Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 31
    Junior Member
    Ingeschreven
    Mar 2016

Smile Welke machines zijn onmisbaar voor eikenhout bewerking ?

Hallo beste forum/houthobby leden, ik ben sinds zeer kort lid van jullie mooie woodworking site, ideeen zat zo te zien en veel mensen met een passie.
    Na lang gewikt en gewogen te hebben besloot ik een poosje terug een werkplaats aan te schaffen voor eigen werkzaamheden in hout.
    Eerst wil ik hierin hobbymatig aan het werk en het werk hierin aftasten, indien het me lukt en goed lijkt wil ik hier graag fulltime verder mee.
    Om een lang verhaal kort te maken; ik zou graag allerlei eiken tafels en banken willen gaan maken van mijn eigen voorraad eikenhout.
    Welke machines ben ik hiervoor nodig en van welke kwaliteit qua uitvoering om eikenhout te kunnen bewerken zonder moeite en storingen/problemen.
    Stukken hout gaan naar verwachting tot en met 3.50 meter lang en zijn van diverse dikte's qua schaaldelen en balken.
    Ik heb een ruimte van 120m2 ter beschikking, deze wil ik graag volledig gaan inrichten als werkplaats met kwalitatief goede machines zonder te gaan overdrijven met overbodige luxe o.i.d.
    Geld speelt natuulijk ook bij mij een rol, het moet wel betaalbaar blijven immers.
    Welke machines zijn of worden door jullie forumleden aanbevolen voor eikenhout bewerking, ik heb er nog geen enkele aangeschaft tot heden ?
    Wat raden jullie aan tweedehands of nieuw en hebben jullie hier ervaring mee ?
    Zijn er mensen actief op het forum die eventueel mij wegwijs zouden willen en kunnen maken in de houtbewerkings/machine wereld ?
    Hoor het graag van jullie,

Groeten uit Overijssel.

welkom op het forum!
    Misschien een oudere gietijzeren tafelzaag, vlak-vandiktebank en misschien een lintzaag verder kan een freesmachine ook wel handig zijn.
    Tijd voor een ''wijze'' quote:
    ''Alleen de domme ruimen op, de geniën overzien de chaos...''

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Een vlak-vandiktebank is sowieso een vereiste, een goede zaagtafel, een goede afkortzaag (Metabo schijnt binnenkort met een heel mooi modelletje te komen) en iets van een Domino/Lamello/deuvelfrees. Een kolomboor, een accuschroefmachine en eventueel een schuurbandmachine. Verder een goede handschuurmachine (ik zou er twee halen, de Rotex is naar mijn mening een goede, een 90 en een 150) en heel belangrijk, een montagetafel.

Verder een set beitels, heel veel lijmklemmen, sergeanten (serrejoints) en allerlei ander handgereedschap.

Ik hoop dat je een aardig budget hebt.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Welkom op het forum, misschien verstandig om een kenner in de arm te nemen, ik bedoel iemand met verstand van machines, er is van alles te koop, daarom juist.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Junior Member
    Ingeschreven
    Mar 2016
    Beste Klaas, dank voor je reactie. je zegt een vlakvandikte bank, ik zat te denken aan een combi machine alleen ging het mij er om van welk merk, ben bij diverse handelaren reeds geweest, nieuw en gebruikt, maar iedereen zegt feitelijk iets anders en altijd richting eigen voordeel. Waar het mij om gaat is om geen kat in de zak te kopen, hout ken ik, mobiele houtzagerij heb ikzelf al da's dus geen punt, maar houtbewerking op zich is een vak helemaal apart waar ik juist graag verder mee en in wil vandaar mijn oproep. Waar ik om verlegen zit is om machine merknamen, machine type's en mogelijkheden en uitvoeringen waarvan bij forum leden een positief geluid is te horen, forumleden zijn in mijn leken ogen de hout praktijkmensen die geen direct finacieel belang hebben bij een willekeurige aankoop denk ik vandaar,
    Klaas ik hoop op nog meer reactie's maar eerst al bedankt voor je positieve inbreng.

- - - Updated - - -

Bestaat er zo iemand op het forum zonder financieel belang Pel?

Vast en zeker, maar ook op het forum zitten er die alles kunnen met een handzaag, beitel en hamer
    Dus de vraag is HOE werk je graag en wat ga je precies maken, dat speelt ook mee

Ik zou geen combimachine nemen als je ruimte genoeg hebt

Combi stuk, alles stuk !
    Grote/zware machines zijn soms voor heel weinig te koop, laatst werd er hier nog een vandiktebank voor 200 euro aangeboden

Maak eens een lijstje wat je zelf denkt nodig te hebben en zoek dan naar merken/types
    Kijk ook op mp en dergelijke sites, veel aanbod

Handelaren praten meestal in hun eigen voordeel en dat kan dan heel goed jouw nadeel zijn

Ik kocht laatst een fraaie lintzaag, de man (jongen) had weinig verstand van de machine(s) of deed alsof
    gelukkig let ik zelf goed op én was ik hier op het forum al goed voorbereid, dus geen kat in de zak
    Met een hamer past alles...

Junior Member
    Ingeschreven
    Mar 2016
    Je hebt gelijk Toxiq: een lijstje heb ik reeds, bezoeken heb ik afgelegd, vandikte banken die krom zijn of diepe groeven hebben in beitels en stalen platform heb ik gezien, kromme geleidingen en motoren die rammelen, kapotte lagers etc., kotom op M.P zullen zeker ook goede materialen en machines aangeboden worden maar daar moet je dus ook echt kenner voor zijn en dat ben ik dus weer niet vandaar dat ik mij ook zo goed mogelijk voorbereid net als jij op dit forum met praktijk deskundigen, misschien dat er enkele zijn die zelfs nog iets te koop hebben of weten te staan?
    Eiken tafels wil ik graag gaan maken voor binnen en buiten (terrastafels) banken, hekwerk, schuttingen etc. en al wat misschien door mij te maken zal zijn.
    Je gaf al een goede tip Toxiq; combi stuk , alles stuk en had ik ook niet aan gedacht, kun je nagaan.
    Ik werk graag secuur als het even kan, wil graag glad werk afleveren, geen gestunt met oude gevaarlijke machine's en het mag best enigzinds iets kosten.
    Liever een wat duurder veilig en goed apparaat dan werken met minder en weer op pad moeten met de ergenis van dien.
    Toxiq erg bedankt voor je inbreng in doe er mijn voordeel mee, groeten.

oud hoeft niet slecht of onveilig te zijn ! MAAR de pro's (ben ik niet !) zullen je vast wel van raad voorzien
    wellicht kan zaagfabriek je wat tips geven
    zaagt van eigen hout (stammen) en maakt zeer fraaie/zware meubels
    Met een hamer past alles...

Junior Member
    Ingeschreven
    Mar 2016
    Toxiq dank je wel voor deze tip, ik zal zien of ik deze persoon/zaagfabriek kan vinden op het forum en of deze te spreken zal zijn voor mij, hartelijke groet.

Eiken en buiten. Gewaagde combinatie!
    Er zijn pro's die de hele dag met Robland combi's werken. En als je dat van nieuw of jong gebruikt hebt kan je probleemloos werken, maar dat terzijde.
    Natuurlijk zullen er altijd verhalen rond zingen die anders beweren over combi's, maar die zijn gelukkig geen leidraad.
    Losse machines is wel makkelijker werken, maar sterkere stofafzuiging is dan wel weer nodig.
    Ook heb je voldoende vermogen aan stroom nodig.
    Veel eiken verwerken vraagt wel om een wat zwaardere zaagmachine.

Forum Rechten