voor tweetakt motoren. Niet alleen stinkt het veel minder, maar kettingzaag, bosmaaier en heggenschaar starten en lopen beduidend beter. Voor de grasmaaier gebruik ik dan wel weer gewone benzine, daarbij heb ik de meerwaarde van een dure Aspen 4T (of vergelijkbaar) nog niet mogen ontdekken.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Behalve dan van die gasten die zelf met Castrol olie mengsmering gingen maken, dat gaf toch een typisch luchtje, pfffffffffff

Duckhams! Dat rook nog beter!

Ik gooide altijd een heel klein scheutje slaolie in mijn Fantic. Dan rook de hele Churchilllaan naar pannekoeken;)

In mijn sneeuwscooter nu heb ik 'pure polaris' dat is een blauw synthetisch goedje, maar dat ruikt toch wel een beetje naar een parfumerie winkel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Toxiq, wat is het geworden?

Hallo Joris, het staat op de vorige pagina

@klaas
Mijn maatje had nog een extra fles kettingolie, maar met een dagje flink zagen is dat niet genoeg, dus ben ik begonnen met zonnebloemolie en daarna overgegaan op kettingolie waarbij het reservoir 3x is leeg gezaagd (en weer gevuld) dus nu zit de goede olie er in
Ketting olie is duidelijk draderiger, dat kon je goed zien door de kou
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dát verbaasd me nou niks, dat was hier ff niet het geval
ik heb het geprobeerd en ik moet zeggen, ik denk dat ik best tevreden over ben
De zaag/ketting en/of blad werd niet heet (dus genoeg gesmeerd ?!)

Al met al, een prima test
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Jaren met gebruikte oude frituurolie gezaagd voor het zaagblad. Geen probleem zolang het maar gefilterd is, maaaar ik zaag 90% dennenhout.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Lijkt me heerlijk als je de geur van fris gezaagd dennehout opsnuift dat je zo af en toe de Dobbenkroketten of Mora frikandellen ook nog proeft in de lucht :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.