Lak mengen, kan dan ?

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Al een paar keer met superwind satinata (zijdeglans) van Aemme gewerkt, en ik ben er steeds tevreden over
Nu heb ik ook nog de volgende blikken staan

topkapi lucida UV (hoogglans)
topkapi opaca (mat)

Echter gebruik ik hoogglans zelden of nooit en mat misschien ooit
zijdeglans wel vaker, dus ik vroeg me af of ik een hoogglans met een mat kan mengen en of dit dan zijdeglans wordt !?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Geen idee, gewoon een klein beetje proberen en zien wat er uit komt.
Misschien kan het wel, maar is bijvoorbeeld de verhouding belangrijk?
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
Mits ze beiden op dezelfde basis zijn is dat geen probleem. De hoogglans zal minder glimmen, maar nooit een mooie zijdeglans worden.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
niet doen gaat bijna nooit echt goed.

je kan ze beter over elkaar heen gebruiken.
De laatste laag bepaald grotendeels de glans.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
De laatste laag bepaald grotendeels de glans.

Dit vraag ik mij af eigenlijk. Als je een matte laag aanbrengt en er daarna een hoogglans dan laat je de matte laag toch niet meer glimmen ?

@Toxiq, lijkt me ook niet. Dat zou eigenlijk hetzelfde effect hebben denk ik als een hoogglans weer opschuren.

Vooralsnog geen ervaring op dit gebied maar vind het wel interessant.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
misschien ga ik toch een klein stukje proberen (even afwegen en dan aanbrengen op een proefstukje....lijkt me wel interessant om te zien hoe het er uit komt te zien
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat begrijp ik, maar zoals ik in de opening schreef, mat gebruik ik niet veel en hoogglans nog veel minder, daarentegen zijdeglans redelijk vaak
dus als ik deze 2 zou kunnen mengen om iet van hoogglans te krijgen zou ideaal zijn
Dat gezegd hebbende vraag ik me wel af hoe het resultaat is als ik bijv 2 lagen hoogglans zet, licht opschuur en dan heel dun narollen met mat
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Dat begrijp ik, maar zoals ik in de opening schreef, mat gebruik ik niet veel en hoogglans nog veel minder, daarentegen zijdeglans redelijk vaak
dus als ik deze 2 zou kunnen mengen om iet van hoogglans te krijgen zou ideaal zijn
Dat gezegd hebbende vraag ik me wel af hoe het resultaat is als ik bijv 2 lagen hoogglans zet, licht opschuur en dan heel dun narollen met mat
Ik heb in het verleden wel eens mat over hoogglans geschilderd en toen was het mat, eigenlijk wel logisch want anders zou de verf niet aan de verwachting voldoen.
Waarschijnlijk heb je meer kans als je de verven mengt indien dat mag, je kan toch een klein beetje proberen.
Mvg,:).
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Ik dacht dat de mate van matheid van een lak bepaald wordt door toevoegingen (iets van silica). Heb wel eens een YT-filmpje gezien van een meubelmaker die potten poly een jaar wegzet, zodat die toevoegingen naar de bodem van de pot zakken, dan de bovenste lagen voorzichtig weghaalt en de min-of-meer geconcentreerde matte verf onderin dan gebruikt. Hij deed vooral in oud-lijkende meubels die hij na het bewerken met deze lak beschermde.

Logischerwijs kun je dan aannemen dat het belangrijkste verschil tussen gland/zijde/mat 'm zit in het aandeel van die toevoeging & je dus je eigen menging zou kunnen maken. Vanuit 1 type lak geredeneerd dan.

Maar ik kan het helemaal mis hebben.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Een vriend van me heeft een schildersbedrijf. Hij zegt dat matte verf zwakker is dan hoogglans en adviseert om eerst in hoogglans te lakken en daarna pas mat of zijdeglans als laatste afwerklaag.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dank allen, Pieter bruikbare tip
ik ga het mengen proberen evenals het mat over hoogglans

Even zien wat het verschil word
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Van Epifanes heb je ook zijdeglans blanke lak voor interieur: Daarbij moet je volgens het schema van de fabriek eerst laagdikte opbouwen met hoogglans.
Ik denk dat het komt door de hier al eerder genoemde toevoegingen. Teveel lagen mat of zijdeglans maken de hele laag minder
'transparant' door de toevoegingen, terwijl alleen de laatste laag de glans bepaalt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb het geprobeerd, gemengd in de verhouding 2/3 mat en 1/3 hoogglans en wat denk je
Toen het droog was was het nog bijna net zo hoogglans als niet gemengd :mad:

Uiteindelijk alles nog een keer opgeschuurd en weer met zijdeglans gelakt
Was toch een leuk en leerzaam project
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.