Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 29

Alternatief voor zaagketting olie

Ok....dit is waarschijnlijk vloeken in de kerk, maar ik probeer het toch

Morgen gaat een maatje van mij een perceel uitdunnen, ik kreeg het aanbod, ga lekker mee, wat je omzaagt mag je meenemen, tof toch
    het betreft bomen met een ideaal maatje voor brandhout

MAAR nu kom ik tot de conclusie dat mijn ketting olie bijna op is nu is het niet heel snel lopend zo een ketting (ik bedoel het is geen tienduizenden toeren) zou je er ook zonnebloem olie voor kunnen gebruiken (qua viscositeit lijkt het er stevig op) het zal mischien wat minder smeren ?
    of is er nog een ander alternatief wat ik voor een dagje kan gebruiken
    Met een hamer past alles...

De winkels waar je dat koopt zijn toch wel om 7:30 of uiterlijk 8:00 open?

Veel eerder begin je toch niet? Het blijft hobby

Let op met andere olie... het zal beslist wel een beetje smeren, maar als het olie pompje van de kettingzaag er niet tegen kan of er niet
    mee kan omgaan kan het veel centjes gaan kosten, heel veel zelfs!
    Ik zeg: niet doen.

Hmmmmm bummer
    op zaterdag, om 0730 in de buurt of op de route...weinig kans

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Kan je er niet gewoon vol synthetische motorolie in gooien? Die kan je gewoon bij de benzinepomp kopen (wel voor de hoofdprijs, maar toch). Ik zou even googlen of dat dat werkt.

Misschien een ideetje: bij het tankstation, en dan dikkere olie SAE 90 versnellingsbakolie of zoiets.
    Het tankstation zal nu wel niet meer open zijn maar morgenvroeg misschien wel en anders op de snelweg (die hebben ivm vrachtauto's vaak veel dingen die je niet zou verwachten).

Veel zaagplezier in ieder geval!

Gijs

edit: Klaas was toch sneller

Dag Toxic, ik gebruik zonnebloemolie voor mij tweede oliepunt.... mijn grootste zaagblad is 150cm dus 1 smeerpunt is vaak niet genoeg.
    Voor de ketting werkt zonnebloem olie wel..... of het kwaad kan voor je oliepomp is weet ik niet. mijn tweede oliepunt wordt gevoed dmv zwaartekracht.
    Ook voor de smering van je zwaard zal het misschien niet optimaal zijn, maar zoals eerder gezegd het kan wel. Het ligt er een beetje aan wat voor zaag je hanteert, heb je nou een hele mooie dure zaag dan zou ik het zelf niet riskeren voor wat brandhout. Heb je nou een zaag die je (stiekem ) wil vervangen. Dan kun je het natuurlijk uitproberen.

succes morgen en pas op de vingers.

Heel vroeger toen er nog geen kettingzaagolie bestond deed men het vaak met ik meen SAE 30. Ik zou het zelf nu niet meer proberen, maar mijn vader deed dat toen wel met motorolie. Later mocht dat niet meer, omdat het niet biologisch afbreekbaar was/is. Ik heb nog wel olie voor je staan, maar zal wel niet op de route zijn:-)

Ok dank

150 cm..Holy Canoli, da's een flinke

Heerde is inderdaad een stukje uit de route maar wel bedankt

Ik heb ook al frituurolie gebruikt omdat ik geen kettingolie meer had. Geen schade achteraf vastgesteld.
    Natuurlijke olie schijnt wel aan te koeken, er zijn veel mensen die hem liever niet gebruiken om deze reden.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Forum Rechten